Poznate trike, s katerimi nam trgovci praznijo denarnice?
V lanskem in letošnjem letu so se naše nakupovalne navade precej spremenile.
Odpri galerijo
Stanje zaradi pandemije covid-19 nas je prisililo v nakupe preko spleta, kadar smo si nekaj res zaželeli, pa drugače nismo mogli priti do tega. V tem času smo se odpovedali marsikateremu nakupu, tudi kaj prihranili, a dejstvo je, da smo kaj hitro lahko zapadli v stare navade, ko so trgovine ponovno na široko odprle svoja vrata. Mamljivo opremljene trgovske police in ideje trgovcev pa nas kaj hitro pripravijo do tega, da nepričakovano (iz)praznimo svoje denarnice.
Iskreno odgovorite: Se vam je že kdaj zgodilo, da so se v vašem nakupovalnem vozičku (ali spletni košarici) znašle stvari, ki jih ni bilo na vašem seznamu?
Če je odgovor DA – potem je tokratni nasvet meseca res pravi za vas. Če ne, pa ga vseeno preberite – preventivno, da morda pa kdaj v prihodnje ne bi »padli« na katerega od trikov.
1. Veliki nakupovalni vozički in košarice
Po raziskavah naj bi kar 75 odstotkov Američanov, ki v trgovini vzamejo košarico, vsaj nekaj kupilo, medtem ko tisti, ki je ne vzamejo, redkeje. V nekaterih državah boste na vhodu v supermarket našli celo nasmejanega zaposlenega, ki je tam z namenom, da vam drži košaro. Ja, to je že malce bizarno bi lahko rekli. A nič kaj dosti drugače ni z vozički. Vedno več ljudi jih uporablja, saj so tako priročni in veliki, da se nikakor nočejo napolniti. In prav to je največja nevarnost! Ravno zaradi velikosti nam dajejo občutek kot, da nismo še ničesar kupili. In tako kupujemo, kupujemo, dokler voziček ni poln. Kot zanimivost, velikost vozičkov naj bi se v 20-tih letih podvojila! In iskreno se vprašajmo – kaj res potrebujemo dvakrat več kot nekoč?
2. Omamno diši …
Ni ga hujšega kot lačen stopiti v trgovino, kjer so iz pečice pravkar dali sveže pečen kruh. No, pa če bi šlo le za kruh bi bilo še dobro. Običajno je lakota še večja in že hitimo na oddelek pripravljene hrane in posežemo po nečem, kar bo hitro potešilo našo lakoto. Pomembno je, da v trgovini nakupujemo z glavo. Podatki o vonjavah gredo neposredno v možgane in vzbujajo globoka čustva. Tovrsten trik se uporablja za vzbujanje povezave med sliko izdelka in posebnimi vonjavami. Ameriški znanstveniki trdijo, da 'topel' vonj povzroči, da ljudje kupujejo več blaga, 'hladni' vonji pa kupcem preprečujejo, da bi zapravili več. Tako smo nemalokrat deležni vonja piščanca na žaru in drugih jedi, ki širijo ta vonj.
3. Preizkušanje kar sredi trgovine
Eden izmed trikov, ki ga marketinški strokovnjaki zelo radi priporočajo so degustacije. Le kako lahko človek zavrne prijazno in zgovorno hosteso, ki nam ponudi npr. sok, jogurt, kruh itn. po tem, ko smo ji rekli, da je res okusno … Težko. In tako trgovci s pomočjo degustacij prodajo bistveno več kot sicer.
4. Glasba
Ste vedeli, da glasba močno vpliva na razpoloženje ljudi in na to, kako hitro nakupujemo ali pa kako dolgo bomo v neki restavraciji? Vesela glasba, ki si jo morda celo prepevamo v trgovini, vzbuja dobro razpoloženje. Prav tako ni nič manj učinkovita klasična glasba. To vrsto glasbe najpogosteje predvajajo v restavracijah in to zaradi prav posebnega razloga. Znanstveno je dokazano, da naj bi ob klasični glasbi zapravili kar 10 odstotkov več, kot pa če bi jedli v tišini. Zanimivo, kaj ne?
