Komercialna letala na vodikov pogon morda že leta 2024

Letalsko podjetje ZeroAvia je nedavno sporočilo, da razvija 19-sedežno letalo, ki bo v celoti delovalo na vodikov pogon.
Fotografija: Letalski prevoz naj bi bila najbolj ogljično intenzivna dejavnost, ki jo lahko opravlja posameznik. Foto: Uros Hocevar / Kolektiff
Odpri galerijo
Letalski prevoz naj bi bila najbolj ogljično intenzivna dejavnost, ki jo lahko opravlja posameznik. Foto: Uros Hocevar / Kolektiff

Okolju prijazna komercialna potniška letala naj bi letela med Londonom in Rotterdamom. Izvajalci projekta upajo, da bo do tega prišlo že leta 2024, saj po njihovih besedah dogovor v novem partnerstvu določa jasno časovnico. Po drugi strani pa letalska družba Ryanair meni, da ta možnost ni izvedljiva pred letom 2030. Po podatkih Mednarodne agencije za energijo (IEA) je letalska industrija sicer odgovorna za približno 2,8 odstotka svetovnih emisij ogljikovega dioksida iz izgorevanja fosilnih goriv.

Britansko-nizozemsko partnerstvo

Britansko-ameriško podjetje ZeroAvia, ki razvija vodikovo-električna letala, je pred kratkim sklenilo novo sodelovanje, navaja CNBC. Stopilo je v partnerstvo z letališko družbo Royal Schiphol Group, fundacijo Rotterdam The Hague Innovation Airport Foundation in letališčem Rotterdam the Hague Airport.

image_alt
Osebno letalo, ki ga bo lahko vozil vsak

V okviru skupnega sodelovanja so bili napovedani načrti za komercialne lete na vodikovo-električni pogon med Londonom in Rotterdamom, pri čemer nosilci projekta upajo, da se bo to zgodilo že leta 2024. Letalsko podjetje ZeroAvia je v sredo, 27. oktobra, sporočilo, da razvija 19-sedežno letalo, ki bo v celoti delovalo na vodikov pogon.

Foto: Paul Hanna / Reuters
Foto: Paul Hanna / Reuters

Sodelovanje po besedah podjetja ZeroAvia prinaša konkretna pričakovanja: »Dogovor določa jasno časovnico za začetek prvih komercialnih potniških letov brez emisij med Združenim kraljestvom in Nizozemsko ter potencialno prvega mednarodnega komercialnega leta na svetu.« Podjetje je dodalo, da so tako oni kot Royal Schiphol Group v »naprednih partnerskih pogovorih z letalskimi družbami, da bi se dogovorili o operaterju za načrtovano progo«, pojasnjuje pri CNBC.

Ryanair prihoda letal na vodikovo gorivo ne pričakuje tako hitro

IEA navaja, da se je količina izpustov emisij ogljikovega dioksida iz letalstva v zadnjih dveh desetletjih hitro povečevala in leta 2019 dosegla skoraj milijardo ton. To predstavlja približno 2,8 odstotka svetovnih emisij ogljikovega dioksida iz izgorevanja fosilnih goriv.

image_alt
Elon Musk išče slovenske delavce za delo v svoji nemški giga tovarni

Svetovni sklad za naravo (WWF) opisuje letalstvo kot enega najhitreje rastočih virov emisij toplogrednih plinov, ki povzročajo globalne podnebne spremembe. Dodaja, da je letalski prevoz najbolj ogljično intenzivna dejavnost, s katero se ukvarja človeštvo.

Michael O'Leary, direktor družbe Ryanair. Foto: Peter Nicholls / Reuters
Michael O'Leary, direktor družbe Ryanair. Foto: Peter Nicholls / Reuters
Raziskave in razvoj podjetja ZeroAvia so osredotočene na napajanje električnih motorjev z vodikovimi gorivnimi celicami. Septembra 2020 je šestsedežno letalo na vodikove gorivne celice tega podjetja opravilo svoj prvi polet. Istega meseca je tudi Airbus objavil podrobnosti o treh konceptualnih letalih na vodik, pri čemer je evropski letalski velikan trdil, da bi jih lahko začeli uporabljati do leta 2035.

Čeprav so nekateri navdušeni nad možnostjo letenja na vodikov pogon, se letalski sektor sooča s številnimi izzivi, ko gre za zmanjšanje njegovega okoljskega odtisa. V intervjuju na forumu o trajnostni prihodnosti, ki ga je v oktobru organizirala televizija CNBC, je bil direktor družbe Ryanair Michael O'Leary previden pri napovedih glede novih in nastajajočih tehnologij v tem sektorju.

image_alt
Štiridnevno križarjenje za 120 evrov

»Mislim, da bi morali biti spet iskreni,« je dejal in pojasnil, da v naslednjem desetletju zagotovo ne pričakuje tehnologije, ki bi nadomestila obstoječo. »Ne vidim prihoda […] vodikovih goriv, ne vidim prihoda trajnostnih goriv, ne vidim prihoda električnih pogonskih sistemov, vsekakor ne pred letom 2030,« je nadaljeval O'Leary. »Torej bo to zagotovo po koncu moje kariere v letalski industriji […] vendar upam, da bo do tega prišlo pred koncem našega zemeljskega življenja.« je še dodal 60-letnik.

Več iz rubrike