Se obdobje cenovno ugodnih letov zaključuje?

Letalski sektor se je med pandemijo soočil z veliko izgubo. Številne družbe bodo zato morale za preživetje spremeniti poslovni model.
Fotografija: Slika je simbolična. Foto: Christian Hartmann/REUTERS
Odpri galerijo
Slika je simbolična. Foto: Christian Hartmann/REUTERS

Pandemija covida-19 je močno prizadela globalno gospodarstvo, v številnih panogah so posledice vidne še danes. Letalski sektor je eden izmed tistih, ki je v zadnjih dveh letih beležil močne izgube.

image_alt
Nemčija: Drastičen upad proizvodnje avtomobilov

Kot poročajo tuji mediji, je bilo, glede na podatke Mednarodnega združenja letalskih prevoznikov leta 2020 povpraševanje po mednarodnih letih za 25 odstotkov manjše v primerjavi z letom 2019. Čeprav za leto 2021 še ni podatkov, pa so napovedi za leto 2022 optimistične, navaja The Conversation.

Poslovni model, ki je zagotavljal cenejše vstopnice

Da bi letalske družbe pritegnile negotove potnike in si zagotovile vsaj delno povrnitev stroškov, ponujajo številne posebne ponudbe. Vendar kot razlagajo poznavalci, bo obdobje poceni vozovnic zelo kratko.

Preživele letalske družbe skušajo odpraviti svoje dolgove in si v prihodnje zagotoviti poslovanje z zavedanjem, da ob naslednji krizi ne bodo prejele finančne pomoči. Kar pomeni opustitev poslovnega modela, ki je od sedemdesetih let prejšnjega stoletja do začetka korona krize zagotavljal cenejše letalske vozovnice.

Uvedba poslovnega razreda je omogočila večjo fleksibilnost pri določanju cen

Do leta 1970 je bila letalska industrija zelo regulirana, predvsem zato, da so bile letalske družbe v državni lasti zaščitene. Avstralija je na primer leta 1952 sprejela zakon, da lahko dejavnost opravljata samo dva letalska prevoznika – državni Trans Australia Airlines in zasebni konkurent. Da bi obe letalski družbi zagotovili dobičkonosno poslovanje, sta morali konkurirati pod enakimi pogoji.

Foto: Leon Vidic/DELO
Foto: Leon Vidic/DELO

Največje komercialno letalo takrat je bil Boeing 707, ki je lahko sprejel samo do 180 potnikov naenkrat, zato so cene za letalske vozovnice morale biti visoke, da so lahko pokrili visoke stroške.

Spremembe v letalskih operacijah so prišle leta 1970 s prihodom jumbo jeta Boeing 747, ki je kapaciteto potnikov več kot podvojil, na 440. Kmalu so poleg ekonomskega in prvega razreda uvedli tudi poslovni in premium ekonomski razred, kar je omogočilo večjo fleksibilnost pri določanju cen letalskih vozovnic.

Agencije letalske družbe prisilile v konkurenčnost

Regulacija letalskih vozovnic se je začela razpletati po letu 1980, ko so se začele pojavljati potovalne agencije, specializirane za ugodne ponudbe letalskih prevozov, da so se zapolnili prazni sedeži pri manj priljubljenih letalskih prevoznikih.

Z globalnim porastom nizkocenovnih prevoznikov se je končalo tudi obdobje usklajenih mednarodnih vozovnic, cene letalskih vozovnic pa je določal trg in ne regulativni organi. Posledični padci cen so letalske družbe prisilile, da so sprejele poslovni model, ki temelji na nižjih dobičkih na stranko.

image_alt
Izredne razmere na Kitajskem prizadele največje proizvajalce čipov

Če so družbe želele večji dobiček, so morala s potniki zapolniti večja letala. Kot navaja The Conversation, naj bi bila do leta 2019 povprečna stopnja dobička na mednarodnem povratnem letu približno 10 dolarjev (8,79 evra) za potnika.

Tudi nizkocenovni prevozniki ne bodo več poceni

Strokovnjaki v letu 2022 napovedujejo okrepitve znotraj letalske panoge, pri čemur se bodo preživele letalske družbe poskušale diverzificirati. Nizkocenovni prevozniki pa bodo morali za obstanek zaračunavati dodatne storitve, kot so rezervacija najema avtomobila, ponudba prigrizkov, dodatna kapaciteta prtljage itd.

image_alt
Kriza dezinformacij in nezaupanje v vlade lahko uniči svet

Čeprav je večina letalskih prevoznikov zavezana k omejenemu povišanju cen, ostaja dejstvo, da morajo nadomestiti dve leti velikih izgub, še navajajo poznavalci.

Več iz rubrike