Zakaj ni pametno zaupati finančnim nasvetom na YouTubu in TikToku?

Generacija Z ima raje TikTok in YouTube kot finančne svetovalce, vendar so nasveti, ki jih dobivajo, morda popolnoma neprimerni, pravi finančni psiholog.
Fotografija: Veliko ljudi na socialnih omrežjih objavlja stvari, ki jih navzven naredijo uspešnejše. Foto: Getty Images
Odpri galerijo
Veliko ljudi na socialnih omrežjih objavlja stvari, ki jih navzven naredijo uspešnejše. Foto: Getty Images

Če se zaradi zadnjih objav vaših prijateljev na Instagramu ob bazenu s francoske riviere počutite slabo glede svojega denarnega položaja, niste edini. Glede na nedavno raziskavo Bankrate, skoraj polovica uporabnikov družbenih omrežij generacije Z (starih od 18 do 25 let) pravi, da so se počutili negativno glede svojih financ, potem ko so videli tovrstne objave na socialnih omrežjih.

image_alt
Ob povprečni slovenski plači je mogoče (pri)varčevati. Kako?

Blamaža razkošja na socialnih omrežjih

46 odstotkov mladih generacije Z je v anketi Bankrate priznalo, da objavljajo stvari, da bi bili videti uspešnejši v očeh svojih sledilcev. »Te številke so verjetno še višje,« pravi Sarah Foster, analitičarka Bankrate, ki poudarja, da je 62 odstotkov vseh udeležencev raziskave dejalo, da mislijo, da ljudje, ki jim sledijo počnejo enako.

Za ljudi, ki jih poznate v resničnem življenju, je morda enostavno ugotoviti, kako se njihovi profili v družabnih medijih razlikujejo od resničnosti. Ko pa gre za vplivneže, je to veliko težje opaziti. Še več, mnogi med njimi delijo finančne nasvete. Glede na raziskavo trženjskega podjetja Vericast vlagatelji generacije Z pravijo, da bodo bolj verjetno dobili finančni nasvet od TikToka (34 odstotkov) in YouTuba (33 odstotkov) kot od finančnega svetovalca (24 odstotkov).

Na socialnih omrežjih ni vse zlato kar se sveti. Foto: Shutterstock
Na socialnih omrežjih ni vse zlato kar se sveti. Foto: Shutterstock

Če sledite nasvetom o denarju, ki jih najdete na družbenih omrežjih, ker želite biti v koraku z virtualnimi vplivneži, se lahko znajdete v velikih težavah, pravi Brad Klontz, pooblaščeni finančni načrtovalec in profesor finančne psihologije na univerzi Creighton. »Mladi poslušajo finančne nasvete, ki so morda popolnoma neprimerni,« meni.

Zakaj strokovnjaki pravijo, da ni pametno zaupati nasvetom, ki jih vidite na družbenih medijh?

Vsi do neke mere vedo, da to, kar vidite o življenjih drugih ljudi na spletu, ni resnična stvar. »O družbenih omrežjih rad razmišljam kot o knjigi beležk, napolnjeni z najboljšimi deli življenja ljudi,« pravi Foster. »To lahko povzroči, da se primerjate z nerealnim prikazom življenja nekoga drugega.«

Ko nekdo, ki ga občudujete, govori neposredno z vami skozi kamero, se »zgodi nekaj res čudnega,« pravi Klontz: pojav, znan kot »parasocialna interakcija«.

image_alt
Koliko sledilcev potrebujete, da zaslužite na Instagramu?

»Če te gledam v oči in ti govorim, ti pa me gledaš nazaj,  to ustvari intimno povezavo in globok občutek zaupanja,« pravi. »Tako so povezani naši možgani. V 99,9 odstotkih človeške zgodovine je bil ta pogled intimen. Združite ta občutek zaupanja z občutki neustreznosti glede denarja in lahko ustvarite situacijo, v kateri bodo ljudje pripravljeni opustiti del svojega skepticizma glede nasvetov, ki jih vidijo na spletu,« pravi Fosterjeva.

Vsakega nasveta, ki ga najdete na spletu, pristopite kritično, pravijo strokovnjaki. Prvič, nekdo, ki se predstavlja kot uspešen ali dobro obveščen o financah, vam morda ne pove celotne zgodbe. 

»Morda ste videli vsakogar, ki si je to poletje privoščil počitnice, vendar ne veste, ali se je kdo še bolj zadolžil, da bi to plačal,« Zavedanje, da ne poznate celotne zgodbe, je zelo pomembno. Finančni nasveti so le redko univerzalni, zato ne boste našli veliko finančnih svetovalcev, ki bi dajali nasvete na družbenih medijih,« pravi Klontz. 

Kritično razmišljanje in raziskave pridejo še kako prav

Ko na družbenih medijih vidite zanimive finančne nasvete, se vprašajte, ali se ta strategija ujema z vašim finančnim načrtom. Če nekdo na primer oglašuje delnice ali kriptovalute, namenjene hitremu dobičku, se to morda ne ujema z vašimi načrti za vlaganje v dolgoročne cilje, kot je upokojitev.

Če ideja še vedno zveni, kot da bi se lahko uskladila z vašimi cilji, začnite z dodatnimi raziskavami. Preverite osebo, ki svetuje. Kakšno je njihovo ozadje? Kakšne so njihove preference? Bodite še posebej previdni pri vseh, ki upajo, da vam bodo kaj prodali tako, da pokažejo svojo zbirko avtomobilov ali vam pokažejo posle na jahti. »To je stara tehnika prodaje. Ti fantje bogatijo, vendar ne z dnevnim trgovanjem,« pravi Klontz. »Ljudje, ki razkošno razkazujejo bogastvo, poskušajo manipulirati z vami,« še dodaja. 

image_alt
Svetovni milijarderji: Kje živijo in za kaj trošijo denar?

Več iz rubrike