Zavestno kreiranje v podjetništvu

V večini naših vsakodnevnih odločitvah, ki jih sprejemamo nas primarno vodi naša podzavest.
Fotografija: Foto: Getty Images
Odpri galerijo
Foto: Getty Images

Z dobro idejo v podjetniškem svetu ni tako enostavno uspeti. Vsak/a, ki se je lotil/a svojega lastnega posla hitro ugotovi, da je potrebno realizirati več ključnih faktorjev za poslovni uspeh.

image_alt
32-letnik, ki letno zasluži 431.000 dolarjev z nepremičninami

Namen tega članka ni, da se osredotočim na bolj znane klasične dejavnike uspešnega poslovanja podjetja, kot so: natančna analiza trga, stroški razvoja proizvodov in storitev, število zaposlenih, ekonomika dohodkov, stroškov in dobička. Vsekakor vam ne želim modrovati kako lahko znotraj vaše branže bolj uspešno in učinkovito poslujete. Verjamem, da v kolikor že vrsto let vztrajate v slovenskem podjetništvu (ki je samo po sebi specifično) in imate relativno uspešno rast, ste na svojem področju dovolj usposobljeni strokovnjaki za podjetniški svet.

Danes z vami želim osvetliti tiste nezavedne dele, ki se v vsakem/ki izmed nas vklopijo, ko se odločamo o pomembnih podjetniških korakih. Tudi naslov tega članka nakazuje v smer zavestnega odločanja. Kaj pravzaprav pomeni zavestno kreiranje? Kreiranje je sopomenka za ustvarjanje. Definicija iz slovarja pravi, da je to dejavnost, kjer ustvarimo nekaj kar prej ni obstajalo. Koliko smo pri tem zavestni, je pa tisti ključni faktor na katerega se želim v tem trenutku osredotočiti. Na koncu članka vas čakajo vprašanja in kratka vaja ozaveščanja. 

Danes se bomo zavestno potopili v naš nezavedni del (podzavest). Za potrebe našega današnjega notranjega dela (seveda za vse, ki ste zainteresirani), je na tem mestu poenostavljena razlaga našega nezavednega dela več kot dovolj. Naš nezavedni del si lahko predstavljamo kot veliko ledeno goro, kjer je več kot 90% ledu pod površjem morja. Naš zavestni del predstavlja zgolj 10% ledu, ki je nad površjem. Vse naše izkušnje, ki smo jih do tega trenutka našega življenja doživeli, se vtisnejo v našo podzavest. Glede tega dejstva, se lahko sami prepričate na podlagi neštetih psiholoških in psihiatričnih raziskav, ki potekajo že več kot 100 let. Lahko si predstavljate, da se te naše izkušnje zapišejo v podzavest, kot se podatki vtisnejo na kasetni trak (ali pa na USB disk).

V večini naših vsakodnevnih odločitvah, ki jih sprejemamo nas primarno vodi naša podzavest. Marsikdo lahko na tem mestu argumentira, da je logično razmišljanje najbolj ključno pri zavestnem odločanju. Do neke mere se s tem mnenjem lahko strinjam. Vendar so najbolj tipičen dokaz teze, da “smo ljudje bitja navad” vsi milijardni letni proračuni oglaševalskih kampanj. Subliminalna sporočila znotraj različnih oglasov (predvsem uspešnih svetovnih multinacionalk), ciljajo točno na naš nezavedni odločevalski del.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Na tem mestu se lahko vprašamo. Koliko pa imamo tekom dneva resnično zavestnih odločitev? Koliko imamo dejanskih izvirnih zamisli v roku enega tedna? Ali je večina idej, ki nas spreletijo resnično izvorno naših? Večina naših avtomatiziranih odzivov se v podzavesti formira v zgodnjem otroštvu primarne socializacije (do 7. leta). To prevedeno pomeni, da nas ti naši notranji mehanizmi v največji možni meri samodejno vodijo pri sprejemanju odločitev. Kaj to pravzaprav pomeni? Lahko pogledamo na primeru.

Recimo, da je imel 6 letni otrok izkušnjo, kjer ga je dober prijatelj opeharil in mu je z manipulacijo odvzel 20€. Takšna izkušnja se izjemno globoko vtisne v podzavest otroka. Obstaja velika verjetnost, da bo ta oseba še v zrelih letih zelo nezaupljiva do ostalih ljudi. Lahko, da bo samo izredno preudarna pri svojih finančnih odločitvah, (kar samo po sebi res ni škodljivo). Vsekakor je to izkušnja, ki močno definira nadaljnji razvoj in vpliva na veliko temeljnih odločitev, ki jih bo oseba kasneje v življenju sprejemala.

image_alt
Vse več ljudi sovraži svojo službo in razmišlja o odpovedi

Želim vam predstaviti tezo, da je izjemno pomembno, do katere mere znamo znotraj sebe ozaveščati naše avtomatizirane mehanizme, ki so zapisani v podzavesti. Predvsem je to resnično uporabno, ko želimo v integriteti voditi sebe, svoje podjetje in zaposlene. Poleg našega procesa odločanja, nas ti avtomatizirani mehanizmi bistveno definirajo pri naših medosebnih interakcijah. Veliko se nas že zaveda, da so odnosi nekaj, kar je največ vredno v podjetništvu. Lahko si predstavljate, da ko začnemo z iskrenim delom na sebi, z ozaveščanjem naših odzivov na različne dejavnike, ima to direkten vpliv na kvaliteto naših medosebnih odnosov.