5. Mamljivi izdelki v višini naših oči …
Na policah, ki jih z očesom najprej vidimo in na tistih, ki jih z rokami najlažje dosežemo, so običajno izdelki, kjer ima trgovec najvišje marže. Kako trgovci to vedo? Ker uporabljajo posebne meritve, s katerimi ugotovijo kaj naše oči najprej zaznajo in na kaj se najbolje odzovejo. In pri tem nikakor ne pozabijo na otroke in njihovo višino. Še posebej tisto višino, ko jih peljemo v nakupovalnem vozičku. Zato, če iščete dobre cene, nikar ne glejte naravnost – glejte visoko navzgor ali pa iščite po najnižjih policah.
6. Kartice, točke in še kaj … zvestobe
»Gospa/gospod, zbirate nalepke?«, so že ničkolikokrat vprašali na blagajni. Ali pa: »Imate našo kartico?« Vse to imajo trgovci z namenom. Saj veste kakšnim, kajne? Ne želijo nam le olajšati plačevanja, temveč bedijo nad čisto vsakim našim korakom. Natančno vedo, kaj kupujemo, kdaj kupujemo in te informacije izkoristijo za to, da bomo kupovali še več.
7. Nakupovanje »v kompletu«
Lep primer sta zobna ščetka in zobna pasta. Iščemo zobno ščetko in ko bomo poleg videli še pasto, bomo kupili tudi to. Ker enostavno 'pašeta skupaj'. Mini trik, a resnično deluje.
8. Iz enega na drugi konec trgovine …
Trgovcu je pomembno, da se bomo sprehodili res mimo vseh polic. To še posebej opazimo takrat, ko gremo v trgovino, ki je nismo vajeni in iščemo in iščemo … Sadje na eni strani trgovine, sokovi čisto na drugi strani. Tisti najpogostejši izdelki so običajno nekje v sredini trgovine, tako da imamo še čas opraviti nekaj impulzivnih nakupov. Tako se hitro v vozičku znajdejo vitaminski dodatki, oblačila in podobno, kar v resnici niti nismo želeli kupiti. Enostavno smo šli mimo in vzeli.
9. Akcija! Akcija! Akcija!
Zelo zanimiv je trik, ki ga uporabljajo predvsem trgovine v Ameriki. Tam so ljudje vajeni kupovati večje količine. Trgovci število izdelkov omejijo. Kaj to pomeni? Da lahko recimo posameznik kupi naenkrat 'le' štiri kozarce marmelade in nič več. To pri posamezniku vzbudi občutek, da mora enostavno izkoristiti to 'ugodnost' in kupiti res vse štiri izdelke. Ali še huje, pošljejo še partnerja, da kupi vse štiri izdelke, sicer jih bo zmanjkalo. Pa mislite, da bi jih res?
10. Embalaža se spreminja, pa cena?
Kot zanimivost smo na eni izmed spletnih strani zasledili, da je v zadnjih 40 letih standardni delež pomfrita postal dvakrat večji. To pomeni, da proizvajalci večajo porcije in cene in se sploh ne zavedamo, da porabimo in zapravimo več. Obstajajo pa tudi primeri, kjer proizvajalci znižajo težo oz. količino izdelka, cena pa ostane enaka. To velja predvsem za blago kot so mleko, maslo in podobno.
11. Ugodnosti
Morda ste se že kdaj znašli v situaciji, ko ste recimo za ceno ene majice (ali česa drugega) kupili kar dve. Zanimivo je, kako imamo ljudje različne poglede na to. Lahko gledamo na to, kot da smo dobili 50 % popust, lahko pa bi si rekli, da smo zapravili 50 % za nekaj kar sicer ne bi kupili. Zato je pomembno, da se po razprodajah odpravimo takrat, ko natančno vemo kaj potrebujemo. Obenem pa popuste izkoristimo za stvari večjih vrednosti, ki jih bomo uporabljali dlje časa.
