Nemčija: Drastičen upad proizvodnje avtomobilov

V zadnjih nekaj letih sta se proizvodnja in nakup avtomobilov v Nemčiji zaradi različnih dejavnikov močno zmanjšala.
Fotografija: Berlin. Foto: ANNEGRET HILSE/Reuters
Odpri galerijo
Berlin. Foto: ANNEGRET HILSE/Reuters

Nemčija je ena največjih proizvajalk avtomobilov na svetu. Ta industrija je tudi eden od stebrov nemškega gospodarstva s številnimi znanimi znamkami osebnih in drugih cestnih motornih vozil, kot tudi dobavitelji avtomobilske industrije. V zadnjih nekaj letih sta se proizvodnja in nakup avtomobilov v Nemčiji zaradi pandemije covida-19, političnih odločitev in tržnih sprememb močno zmanjšala.

Leta 2017 je bilo v Nemčiji izdelanih približno 5,65 milijona osebnih avtomobilov. Proizvodnja je nato v letu 2018 padla za nekaj odstotkov, leta 2019 pa za že šokantno skoraj eno osmino. Potem je prišlo 2020, prvo leto pandemije, ko je nemška proizvodnja osebnih avtomobilov zaradi zaprtja tovarn in upadanja povpraševanja upadla za četrtino v primerjavi z že tako zelo šibkim letom 2019.

image_alt
Denar se steka v avtonomne tovornjake, ki ne zavijajo levo

Leta 2020 je bilo v Nemčiji proizvedenih nekaj več kot 3,5 milijona osebnih avtomobilov, kar je najmanj v zadnjih 45 letih. V letu 2021 se je velik upad proizvodnje nadaljeval. Po prvih podatkih je znašala lanska proizvodnja okoli 2,85 milijona, torej skoraj za petino manj kot leta 2020 in skoraj polovico manj kot leta 2017.

V letu 2021 si bomo svetovno avtomobilsko industrijo zapomnili po pomanjkanju polprevodnikov (čipov), kar je povzročilo ozka grla v proizvodnji. Nemška proizvodnja avtomobilov je lani padla na približno enako raven kot leta 1974.

Nemčija je močno zdrsnila tudi na seznamu držav z največjo letno proizvodnjo osebnih vozil. Do konca prejšnjega desetletja je bila četrta na svetu, za Kitajsko, ZDA in Japonsko, zdaj pa je sedma. Lani so jo prehitele Indija, Južna Koreja in Mehika.

Foto: Jože Suhadolnik
Foto: Jože Suhadolnik

Padec proizvodnje avtomobilov v Nemčiji ne pomeni upada proizvodnje nemških avtomobilskih znamk v svetu. Nasprotno; nemški avtomobilski koncerni, kot sta Volkswagen in Mercedes-Benz, so imeli lani v svojih tovarnah zunaj Nemčije stabilno proizvodnjo, nekateri, denimo BMW, pa so svojo svetovno proizvodnjo močno povečali. V prvih treh četrtletjih leta 2021 je postal BMW na trg 15 odstotkov več avtomobilov kot v enakem obdobju leta 2020.

Vse to pomeni, da je Nemčija - tako kot je bila prej - na splošno zelo kompetentna država, kar se tiče proizvodnje avtomobilov, posebej za načrtovanje in oblikovanje avtomobilov, istočasno pa je vse manj primerna lokacija za fizično proizvodnjo osebnih vozil. S svojo stroškovno strukturo je očitno vse manj konkurenčna. Ne gre samo za stroške dela, ki so večkrat višji kot na primer v Indiji, ampak tudi za visoke in naraščajoče cene energije.

Bliža se konec prevlade motorjev z notranjim zgorevanjem

V zadnjih nekaj letih se je skrčil tudi nemški avtomobilski trg. Leta 2021 je bilo 2,62 milijona na novo registriranih osebnih avtomobilov, kar je 10,1 odstotka manj kot leta 2020. Leto prej, v letu 2019, je bilo v državi 3,61 milijona na novo registriranih avtomobilov, kar je skoraj milijon več kot lani.

V zadnjih mesecih se je ta trend padanja še okrepil. Decembra 2021 je bilo na novo registriranih 227.630 avtomobilov, kar je za 26,9 odstotka manj kot decembra 2020. To je le delno posledica zmanjšanega povpraševanja po novih avtomobilih v Nemčiji. Dobava avtomobilov se je v zadnjem času zmanjšala tudi zaradi omenjenih ozkih grl v proizvodnji, ki jih povzroča pomanjkanje elektronskih komponent.

image_alt
Hoteli s petimi zvezdicami za manj kot 35 evrov na noč

Če pogledamo znamke osebnih avtomobilov, ostaja Volkswagen vodilni na domačem trgu, čeprav je bila lani njegova prodaja v Nemčiji za približno sedem odstotkov manjša kot leta 2020. Precej slabše rezultate sta imela Ford (-35 odstotkov) in Mercedes (-26 odstotkov). V letu 2021 so povečano prodajo novih avtomobilov nemške proizvodnje zabeležili le pri Oplu, Smartu in Porscheju. Od tujih znamk sta največjo rast, trimestno v odstotkih, dosegla Tesla in Polestar (švedska znamka s proizvodnjo na Kitajskem). Tudi Suzuki je v lanskem letu beležil precejšnjo rast na nemškem trgu.

Analiza vrste pogona na novo registriranih osebnih vozil v Nemčiji je pokazala, da je povpraševanje po dizelskih avtomobilih od leta 2016 močno upadlo, od leta 2018 pa tudi po bencinskih. Leta 2021 je delež na novo registriranih osebnih avtomobilov z bencinskimi motorji padel pod 40 odstotkov, z dizelskimi motorji pa na manj kot 20 odstotkov. Po drugi strani pa v zadnjih treh letih hitro rasteta število in delež avtomobilov s hibridnimi pogoni, pa tudi tistih, ki so izključno električni. Lani je bilo v Nemčiji registriranih 385.000 na novo registriranih osebnih vozil z zgolj električnim pogonom.

Več iz rubrike

Produktivnost se povečuje, a je napredek prepočasen

Naš prehod v inovacijsko podprto rast in krožno gospodarstvo bi moral biti hitrejši, največji manko je pri storitvah, temelječih na znanju, ugotavlja Umar.

»Pandemija je pokazala tako grde kot spodbudne plati človeštva«

Podjetje, ki se odziva na potrebe okolja in vrača družbi, je pripravljeno na nove izzive prihodnosti. In ta prihodnost bo digitalna in trajnostna.

Slovenska senatorka brani ameriške medije pred tehnološkimi velikani

ZDA pripravljajo zakonodajo, po zgledu avstralske, ki bo omejila tržno premoč Googla in Facebooka.

Zgodovina potrjuje: spet je čas za naložbo v plemenite kovine

Naložba v plemenite kovine v času krize zagotavlja visoko stopnjo zanesljivosti. Z naraščanjem inflacije namreč denar izgublja vrednost.