Seveda nas ti mehanizmi v podzavesti v veliki meri vodijo pri našem vedenju, vendar se lahko z notranjim ozaveščanjem do neke mere distanciramo od tega samodejnega procesa. Kot da bi sebe opazovali od zunaj (ali se pogledali iz ptičje perspektive). Na ta način se lahko bistveno lažje subjektivno odvežemo od naših napačnih odločitev. Sicer so napačne odločitve same po sebi v življenju nujno potrebne. Vsaj moje mnenje je takšno. Vendar se lahko z notranjim ozaveščanjem teh mehanizmov izjemno zmanjša komponenta krivde. Krivda nas pa lahko v podjetniškem svetu vodi v strah, sram ali celo neke vrste paralizo. Kjer smo lahko na določeni točki tako nesigurni v svoje sposobnosti, da samo stagniramo na mestu in nimamo več energije in poguma za prebojne premike.

Foto: Getty Images
Foto: Getty Images

Kako pa se lotiti ozaveščanja naših avtomatiziranih mehanizmov podzavesti? Predvsem je najprej pomembna jasna odločitev, da želimo ozaveščati naše vzorce vedenja in odločanja. Dobro se je tudi zavedati, da to ni kratek poseg ali enkratni dogodek. Naša globoka prepričanja in vzorci, ki so zapisani v naši podzavesti so lahko zelo dobro skriti pod sloji naših preteklih izkušenj. To so tako imenovane slepe pege. Po mojih izkušnjah je potrebno dolgotrajno zavestno delo, da uspešno prepišemo naše vzorce in spremenimo globoko ukoreninjena prepričanja.

image_alt
Raziskava: Optimistke bodo živele več kot 90 let

Predvsem pa je tu podpora strokovno usposobljene osebe (konzultanta/ke, terapevta/ke) ključni faktor za dolgotrajni uspeh. Mnogokrat sami preprosto ne zaznavamo svojih slepih peg (zato jih tudi tako imenujemo). Ko začnemo z zavestno transformacijo naših vzorcev in prepričanj, lahko tudi pričakujemo dejanski notranji upor naše podzavesti. Verjamem da se to sliši malce nenavadno. Vendar se prav pogosto zgodi, da si med samim procesom transformacije prepričanj ustvarimo situacije, dogodke ali preproste izgovore, ki nas odvrnejo od tega notranjega dela.

Za zaključek in spodbudo bi z vami podelil nekaj preprostih in učinkovitih vprašanj, ki jih lahko že danes usmerite v svojo podzavest.

  • Kakšno je v tem trenutku moje prevladujoče čustveno stanje?
  • Kaj občutim in kaj si želim?
  • Kaj me v tem trenutku boli, moti, vznemirja?
  • Kje se še vedno pretvarjam in ”olepšujem” svojo resnico?
  • Kaj bom naredil/a, da izrazim sebe iskreno? Kako?
  • Kdo je oseba, ki je prva s katero se bom iskreno pogovoril/a in ji povedal/a to, kar si želim?
  • Kaj me zadržuje, da to ne naredim?
  • Ali bi pri tem potreboval/a podporo?
  • Kaj je moj naslednji korak?

Predlagam vam, da si res vzamete čas. Poskrbite da vas med odgovarjanjem nihče ne moti. Ustvarite si miren prostor. Vzemite papir in pisalo. Najprej naredite nekaj počasnih in globokih vdihov. Zavestno sproščajte dele svojega telesa, postopno npr. od vrha glave pa vse do stopal. Nato si podajte (ubesedite ali napišite) notranjo namero, da želite vzpostaviti stik z lastno podzavestjo (nezavednim delom).

Želim vam mirno in uspešno povezovanje z vašim nezavednim delom. Predvsem tudi zavedanje, da je to le en izmed korakov pri zavestnem kreiranju. Obstaja namreč veliko uporabnih tehnik za spreminjanje naših globoko ukoreninjenih prepričanj in avtomatiziranih mehanizmov odzivanja. Našo podzavest si lahko predstavljamo tudi kot čebulo. Kjer sloj za slojem lupimo zunanjost, da pridemo do našega jedra. Vsekakor včasih smrdi in zraven lahko pričakujemo tudi solze.

image_alt
Zlato kot strateška naložba v letu 2022

Več iz rubrike