12. Pozitivna čustva
Danes ni ključno prodajanje blaga, temveč razpoloženja in način življenja. Že, če pogledamo izložbe ali pa vitrine v trgovini. Kako lepo se vse sveti, kako lepe barve so vsa peciva, kruh in drugi izdelki. In vse to nam daje prav poseben občutek – takšen, ki kar kliče po nakupu.
13. Zaokrožimo na … ,99 eur
Ta trik je bolj ali manj poznan vsem … Blago, ki stane 5,00 eur se bo prodalo za 4,99 eur. Zakaj? Zaokroževanje vključuje duševni napor, ki je večji od tega, da si zapomnimo prvo številko. Glede na vrsto informacij, s katerimi smo dnevno obkroženi, je treba cene hitro posredovati. Najprimernejši način za to, v smislu spomina in pozornosti, je, da se spomnimo le prve številke. Tako imamo občutek, da porabimo manj. Saj veste, ko vas sodelavec vpraša: »Koliko pa je bilo kosilo?« In vi odgovorite: »7 evrov in še nekaj«. Pa čeprav je bilo v resnici bližje osmim evrom (7,99 evrov).
14. Kupiš dva, tretjega dobiš »brezplačno«
Ste si kdaj izračunali koliko v resnici prihranite? Ne, ne gre za 33,33… %, temveč gre za to, da zapravite precej več kot bi sicer. Dokazano je namreč, da ta klasična ponudba poveča prodajo za več kot 150 odstotkov!
15. Zadnji trenutek … nakup na blagajni
Vsi tisti, ki imamo otroke dobro vemo, kaj vse pride našim malčkom pod roke, ko čakamo v vrsti za blagajno. Le kako jim ne bi, ko pa tja postavijo najbolj privlačne predmete (za njih) – barvite sladkarije, in najbolj privlačno embalažo. Te skušnjave za odrasle postanejo preprosto neustavljive za otroke, ki jim med nakupovanjem postane dolgčas. Vsi ti predmeti pa so postavljeni ravno na višini njihovih oči. In da bi se starši izognili neprijetnim prepirom, ki se kaj hitro lahko spreobrnejo v pravo dramo, otroku ustrežejo in kupijo želeno stvar.
16. Triki spletnih prodajalcev
Danes, ko res veliko nakupujemo preko spleta, so spletni trgovci razvili številne dodatne trike, ki nam za »samo« evro, dva ali tri spraznijo našo denarnico. Po nepotrebnem. Zagotovo ste se tudi vi že srečali z dodatnim plačilom za plačilo po povzetju, včasih celo s kartico. Potem vas vprašajo, ali naj vam dostavi poštar (dopoldan, popoldan – to je običajno dražje) ali boste prevzeli osebno. Celo osebni prevzem nekateri po novem zaračunavajo! Potem pa je tukaj še, če želite izdelek dobiti prej kot običajno – v enem, dveh dnevih. In da ne pozabimo – ko ste že na koncu, pri skoraj zadnjem koraku, v košarici, se vam pojavi čudovito, skrivnostno darilo. Za samo 3,99 evra ga dobite. Presenečenje za vas! In pogosto razočaranje, ko ga potem prejmete …
17. Ker uporabljajo znane osebnosti
Za konec pa še ta znani trik, na katerega še posebej 'padamo' ženske. Saj poznate napitke za hujšanje, pa kreme proti gubam, serum za podaljševanje trepalnic ... Le kako ne bi zgrabili enega (ali bolje še več) izmed produktov, ko pa ga uporabljajo tudi zvezdniki. Spremljamo jih na vsakem koraku, beremo o njih, gledamo njihove fotografije in si želimo biti kot oni. »Seveda, zdaj mi je jasno zakaj tako mladostno izgleda! In kako ji uspe obdržati takšno postavo!?« In že naročamo izdelke … Enostaven trik z zelo močnim učinkom. A kaj ko kmalu ugotovimo, da to ni tisto, kar v resnici deluje.
