Nevarno: TikTok ponuja oglase za čudežna zdravila in samodiagnoze

Na TikToku je kar 54% oglasov za čudežna zdravila zavajajočih.Postavljanje diagnoze za bolezni preko spleta ali družabnih omrežij je nevarno.
Fotografija: Iskanje diagnoze in rešitve za bolezni po svetovnem spletu ali celo družabnih omrežjih, je neodgovorno in zelo škodljivo. Foto: REUTERS/Dado Ruvic
Odpri galerijo
Iskanje diagnoze in rešitve za bolezni po svetovnem spletu ali celo družabnih omrežjih, je neodgovorno in zelo škodljivo. Foto: REUTERS/Dado Ruvic

Zadnja raziskava, ki je pokazala na resno in zelo nevarno početje družabnih medijev kot je denimo TikTok ali nekaterih oglaševalcev, je bila objavljena v Canadian Journal of Psychiatry. Ta razisikava je pokazala več stvari:

  • 1. TikTok in ostala družabna omrežja ponujajo svoj prostor tudi podjetjem, ki ponujajo zavajajoča (čudežna) zdravila za zelo nevarne bolezni, ki sicer zahtevajo resno zdravniško obravnavo
  • 2. TikTok dovoljuje oziroma ne nadzoruje ali prepoveduje objavo videoposnetkov vplivnežev, ki svetujejo mladim, kako naj samodiagnosticirajo svoje zdravstveno stanje in kako naj pozdravijo tudi bolezni kot so duševne motnje.
  • 3. Raziskava je pokazala, da je več kot 53 odstotkov tako vplivnežev, ki delijo zdravstvene nasvete kot oglaševalcev, ki za zelo resne bolezni ponujajo čudežna zdravila, zavajajočih.
  • 4. Največji problem je to, da so "odjemalci" tovrstnih sporočil mladi, ki nimajo kritične distance in vse, kar je objavljeno razumejo kot resen zdravstveni nasvet.

Družabna omrežja brez družbene odgovornosti

Iskanje diagnoze in rešitve za bolezni po svetovnem spletu ali celo družabnih omrežjih, je neodgovorno in zelo škodljivo, saj vsak, ki se sooča z bolezenskimi stanji, rabi obravnavo zdravnika. Samodiagnoza preko bolj ali manj verodostojnih opisov na spletu je zavajajoče in lahko nevarno.

image_alt
Znanstveniki iznašli cepivo proti staranju

Strokovnjaki opozarjajo, da bi morale biti platforme družabnih medijev bolj nadzorovane, saj oglaševalci ponujajo kvazi nasvete za najrazličnejše zdravstvene težave in diagnoze in ob tem tudi prodajajo bolj ali manj zanesljive zdravstvene pripomočke in celo ( čudežna) zdravila.

Primer:

V zadnjem času je na TikToku mogoče videti oglas, v katerem nastopa mlada ženska, ki »igra vlogo osebe z motnjo pozornosti s hiperaktivnostjo (ADHD). Gre za resno motno,  je kronična nevrobiološka motnja in ki bi jo morali obravnavati samo in zgolj zdravniki. A žal ni tako. Tudi TikTok ima očitno čudežno rešitev za ADHD. Na njem se oglašuje zdravilo, ki pomaga, da »z nakupom zdravila vsak sam prevzame nadzor nad svojim ADHD«. Seveda z nakupom oglaševanega izdelka.

Podjetje Celebral, ki ponuja zdravstvene nasvete online. Foto: Bloomberg
Podjetje Celebral, ki ponuja zdravstvene nasvete online. Foto: Bloomberg

Zagonsko podjetje Cerebral za telezdravje iz San Francisca je eden od mnogih, ki preko družabnih medijev kot sta TikTok in Instagram spodbuja najstnike in mlade odrasle k samodiagnozi duševnega zdravja, pri čemer ponujajo drago zdravljenje kot rešitev.

Cerebral ponuja spletno predpisovanje zdravil, svetovanje pri oskrbi in zdravljenje anksioznosti, depresije in nespečnosti. Vključuje obiske pri zdravniku in zdravila.

image_alt
Elon Musk: implantacija čipov v človeške možgane že prihodnje leto

Strokovnjaki so pozvali, da TikTok  in Meta takoj odstranita nekaj oglasov iz podjetja Cerebral, ki ga podpira SoftBank –lansiran je bil januarja 2020 in je bil nedavno ocenjen na 4,8 milijarde dolarjev – in sicer z argumentom, da predstavljajo škodljive medicinske dezinformacije.

Cerebral je za Financial Times povedal, da bo v prihodnosti začel natančneje pregledovati svoje oglase in da je takrat "odstranil vse zaskrbljujoče oglase".

Influencarji delijo zdravstvene nasvete kot bi bili zdravniki

Prav tako so se lotili nadzorovanje vse večjega števila influnserjev, ki na družabnih medijih delijo svoje izkušnje s težkimi zdravstvenimi stanji ali diagnozami in delijo lastne nasvete za hitro ozdravitev. Pojavile so se velike subkulture obolelih: na TikToku ima hashtag ADHD 10,6 milijarde ogledov, anksioznost 13,1 milijarde, nevrodivergentni skoraj 3 milijarde.

Te skupnosti so spodbudile bolj odprte razprave o duševnem zdravju, pripomogle k destigmatizaciji stanj in povečanju ozaveščenosti o diagnozah, zlasti med tistimi, ki morda nimajo dostopa do zdravstvenega varstva. A težava je v tem, da so mnoge analize, med njimi tudi ena raziskava, ki je bila  nedavno objavljena v Canadian Journal of Psychiatry , pokazale, da je kar 52-odstotkov videoposnetkov o ADHD »zavajajočih«. V nekaterih primerih so videoposnetki napačno namigovali, da so simptomi, kot so tesnoba, jeza in nihanje razpoloženja, značilni samo za ADHD.

In kakšen je odziv TikToka?

TikTok pravi, da "odstranjuje oglaševanje, ki spodbuja samodiagnozo ali želi odvrniti iskanje ustreznega zdravniškega nasveta pri zdravstvenem delavcu". Toda izvrševanje je očitno neenakomerno in neustrezno, saj se tovrstni zavajajoči se oglasi ali osebne izkušnje z nasveti še vedno pojavljajo.  

image_alt
Virtualna resničnost za zdravljenje bolečin in fobij

Več iz rubrike