Kako prepoznati predanost v vaših zaposlenih?
Predanost oziroma zvestoba vaših zaposlenih nima prav nič skupnega s trajanjem zaposlitve. Vse je popolnoma razvidno iz njihovih dejanj.
Naj vam podam en primer. Kdo je bolj predan? Zaposleni, ki je z vami že 20 let, tako imenovan starešina podjetja. Opravi točno toliko dela, da zadosti normativom. Mnogokrat kritizira vas kot vodjo in delovanje podjetja; po možnosti tudi v širši javnosti, ne zgolj na delovnem mestu. Pogosto tudi spodkopava vaše odločitve pred ostalimi zaposlenimi.
Ali je bolj predan novi zaposleni, ki je z vami komaj šest mesecev. Je poistoveten z vizijo vašega podjetja in sprejema cilje za uspešno realizacijo le-te. Vsak dan se trudi, da bi sebi in ostalim v podjetju omogočil bolj uspešno poslovanje.
Najbrž vam je odgovor na prvotno vprašanje kristalno jasen. Pa vendar bo marsikateri/a lastnik/ca bolj favoriziral/a izkušenost pred mladostno zagnanost.
Iskreno predani zaposleni so zvesti vašemu podjetju. Pri svojem delu so efektivni in so predani uspehu vašega podjetja. Predani zaposleni lahko sčasoma zapustijo vaše podjetje, a dokler delajo za vas, dajejo vse od sebe in pogosto celo postavljajo interese podjetja pred svoje lastne.
V nadaljevanju delim z vami šest kvalitet predanih zaposlenih, da boste še lažje prepoznali, komu predati več odgovornosti in koga nagraditi.
Vas kot vodjo obravnavajo kot osebo
Najbrž ste kdaj v mladosti srečali svojo učiteljico, npr. nekje v trgovini. Lahko, da vam je bilo precej nenavadno. Verjetno ste imeli drugačno predstavo o vaši učiteljici in za vas izven šole sploh ni 'obstajala'. Vaša učiteljica ni bila oseba, bila je učiteljica.
Tudi mnogi zaposleni na podoben način vidijo svoje vodje oz. šefe/ice. To pomeni, da si vas ne predstavljajo kot nekoga, ki ima svoje sanje, upe, negotovosti in strahove. Za njih niste oseba, ste šef/ica.
Izjemno predani zaposleni vidijo odnos med zaposlenim in delodajalcem na drugačen način. Vedo, da jim želite pomagati pri doseganju njihovih poklicnih in osebnih ciljev in da želite, kar je v njihovo najvišje dobro. Posledično si tudi oni želijo, kar je za vas najbolje; tako v poslu kot v vašem osebnem življenju. To so res iskrene želje. Tega se v resnici ne da zmanipulirati. Vsaj ne na dolgi rok.
Povedo vam tisto, kar si najmanj želite slišati
Neko splošno pravilo pravi, da več kot je stopenj na lestvici, ki vas ločujejo od zaposlenega/ne, manj verjetno je, da vam bo oporekal/a. Povratna sporočila, ki jih dobivate od takšnih zaposlenih, načeloma niso realna. Precej malo verjetnosti je, da bodo pri ključnih vprašanjih in izzivih zavzeli drugačno stališče od vašega.
Na drugi strani izjemno predani zaposleni vedo, da vam iskreno povejo to, kar si najmanj želite slišati; da vaše ideje morda ne bodo delovale, da je vaše stališče napačno, da ste naredili napako. Povedali vam bodo, ker vedo, da čeprav vam morda to kar slišite, ni všeč, vam je zelo mar, da naredite tisto, kar je najboljše za vaše podjetje in za vse zaposlene.
Pred ostalimi vas ne kritizirajo
Skoraj vsi zaposleni občasno opravljajo svojega/svojo šefa/ico. Obstaja verjetnost, da vas ravno v tem trenutku nekdo od vaših zaposlenih ‘vlači po zobeh’. Deloma vas kritizirajo, ker je to način, da se sprostijo in ‘počistijo svoje ventile’. Večinoma pa to počnejo zato, ker imamo vsi vsaj občasno mišljenje, da lahko bolj učinkovito opravljamo delo kot oseba, za katero smo zaposleni. Če ste vodja, vam določena mera kritike, posmehovanja in obrekovanja ne uide.