Iskreno odgovorite: Se vam je že kdaj zgodilo, da so se v vašem nakupovalnem vozičku (ali spletni košarici) znašle stvari, ki jih ni bilo na vašem seznamu?
Če je odgovor DA – potem je tokratni nasvet meseca res pravi za vas. Če ne, pa ga vseeno preberite – preventivno, da morda pa kdaj v prihodnje ne bi »padli« na katerega od trikov.
1. Veliki nakupovalni vozički in košarice
Po raziskavah naj bi kar 75 odstotkov Američanov, ki v trgovini vzamejo košarico, vsaj nekaj kupilo, medtem ko tisti, ki je ne vzamejo, redkeje. V nekaterih državah boste na vhodu v supermarket našli celo nasmejanega zaposlenega, ki je tam z namenom, da vam drži košaro. Ja, to je že malce bizarno bi lahko rekli. A nič kaj dosti drugače ni z vozički. Vedno več ljudi jih uporablja, saj so tako priročni in veliki, da se nikakor nočejo napolniti. In prav to je največja nevarnost! Ravno zaradi velikosti nam dajejo občutek kot, da nismo še ničesar kupili. In tako kupujemo, kupujemo, dokler voziček ni poln. Kot zanimivost, velikost vozičkov naj bi se v 20-tih letih podvojila! In iskreno se vprašajmo – kaj res potrebujemo dvakrat več kot nekoč?
2. Omamno diši …
Ni ga hujšega kot lačen stopiti v trgovino, kjer so iz pečice pravkar dali sveže pečen kruh. No, pa če bi šlo le za kruh bi bilo še dobro. Običajno je lakota še večja in že hitimo na oddelek pripravljene hrane in posežemo po nečem, kar bo hitro potešilo našo lakoto. Pomembno je, da v trgovini nakupujemo z glavo. Podatki o vonjavah gredo neposredno v možgane in vzbujajo globoka čustva. Tovrsten trik se uporablja za vzbujanje povezave med sliko izdelka in posebnimi vonjavami. Ameriški znanstveniki trdijo, da 'topel' vonj povzroči, da ljudje kupujejo več blaga, 'hladni' vonji pa kupcem preprečujejo, da bi zapravili več. Tako smo nemalokrat deležni vonja piščanca na žaru in drugih jedi, ki širijo ta vonj.
3. Preizkušanje kar sredi trgovine
Eden izmed trikov, ki ga marketinški strokovnjaki zelo radi priporočajo so degustacije. Le kako lahko človek zavrne prijazno in zgovorno hosteso, ki nam ponudi npr. sok, jogurt, kruh itn. po tem, ko smo ji rekli, da je res okusno … Težko. In tako trgovci s pomočjo degustacij prodajo bistveno več kot sicer.
4. Glasba
Ste vedeli, da glasba močno vpliva na razpoloženje ljudi in na to, kako hitro nakupujemo ali pa kako dolgo bomo v neki restavraciji? Vesela glasba, ki si jo morda celo prepevamo v trgovini, vzbuja dobro razpoloženje. Prav tako ni nič manj učinkovita klasična glasba. To vrsto glasbe najpogosteje predvajajo v restavracijah in to zaradi prav posebnega razloga. Znanstveno je dokazano, da naj bi ob klasični glasbi zapravili kar 10 odstotkov več, kot pa če bi jedli v tišini. Zanimivo, kaj ne?
5. Mamljivi izdelki v višini naših oči …
Na policah, ki jih z očesom najprej vidimo in na tistih, ki jih z rokami najlažje dosežemo, so običajno izdelki, kjer ima trgovec najvišje marže. Kako trgovci to vedo? Ker uporabljajo posebne meritve, s katerimi ugotovijo kaj naše oči najprej zaznajo in na kaj se najbolje odzovejo. In pri tem nikakor ne pozabijo na otroke in njihovo višino. Še posebej tisto višino, ko jih peljemo v nakupovalnem vozičku. Zato, če iščete dobre cene, nikar ne glejte naravnost – glejte visoko navzgor ali pa iščite po najnižjih policah.
