Denar se steka v avtonomne tovornjake, ki ne zavijajo levo

Nedavni podatki kažejo, da vse več vlagateljev stavi na bolj preprosta avtonomna tovorna vozila, ki lahko delujejo v manj zapletenih voznih okoljih.
Fotografija: Oxbotica se ukvarja s programsko opremo za avtonomna vozila in dela na namensko izdelanem, popolnoma električnem avtonomnem vozilu, ki ga je zasnovalo avstralsko podjetje Applied EV, Oxford, Velika Britanija, 22. oktober 2021. Foto: Nick Carey / Reuters
Odpri galerijo
Oxbotica se ukvarja s programsko opremo za avtonomna vozila in dela na namensko izdelanem, popolnoma električnem avtonomnem vozilu, ki ga je zasnovalo avstralsko podjetje Applied EV, Oxford, Velika Britanija, 22. oktober 2021. Foto: Nick Carey / Reuters

Če bi imel Elon Musk prav, bi se zdaj že vsi vozili z »robo-taksiji«. Vendar se avtonomna vozila za osebno rabo ali za prevoz potnikov soočajo s kar nekaj regulativnimi in tehnološkimi ovirami. Veliko manj takšnih ovir pa imajo na svoji poti avtonomna tovorna ali logistična vozila, ki se lahko vozijo po glavnih cestah, daleč stran od otrok, pešcev in kolesarjev.

image_alt
Musk dobil resnega tekmeca; podjetje Rivian je vroče in 'anti-Tesla'

Zaradi tega imajo tudi boljše izhodišče, da se hitreje množično pojavijo v cestnem prometu, kar so uvideli tudi vlagatelji. V zadnjem letu so se namreč investicije v »robo-taksije« zmanjšale, obenem pa so močno poskočile naložbe v industrijo avtonomnih tovornih vozil. V slednjo sodi tudi podjetje Gatik, ki se je iz previdnosti odločilo, da njihovi avtonomni tovornjaki v prometu ne bodo zavijali v levo smer.

Investicije v enostavnejša avtonomna vozila rastejo

Ustanovitelj in izvršni direktor Tesle, Elon Musk. Foto: Patrick Pleul / Reuters
Ustanovitelj in izvršni direktor Tesle, Elon Musk. Foto: Patrick Pleul / Reuters
Še pred enim letom so zagonska podjetja, ki razvijajo t. i. robotske taksije, pridobila osemkrat več sredstev kot podjetja, ki se ukvarjajo z avtonomnimi tovornjaki, avtobusi in logističnimi vozili. Vendar se je ta razlika v letu 2021 močno zmanjšala, navaja Reuters. Tovornjaki se namreč srečujejo z manj regulativnimi in tehnološkimi ovirami, saj lahko delujejo v manj prometnih in zapletenih voznih okoljih, denimo v rudnikih ali pristaniščih.

Po podatkih platforme za zagonska podjetja PitchBook je skupna investicijska dejavnost za avtonomna logistična vozila v preteklem letu do 6. decembra poskočila za petkrat. Z 1,15 milijarde evrov se je namreč dvignila na skoraj 5,8 milijarde evrov. Obenem pa je investicijska dejavnost za podjetja, ki se ukvarjajo z robotskimi taksiji v istem obdobju zmanjšala za 22 odstotkov in z 9,6 milijarde evrov padla na 7,5 milijarde evrov.

image_alt
Proizvajalec električnih traktorjev kuje železo, dokler je vroče

Musk, ustanovitelj in izvršni direktor Tesle je sicer leta 2019 dejal, da bo »naslednje leto zagotovo« milijon robo-taksijev varno in brez voznika krmarilo po cestah, vendar se njegove napovedi še niso uresničile. Peter Rawlinson, direktor podjetja Lucid Motors, je prejšnji mesec dejal, da bo minilo desetletje preden bodo flote robotskih taksijev zapeljale na ceste, tudi z najnaprednejšimi senzorji, navaja Reuters.

Avtonomno vozilo bo v prometu vedno najpočasnejše

Vendar bi lahko tudi vzpostavitev razširjenega omrežja avtonomnih tovornih vozil trajala več let saj se tovornjaki še vedno soočajo z velikim izzivom: človeškimi vozniki. Avtonomno vozilo bo vedno zaviralo, če bo naletelo na »s testosteronom prepojenega moškega voznika«, je dejal Ralf Klaedtke, vodja tehnologije pri podjetju TE Connectivity, ki za avtomobilsko industrijo izdeluje senzorje in elektronske sisteme za obdelavo množice podatkov o avtonomnih vozilih. »Avtonomno vozilo bo v mešanem prometu vedno najpočasnejše,« je dejal.

