Kitajska vodi revolucijo v maloprodaji

Kitajska očitno z zgledom in inovacijami vodi revolucijo v maloprodaji, ki lahko spremeni način nakupovanja po svetu.
Fotografija: Potrošniki lahko pričakujejo, da bodo super-aplikacije prodrle v vse dele življenja. Foto: Tyrone Siu / Reuters
Odpri galerijo
Potrošniki lahko pričakujejo, da bodo super-aplikacije prodrle v vse dele življenja. Foto: Tyrone Siu / Reuters

Država z največjim številom prebivalcev na svetu velja za 'tovarno sveta', kar dokazuje s svojo prevlado na področju proizvodnje. To je povzročilo gospodarsko rast in posledično vedno večji in bogatejši srednji razred, kar potrjuje podatek, da je Kitajska nedavno postala najbogatejša država na svetu glede na njeno neto premoženje. Kitajska maloprodajna industrija pa se je hitro in na inovativen način prilagodila naraščajočemu apetitu po potrošnji. Nekatera vodilna podjetja, denimo Starbucks, se že zgledujejo po njej.

V začetku letošnjega leta je revija The Economist namignila, da bi se morali trgovci na drobno po vsem svetu zgledovati po Kitajski, in nekateri to že počnejo. Izvršni direktor Starbucksa, Kevin Johnson, je že leta 2018 dejal, da bodo v ZDA aplicirali vso znanje, ki so ga pridobili od hitro razvijajoče se dostavne industrije na Kitajskem. Takrat je za CNBC dejal, da se na Kitajskem inovacije razvijajo hitreje kot v kateremkoli drugem delu sveta.

image_alt
Nepremičnine: Kako jih kupiti za čim manj in prodati za čim več?

Mark Greeven je na spletni strani The Conversation opisal pet kitajskih konceptov maloprodajne revolucije, na katere bi morali biti pozorni svetovni potrošniki. Greeven je sicer profesor inovacij in strategij na mednarodnem inštitutu za menedžment IMD Business School v Švici.

Super aplikacije, ki bodo prodrle v vse dele uporabnikovega življenja

Nakupovalni center, Peking, Kitajska. Foto: Thomas Peter / Reuters
Nakupovalni center, Peking, Kitajska. Foto: Thomas Peter / Reuters
Povečanje razpoložljivega dohodka je povzročilo hitro rast deleža Kitajcev, ki se prehranjujejo v restavracijah, iščejo zabavo in potujejo. Tradicionalna podjetja za elektronsko poslovanje oziroma nakupovanje so sicer prodajala splošno blago, niso pa nudila novega življenjskega sloga.

Tu so v igro vskočile digitalne »super platforme«, navaja Greeven. Podjetje Meituan ima denimo več kot 600 milijonov uporabnikov in je ocenjeno na približno 88 milijard evrov ter nudi storitve in zabavo za skoraj vse vrste življenjskega sloga. Med drugim omogoča preglede restavracij, dostavo hrane na dom, rezervacije potovanj, vstopnice za filme, izposojo koles in mnogo več.

Potrošniki po svetu lahko pričakujejo, da bodo vseprisotne »super aplikacije« prodrle v vse dele njihovega življenja, pojasnjuje Greeven.

Združevanje spletne in tradicionalne potrošnje

Združevanje spletne in tradicionalne potrošnje je že poznano številnim kupcem. Toda na Kitajskem digitalne platforme, kot so Taobao, JD.com in Meituan, ponujajo veliko več, kot denimo Amazon. Prodajajo vse od riža in telefonov do razkošnih vil in potovanj v vesolje.

image_alt
Kako Elon Musk motivira zaposlene, da dosežejo nemogoče

Greeven opisuje, da so bili največji izziv za takšna podjetja pri hitri spletni prodaji morski sadeži in sveži pridelki zaradi nizkih cen, visokih logističnih stroškov in hitre pokvarljivosti. Nekatera kitajska podjetja tako uporabljajo lastna skladišča za dostavo sveže hrane v manj kot eni uri. Gre za zamisel, ki sicer postaja priljubljena tudi drugod po svetu. »Spletno nakupovanje živil je v številnih državah postalo rutina, v prihodnosti pa lahko pričakujete, da bodo vse vrste nakupov postale hitrejše in še bolj priročne,« je zapisal profesor za inovacije in strategije.

