»Ko ustvarite Google račun, načrtno in privzeto podvrženi nadzoru«
»Google ob prijavi v Google Račun uporablja zavajajoč pristop in izbire ter potrošnikom nejasen jezik, da bi na ta način pridobil njihovo privolitev za obsežno obdelavo podatkov. Čeprav trdi drugače, Google ovira potrošnike, ki želijo bolje zaščititi svojo zasebnost,« razlagajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).
Na zvezi nadaljujejo, da so evropske potrošniške organizacije prepričane, da Google s svojim pristopom krši določila Splošne uredbe EU o varstvu podatkov (GDPR). Uporabnike računa namreč nepošteno usmerja k svojemu nadzornemu sistemu, namesto da bi jim privzeto zagotovil zasebnost, kot to zahteva GDPR, so jasni.
Pritožba pri Informacijski pooblaščenki
V luči zapisanega deset potrošniških organizacij - med katerimi je tudi ZPS - pod okriljem Evropske potrošniške organizacije (BEUC), poziva nadzorne organe naj ukrepajo in zagotovijo, da Google ravna skladno z zakonodajo. Pri ZPS so v imenu potrošnice že vložili uradno pritožbo v pisarno Informacijske pooblaščenke, ki je slovenski nadzorni organ.
Kot še navajajo pri zvezi potrošnikov Slovenije, na desetihe milijonov Evropejcev med prijavo v račun Googla pogosto navede potrdilo, da se strinja s sledenjem aktivnostim v vseh storitvah, ki jih račun omogoča, medtem ko Google o varovanju zasebnosti potrošnikov trdi nasprotno. Na ZPS so prepričani, da to sledi izbiri najbolj preproste možnost inastavitve, v tem smislu pa potrošniške organizacije opozarjajo, da gre za hitro po do nadzora, Google pa lahko spremlja, beleži in izkorišča vse, kar počnete v njegovih aplikacijah.
Podvrženi nadzoru
»Ko ustvarite Google Račun, ste načrtno in privzeto podvrženi nadzoru,« poudarja Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije. »Namesto tega bi moralo biti varstvo zasebnosti privzeta in najlažja izbira za potrošnike. Potrošnik se lahko odloči, da bo Google Račun ustvaril prostovoljno ali pa ga bo moral ustvariti, ko uporablja določene Googlove izdelke in storitve. Na primer, ko kupi pametni telefon, ki uporablja Googlov sistem Android, od katerega je odvisnih skoraj sedem od desetih telefonov po vsem svetu, mora ustvariti račun, če želi prenesti aplikacije iz trgovine Google Play.«
ZPS pravi, da je prijava v račun Googla kritična točka, na kateri tehnološki velikan povabi uporabnike, da navedejo svoje »izbire« glede delovanja njihovega računa. »Z enim samim korakom (»Hitro osebno prilagajanje«) potrošnik aktivira vse nastavitve računa, ki omogočajo Googlove nadzorne dejavnosti. Google potrošnikom ne ponuja možnosti, da z enim klikom izklopijo vse nastavitve. Če želijo potrošniki aktivirati možnosti, ki so bolj prijazne do zasebnosti, je za to potrebna izbira »Ročno osebno prilagajanje«, ki že v napovedi omenja pet korakov, v resnici pa gre za deset klikov in spopadanje z izbirami, ki so nejasne, nepopolne in zavajajoče,« pojasnjujejo na zvezi in dodajajo, da je ne glede na pot, ki jo potrošnik izbere, Googlova obdelava podatkov nepregledna in nepoštena, pri čemer se osebni podatki potrošnikov uporabljajo za nejasne in daljnosežne namene.
Težave niso nove, treba je hitro ukrepanje oblasti
Boštjan Okorn pravi, da potrošniške organizacije zato pozivajo nadzorne organe, naj ukrepajo in sprožijo ustrezne preiskave. Kot poudarja, številne težave, ki jih izpostavljajo, niso povsem nove. »Že novembra 2018 smo sprožili vrsto usklajenih pritožb glede Googlove obdelave podatkov o lokaciji potrošnikov. Žal te pritožbe ostajajo nerešene, saj pristojni irski komisar za varstvo podatkov še vedno ni odločal o primeru. Medtem se Googlove prakse v bistvu niso spremenile,« je jasen.
Okorn ob tem še pravi, da Google nadaljuje z neprekinjenim sledenjem in profiliranjem potrošnikov, s svojimi praksami pa določa tudi ton preostalemu trgu. V tem smislu je dejal, da potrebujemo hitro ukrepanje oblasti, »ker je nesprejemljivo, da eden od največjih igralcev na trgu ignorira GDPR. Ta primer je strateškega pomena, za katerega mora biti prednostno sodelovanje med organi za varstvo podatkov po vsej EU«.
Prijava v Google račun je rdeča nit, ki povezuje vse, kar počnejo uporabniki
Zveza potrošnikov Slovenije navaja, da 81 odstotkov prihodkov Googla izvira iz oglaševalskih akcij, ki so odvisne od podatkov, ki jih »posrka« od uporabnikov, da jim prilagodi oglase. Za zasebnost potrošnikov ima pomembne posledice tudi postopek prijave v Googlov račun, poudarjajo potrošniške organizacije. Kot pravijo je ravno prijava rdeča nit, ki povezuje vse, kar počnejo uporabniki Googla, torej združuje in prilagaja izkušnjo uporabnikov v vseh storitvah podjetja.
Pri ZPS tako izpostavljajo, da račun pomaga določiti Googlov nadzor kot temelj digitalnega trga, saj je veliko podjetij odvisno od Googla pri svojih vsakodnevnih operacijah in storitvah. »Pomembne informacije, zlasti o tem, kaj vključuje obdelava podatkov, ki jih zajemajo tri glavne nastavitve računa (prilagajanje oglasov, YouTube ter dejavnost v spletu in aplikacijah), ali o možnostih, med katerimi lahko uporabnik izbira, niso predstavljene vnaprej, so nejasne ali pomanjkljive. To potrošniku preprečuje, da bi sprejel premišljeno odločitev, in ima za posledico nepošteno, nepregledno in nezakonito obdelavo njegovih osebnih podatkov,« še navajajo pri ZPS.
Osrednaj slovenska potrošniška organizacija ob zapisanem še poudarja, da je Google eno najbolj dobičkonosnih podjetij na svetu. Na desetine milijonov evropskih potrošnikov se dnevno zanaša na izdelke in storitve, ki jih ponuja Google, v svetu mobilnih telefonov pa ima njegov operacijski sistem 69-odstotni tržni delež, dodajajo.
Preberite še:
Več iz rubrike
3D tisk pozitivno vpliva na gospodarstvo
Najpogosteje 3D tisk proizvaja slušne aparate, protetične pripomočke in tekaške copate.
Bomo trajnost dosegli z jedrsko fuzijo?
Znanstveniki dosegli stabilizacijo jedrskega zlivanja, kar je dober znak za prihodnost