Paul Newman, ustanovitelj podjetja Oxbotica, Oxford, Velika Britanija, 22. oktober 2021. Foto: Nick Carey / Reuters
Paul Newman, ustanovitelj podjetja Oxbotica, Oxford, Velika Britanija, 22. oktober 2021. Foto: Nick Carey / Reuters
Paul Newman, ustanovitelj britanskega zagonskega podjetja Oxbotica, ki se ukvarja s programsko opremo za avtonomna vozila, pravi, da so robotski taksiji njegov jasen dolgoročni cilj. Toda trenutno se osredotoča na preprostejše aplikacije med katerimi nekatere uporabljajo namensko izdelano, popolnoma električno avtonomno vozilo avstralskega zagonskega podjetja Applied EV, pojasnjuje Reuters.

Oxbotica sicer v sodelovanju z družbo Wenco, ki je del podjetja Hitachi Construction Machinery, pripravlja vozila za rudnike. Skupaj z energetskim podjetjem BP pa tudi vozila za različne namene, denimo vozila za oddaljene vetrne in sončne elektrarne.

Morag Watson, višja podpredsednica BP za digitalno znanost in inženiring, meni, da bi lahko tehnologija podjetja Oxbotica spremljala velika gradbišča ali odvažala opremo k ljudem, ki popravljajo stvari. Dejala je, da bodo leta 2022 preizkusili veliko različnih možnosti: »Komaj smo se dotaknili tega kaj lahko storimo z industrijsko avtonomijo.«

image_alt
Prvi avtonomni in električni tovornjaki na poti v Ameriko

Oxbotica sodeluje tudi z britanskim podjetjem Ocado, ki se ukvarja s spletno dostavo hrane in tehnologijo ter avtomatizira sisteme oskrbovalne verige za ameriško trgovsko verigo Kroger. Vodja napredne tehnologije v podjetju Ocado je dejal, da se lahko tehnologija podjetja Oxbotica uporablja »v skladišču, na dvorišču, na cesti ali od robnika do kuhinje«.

Življenje je lažje, če ne zavijaš v levo

Ameriški proizvajalec avtonomnih električnih vozil Outrider je razvil robotsko roko za tovornjak, ki omogoča priklop in odklop prikolic. Podjetje se je usmerilo na »distribucijska dvorišča«, kot navaja Reuters, kjer pobira prikolice, ko jih tovornjakarji odložijo, in postavlja nove, ki jih je treba odpeljati, med drugim tudi na dvorišču papirnega podjetja Georgia-Pacific v Chicagu.

Avtonomni tovornjak podjetja Outrider z robotsko roko za priklop in odklop tovornjakarskih prikolic. Foto: Outrider
Avtonomni tovornjak podjetja Outrider z robotsko roko za priklop in odklop tovornjakarskih prikolic. Foto: Outrider

Zagonsko podjetje želi začeti opravljati krajše prevoze med dvorišči, vendar je delovanje na javnih cestah bolj zapleteno, je dejal glavni izvršni direktor Andrew Smith. »Videli smo, da je ta tehnologija na začetku zelo razburljiva in ugotovili, da so distribucijska dvorišča s ponavljajočimi se dejavnostmi z nizko hitrostjo v zaprtem okolju popolna kratkoročna rešitev,« je dejal. Na javnih cestah je treba delovati previdno, deloma zaradi predpisov, pa tudi zaradi pravnih pasti na spornem trgu kot so ZDA.

Tudi podjetje Gatik se je odločilo za previden pristop pri svojih dostavnih poteh med distribucijskimi centri in trgovci na drobno, je dejal izvršni direktor Gautam Narang. Gatikovi avtonomni tovornjaki vozijo po kratkih in predvidljivih poteh na katerih se izogibajo levim zavojem v nasprotni promet, šolam, bolnišnicam, gasilskim postajam, slepim zavojem ali čemur koli zapletenemu.

image_alt
Avtonomna vožnja in pasti, ki jih skriva

»Ne ukvarjamo se z vsemi zapletenimi situacijami, ki jih poskuša rešiti industrija avtonomnih vozil,« je dejal Narang in dodal: »Delamo majhne korake po poteh, ki so z vidika zapletenosti nezahtevne.« Gatik sodeluje z družbama Walmart in Loblaw Companies z uporabo avtonomnih tovornjakov z varnostnimi vozniki, čeprav že upravlja nekaj tovornjakov brez voznikov in vidi globalno pomanjkanje voznikov kot priložnost. »Odločili smo se, da se bomo osredotočili na preprostejši primer uporabe, kjer je bila zelo pereča potreba.«

Več iz rubrike