6. Kartice, točke in še kaj … zvestobe
»Gospa/gospod, zbirate nalepke?«, so že ničkolikokrat vprašali na blagajni. Ali pa: »Imate našo kartico?« Vse to imajo trgovci z namenom. Saj veste kakšnim, kajne? Ne želijo nam le olajšati plačevanja, temveč bedijo nad čisto vsakim našim korakom. Natančno vedo, kaj kupujemo, kdaj kupujemo in te informacije izkoristijo za to, da bomo kupovali še več.
7. Nakupovanje »v kompletu«
Lep primer sta zobna ščetka in zobna pasta. Iščemo zobno ščetko in ko bomo poleg videli še pasto, bomo kupili tudi to. Ker enostavno 'pašeta skupaj'. Mini trik, a resnično deluje.
8. Iz enega na drugi konec trgovine …
Trgovcu je pomembno, da se bomo sprehodili res mimo vseh polic. To še posebej opazimo takrat, ko gremo v trgovino, ki je nismo vajeni in iščemo in iščemo … Sadje na eni strani trgovine, sokovi čisto na drugi strani. Tisti najpogostejši izdelki so običajno nekje v sredini trgovine, tako da imamo še čas opraviti nekaj impulzivnih nakupov. Tako se hitro v vozičku znajdejo vitaminski dodatki, oblačila in podobno, kar v resnici niti nismo želeli kupiti. Enostavno smo šli mimo in vzeli.
9. Akcija! Akcija! Akcija!
Zelo zanimiv je trik, ki ga uporabljajo predvsem trgovine v Ameriki. Tam so ljudje vajeni kupovati večje količine. Trgovci število izdelkov omejijo. Kaj to pomeni? Da lahko recimo posameznik kupi naenkrat 'le' štiri kozarce marmelade in nič več. To pri posamezniku vzbudi občutek, da mora enostavno izkoristiti to 'ugodnost' in kupiti res vse štiri izdelke. Ali še huje, pošljejo še partnerja, da kupi vse štiri izdelke, sicer jih bo zmanjkalo. Pa mislite, da bi jih res?
10. Embalaža se spreminja, pa cena?
Kot zanimivost smo na eni izmed spletnih strani zasledili, da je v zadnjih 40 letih standardni delež pomfrita postal dvakrat večji. To pomeni, da proizvajalci večajo porcije in cene in se sploh ne zavedamo, da porabimo in zapravimo več. Obstajajo pa tudi primeri, kjer proizvajalci znižajo težo oz. količino izdelka, cena pa ostane enaka. To velja predvsem za blago kot so mleko, maslo in podobno.
11. Ugodnosti
Morda ste se že kdaj znašli v situaciji, ko ste recimo za ceno ene majice (ali česa drugega) kupili kar dve. Zanimivo je, kako imamo ljudje različne poglede na to. Lahko gledamo na to, kot da smo dobili 50 % popust, lahko pa bi si rekli, da smo zapravili 50 % za nekaj kar sicer ne bi kupili. Zato je pomembno, da se po razprodajah odpravimo takrat, ko natančno vemo kaj potrebujemo. Obenem pa popuste izkoristimo za stvari večjih vrednosti, ki jih bomo uporabljali dlje časa.
12. Pozitivna čustva
Danes ni ključno prodajanje blaga, temveč razpoloženja in način življenja. Že, če pogledamo izložbe ali pa vitrine v trgovini. Kako lepo se vse sveti, kako lepe barve so vsa peciva, kruh in drugi izdelki. In vse to nam daje prav poseben občutek – takšen, ki kar kliče po nakupu.