Družabno nakupovanje

Nakupovalni center, Peking, Kitajska. Foto: Thomas Peter / Reuters
Nakupovalni center, Peking, Kitajska. Foto: Thomas Peter / Reuters
Medtem ko srednji razred v največjih kitajskih mestih uživa v udobju Meituana in drugih podobnih platform, je tu še vedno milijarda Kitajcev, ki živijo v majhnih mestih in na podeželju ter so revnejši in bolj občutljivi na cene. Platforma PinDuoDuo si je manj premožno, vendar številčno populacijo izbrala za ciljno skupino in izkoristila priljubljenost družbenega omrežja WeChat. Slednji je kombinacija WhatsAppa, Instagrama, Facebooka in Amazona v enem omrežju.

Ideja je bila, da bi spletno nakupovanje postalo bolj družabna in interaktivna izkušnja. Platforma PinDuoDuo je postala zelo priljubljena, ker je tudi vir zabave, in se nato prijelo še pri premožnejših kupcih. Greeven meni, da lahko potrošniki zunaj Kitajske pričakujejo, da bo digitalno nakupovanje postalo še bolj zabavno, družabno in dostopno.

Prodajanje s pomočjo zvezdnikov v živo

Zvezdniki in slavne osebe, ki oglašujejo izdelke za prodajo, so preizkušeno tržno orodje velikih blagovnih znamk. Na Kitajskem se je ta koncept razširil na poslovne voditelje in vladne uradnike, ki sodelujejo v živem prenosu, da bi prodali svoje izdelke.

image_alt
31-letnik prek Youtuba zasluži več kot 5 milijonov evrov letno

Dong Mingzhu, predsednica in predsednica družbe Gree Electric, ki je največji svetovni proizvajalec stanovanjskih klimatskih naprav, je denimo leta 2020 prek 13 oddajanj v živo prodala izdelke v vrednosti 8,2 milijarde evrov. Vplivneži z družbenih medijev, s katerimi se stranke lahko poistovetijo in jim zaupajo, bodo verjetno igrali vedno večjo vlogo pri tem, kako in za kaj potrošniki zapravijo svoj denar.

Prikrita promocija

Pri tem konceptu v videoposnetku nastopa oseba, ki počne običajne in vsakdanje stvari ter ne daje nobenih priporočil glede nakupa izdelkov. Li Ziqi, znana tudi kot 'kraljica karantene', je denimo postala spletna senzacija na Kitajskem. Na svojem YouTube kanalu ima namreč 2,4 milijarde ogledov. V videih prikazuje svoje spretnosti pri pripravi hrane in snovanju rokodelskih izdelkov.

image_alt
Odprtje trgovin brez blagajn, v katerih kupec vzame izdelke in odide

Čeprav ni nikjer nobene spletne povezave ali neposrednega priporočila, želijo potrošniki, ki gledajo te videoposnetke in občudujejo njen življenjski slog, kupiti videne izdelke. To sicer zahteva občutljivo ravnovesje med življenjskim slogom in potrošnjo. Ziqi, ki služi denar z oglaševanjem in prodajo blaga, vključno z izdelki za dom, modo in hrano, je ena od mnogih v nastajajočem potrošniškem trendu.

Omenjeni koncepti imajo nekaj skupnega

Foto: Mike Segar / Reuters
Foto: Mike Segar / Reuters
Vsem tem idejam so skupne tri stvari, na spletni strani The Conversation navaja Greeven. Prvič; vključujejo platforme za e-nakupovanje, plačila preko tretjih oseb, hitro dostavo in družbene medije. V državah s podobnimi nakupovalnimi navadami, kot sta Združeno kraljestvo in ZDA, se bodo ti novi maloprodajni koncepti verjetno razvili prej kot v drugih.

Drugič; vsi ti maloprodajni koncepti so odgovor na nove potrebe potrošnikov, ki jih je mogoče bolje zadovoljiti z digitalno tehnologijo. Na trge, kot sta Združeno kraljestvo in Evropa, bo to verjetno vplivalo skozi mlajšo in bolj digitalno usmerjeno generacijo, katere potrebe in želje se močno razlikujejo od potreb in želja njihovih staršev.

image_alt
Kitajska brez usmiljenja nad tehnološke velikane

Tretjič; ves ta razvoj je močno odvisen od zapletenih algoritmov in analize podatkov. Potrošniki lahko pričakujejo, da bodo deležni bolj prilagojenih izkušenj, vendar lahko za to plačajo visoko ceno, ko gre za zasebnost podatkov.

Več iz rubrike