Iskreno predani zaposleni razumejo ta del. Ne opravljajo in ne govorijo za vašim hrbtom. Tudi ko vi niste prisotni, vam izkazujejo spoštovanje, ki ga sami od vas pričakujejo.
Izmenjava mnenj in nestrinjanje je iskreno in odprto
Debata je zdrava. Nestrinjanje je zdravo. Tehtanje prednosti in slabosti odločitve, igranje dežurnega provokatorja, izmenjava mnenj – vsak vodja želi vedeti, kakšna stališča imajo zaposleni do ključnih vprašanj. Ne gre samo za popuščanje ali sprejemanje argumentov. Celoten proces je lahko izjemno stimulativen.
Zvesti oz. predani zaposleni verjamejo, da lahko svoje mnenje delijo tako svobodno kot vi. Pravzaprav verjamejo, so prepričani, da si tudi vi to želite, saj imate vi kot vodja koristi od poštene izmenjave različnih mnenj in stališč. Posledično to vpliva na uspešno poslovanje celotnega podjetja.
V javnosti popolnoma podpirajo vas in vaše odločitve
Verjamem, da ste bili kot vodja prisotni na pomembnih sestankih, kjer se nekdo od zaposlenih zelo jasno upre skupni odločitvi. Lahko reče nekaj v smislu: »Poslušajte, zdi se mi, da to ni prava smer, a smo se dogovorili, da bomo to vseeno naredili.« Kritiziranje in igranje generala po bitki oz. bolj natančno, ko se bitka še ni začela, je lahko zelo nezrelo. Je način, ko nekdo očitno prelaga svoj del odgovornosti na druge.
Tudi če se s skupno odločitvijo ne strinjajo, predani zaposleni ne poskušajo dokazati ter ostale prepričati, da se vi motite. Naredijo vse, kar lahko, da bi dokazali in vas podprli, da imate v dani situaciji prav.
Iskreno vam povedo, kdaj želijo oditi
Iskreno predani zaposleni so skoraj vedno tudi izjemni zaposleni in spoštovanja vredni ljudje. Zato si kot vodja želite, da ostanejo. Potrebujete jih na poziciji, kjer so. Kljub temu vas slej kot prej zapustijo. Bodisi zaradi boljše priložnosti, drugačnega življenjskega sloga, vstopa na novo področje ali ustanovitve lastnega podjetja. Zavedajo pa se, da bo njihov odhod ustvaril signifikantno praznino. Zato vam nameravan odhod vnaprej sporočijo, tako da imate dovolj časa za pripravo in iskanje nadomestila. Samo dejstvo, da so vam pripravljeni vnaprej povedati, da nameravajo oditi ali samo razmišljajo o odhodu, pomeni, da vam izjemno zaupajo. Zaupajo pa vam, ker vedo, da so vam bili zvesti. Konec koncev so vaše interese večkrat postavili pred svoje in zdaj vedo, da boste vi storili enako za njih.
Osebno vam iz srca privoščim tako predane zaposlene s takšnimi vrlinami in vrednotami, ki so v članku opisani. Vsekakor pa se lahko iskreno zamislite tudi sami nad seboj. Ali vi kot vodja oz. lastnik/ca podjetja tudi živite takšne kvalitete? Saj poznate pregovor, da takšni, kot smo sami, takšen tip ljudi privabljamo v lastno življenje. Verjamem, da to velja tudi za naše zaposlene. Moje mnenje je, da imamo na področju odnosov prav vsi še precej rezerv in prostora za napredek. Je pa seveda odvisno od tega, kako pomemben nam je ta napredek in ozaveščanje naših lastnih pomanjkljivosti.
Več iz rubrike
Konflikti v podjetju in kako jih razrešiti
Ni potrebno, da se v vašem podjetju izogibate ali bojite konfliktov. Ti so naravni in celo zdravi, pod pogojem, da znamo s konflikti ustrezno ravnati.
500-odstotno zvišanje cen elektrike
Cene elektrike gredo v nebo. Ekonomisti pričakujejo, da bodo evro območje v prihodnjih mesecih potisnile v hudo in trajno gospodarsko recesijo.