13. Zaokrožimo na … ,99 eur
Ta trik je bolj ali manj poznan vsem … Blago, ki stane 5,00 eur se bo prodalo za 4,99 eur. Zakaj? Zaokroževanje vključuje duševni napor, ki je večji od tega, da si zapomnimo prvo številko. Glede na vrsto informacij, s katerimi smo dnevno obkroženi, je treba cene hitro posredovati. Najprimernejši način za to, v smislu spomina in pozornosti, je, da se spomnimo le prve številke. Tako imamo občutek, da porabimo manj. Saj veste, ko vas sodelavec vpraša: »Koliko pa je bilo kosilo?« In vi odgovorite: »7 evrov in še nekaj«. Pa čeprav je bilo v resnici bližje osmim evrom (7,99 evrov).
14. Kupiš dva, tretjega dobiš »brezplačno«
Ste si kdaj izračunali koliko v resnici prihranite? Ne, ne gre za 33,33… %, temveč gre za to, da zapravite precej več kot bi sicer. Dokazano je namreč, da ta klasična ponudba poveča prodajo za več kot 150 odstotkov!
15. Zadnji trenutek … nakup na blagajni
Vsi tisti, ki imamo otroke dobro vemo, kaj vse pride našim malčkom pod roke, ko čakamo v vrsti za blagajno. Le kako jim ne bi, ko pa tja postavijo najbolj privlačne predmete (za njih) – barvite sladkarije, in najbolj privlačno embalažo. Te skušnjave za odrasle postanejo preprosto neustavljive za otroke, ki jim med nakupovanjem postane dolgčas. Vsi ti predmeti pa so postavljeni ravno na višini njihovih oči. In da bi se starši izognili neprijetnim prepirom, ki se kaj hitro lahko spreobrnejo v pravo dramo, otroku ustrežejo in kupijo želeno stvar.
16. Triki spletnih prodajalcev
Danes, ko res veliko nakupujemo preko spleta, so spletni trgovci razvili številne dodatne trike, ki nam za »samo« evro, dva ali tri spraznijo našo denarnico. Po nepotrebnem. Zagotovo ste se tudi vi že srečali z dodatnim plačilom za plačilo po povzetju, včasih celo s kartico. Potem vas vprašajo, ali naj vam dostavi poštar (dopoldan, popoldan – to je običajno dražje) ali boste prevzeli osebno. Celo osebni prevzem nekateri po novem zaračunavajo! Potem pa je tukaj še, če želite izdelek dobiti prej kot običajno – v enem, dveh dnevih. In da ne pozabimo – ko ste že na koncu, pri skoraj zadnjem koraku, v košarici, se vam pojavi čudovito, skrivnostno darilo. Za samo 3,99 evra ga dobite. Presenečenje za vas! In pogosto razočaranje, ko ga potem prejmete …
17. Ker uporabljajo znane osebnosti
Za konec pa še ta znani trik, na katerega še posebej 'padamo' ženske. Saj poznate napitke za hujšanje, pa kreme proti gubam, serum za podaljševanje trepalnic ... Le kako ne bi zgrabili enega (ali bolje še več) izmed produktov, ko pa ga uporabljajo tudi zvezdniki. Spremljamo jih na vsakem koraku, beremo o njih, gledamo njihove fotografije in si želimo biti kot oni. »Seveda, zdaj mi je jasno zakaj tako mladostno izgleda! In kako ji uspe obdržati takšno postavo!?« In že naročamo izdelke … Enostaven trik z zelo močnim učinkom. A kaj ko kmalu ugotovimo, da to ni tisto, kar v resnici deluje.
Več iz rubrike
Vse igrače in nobene radosti
Ne glede na koliko uspeha, denarja in materialnih dobrin uspe nekdo nabrati v življenju, vse to ga samo po sebi ne bo pripeljalo do zadovoljstva in miru.
Bi lahko v prihodnosti predvideli kazniva dejanja?
Umetna inteligenca bi lahko v prihodnosti predvidela 90 odstotkov kaznivih dejanj