Vozniki dražjih avtomobilov so najbolj arogantni vozniki

In ne le arogantni, tudi pogosto smrtonosni. Na pešce se sploh ne ozirajo. Jim muči kompleks večvrednosti?
Fotografija: Ko gre za vožnjo, tako kot v mnogih drugih vidikih življenja, se zdi, da pravica "močnejših" in bogatejših prevlada nad odgovornostjo. Foto: Pexels
Odpri galerijo
Ko gre za vožnjo, tako kot v mnogih drugih vidikih življenja, se zdi, da pravica "močnejših" in bogatejših prevlada nad odgovornostjo. Foto: Pexels

Leta 2019 se je skupina raziskovalcev v Las Vegasu odločila narediti eksperiment, s katerim so skušali preveriti, ali spol in barva kože pešcev vplivata na večjo ali manjšo previdnost in pozornost voznikov avtomobilov.

Izvedli so preprost test - poslali so belo žensko, belega moškega, temnopolto žensko in temnopoltega moškega, da prečkajo ulice v predmestju Las Vegasa, kjer je bila omejitev hitrosti 35 km/h. Nato so zabeležili, kateri avtomobili so zavirali in dali pešcem prednost in kateri so prihiteli mimo.

image_alt
10-letni milijarder za svoj rojstni dan prejel Lamborghinija

Kot se je izkazalo, spol ali barva kože nista imela skoraj nobenega vpliva na večjo ali manjšo pozornost voznikov avtomobilov.

Psihologi so ugotovili, da so vozniki avtomobilov "višjega razreda" bolj verjetno drzno prehitevali, agresivno priganjali avtomobile k umiku in manj verjetno dali prednost pešcem na prehodu za pešce.Foto: Pexels
Psihologi so ugotovili, da so vozniki avtomobilov "višjega razreda" bolj verjetno drzno prehitevali, agresivno priganjali avtomobile k umiku in manj verjetno dali prednost pešcem na prehodu za pešce.Foto: Pexels

Se je pa izkazalo nekaj drugega, kar je raziskovalce še bolj presenetilo: večina voznikov se pred oznako za prehod za pešce sploh ni ustavila. Od 461 avtomobilov, ki so jih prešteli, je le 129 voznikov dalo prednost. To pomeni, da je skoraj tri četrtine vseh voznikov nadaljevalo vožnjo, ne glede na to, kdo jim je prekrižal pot.

Raziskovalcem kljub analizi vzorca ni bilo jasno, zakaj se tako velik delež ni zmenil za pešce. Edina stvar, ki bi jim lahko dala odgovor, je bila značilnost avtomobilov.

Torej, ali bi lahko vrsta in znamka ter cena avtomobila imela kaj opraviti z vedenjem voznika?

Raziskovalci so se vrnili k videoposnetku eksperimenta, identificirali avtomobile in jih razvrstili po blagovnih znamkah, ceni, tipu vozil ipd.

Rezultat?

Rezultati, objavljeni v Journal of Transport and Health, so bili osupljivi. Dražji kot je bil avto, manjša je bila verjetnost, da bo voznik prepustil prednost pešcu.

Stroški avtomobila so bili pravzaprav edini statistično pomemben napovedovalec voznikove neumnosti.

Za vsako zvišanje cene za 1000 dolarjev je bila verjetnost, da se bo avtomobil ustavil, 3 odstotke manjša.

»Ko gre za vožnjo, tako kot v mnogih drugih vidikih življenja, se zdi, da pravica in kompleks večvrednosti prevlada nad odgovornostjo,«, je interpretirala rezultate  Courtney Coughenour, raziskovalka javnega zdravja na Univerzi Nevada v Las Vegasu, ki je vodila študijo.

Nekaj faktov iz študije:

Število smrtnih žrtev prometnih nesreč, v katerih življenje izgubi pešec, se je od leta 2009 do 2016 povečalo za 40 %, v prvem letu pandemije pa za 17 %, čeprav so se skupni prevoženi kilometri zmanjšali.

Zaradi besa na cesti se po svetu povečuje število streljanj v afektu, sredi »cestnega besa«. Ljudje se iz avtomobilov dobesedno streljajo drug na drugega.

Članek iz leta 1968 v Journal of Social Psychology je poročal, da so ljudje, ki vozijo zmogljivejše avtomobile, nagnjeni k hitrosti

Psihologi so ugotovili, da so vozniki avtomobilov "višjega razreda", kot je Mercedes, bolj verjetno drzno prehitevali, agresivno priganjali avtomobile k umiku in manj verjetno dali prednost pešcem na prehodu za pešce.

Z množično pojavnostjo mestnih terencev so trki avtomobilov s pešci usodnejši, saj je zaradi tipa avtomobila, trk močnejši in lahko tudi bolj smrtonosni. Poleg tega manjši avtomobili pešca zadenejo v noge, veliki tovornjaki pa ga zadenejo v glavo. Toda v nesreči imajo ljudje, ki se vozijo v terenskih vozilih višjo stopnjo preživetja.

Je rešitev v samovozečih avtomobilih?

Ne, saj tudi te avtomobile ustvarja in na nek način vodi človek. Zatorej, je edini način, da popravimo dosedanje pereče stanje na cestah to, da resnično zmanjšamo število avtomobilov v mestnih središčih, kjer je množica bolj ranljivih ( pešcev, kolesarjev, rolakarjev ipd.) največja.

A dokler bomo gradili večje in smrtonosnejše avtomobile, jih bodo prevzetni in prepotentni vozniki vozili na vse bolj drzne in arogantne in s tem tudi  smrtonosnejše načine, saj gmotni položaj še ne odraža kulture voznika. Na žalost.

image_alt
8 najcenejših mest za obisk v Evropi

Več iz te teme:

Več iz rubrike

trendi

Časa je zmanjkalo: Zaradi segrevanja lahko ostanemo brez milijard

Svetovno gospodarstvo bi lahko do leta 2070 utrpelo 178.000 milijard dolarjev izgube, če se ne odzove na podnebne spremembe.

trendi

Kateri so najbogatejši zvezdniki uspešnice Top Gun: Maverick?

Top Gun: Maverick je postal eden najbolj dobičkonosnih filmov leta 2022, zahvaljujoč se tudi zvedniški ekipi, ki v njem nastopa.

trendi

Katera evropska mesta so kot nalašč za poletno raziskovanje?

Po dolgih omejitvah ter precej mrzli zimi, ki je bila letos v številnih delih Evrope, so poletna potovanja nestrpno pričakovana.

trendi

Valamar namerava do leta 2025 doseči ogljično nevtralnost

Trajnost je bila doslej ena izmed strateških prioritet skupine Valamar, od leta 2015 je namreč zmanjšala svoj ogljični odtis za 70 odstotkov.

Komentarji: