Strokovnjakinja: 4 živila, ki slabijo spomin in možgane

Katera so živila, ki se jih je bolje v večji meri izogniti ali pa jih zmanjšati, saj ne spodbujajo zdravja možganov, bistrega spomina in dobrega odločanja?
Fotografija: Foto: Getty Images/iStockphoto
Odpri galerijo
Foto: Getty Images/iStockphoto

Prehranska psihiatrinja in članica fakultete na Harvard Medical School, Dr. Uma Naidoo proučuje, kako lahko naše črevesne bakterije sprožijo presnovne procese in možganska vnetja, ki vplivajo na spomin. Obstoječe študije kažejo na idejo, da bi morda lahko zmanjšali možnost demence z izogibanjem živilom, ki lahko ogrozijo naše črevesne bakterije ter oslabijo naš spomin. Tukaj so živila, ki se jih je bolje v večji meri izogniti ali pa jih zmanjšati, saj ne spodbujajo zdravja možganov, bistrega spomina in dobrega odločanja. Katera so?

image_alt
Kakšne trike uporabljajo trgovci?

Rafinirani sladkorji

Možgani uporabljajo energijo v obliki glukoze za spodbujanje celičnih aktivnosti. Vendar lahko dieta z visoko vsebnostjo sladkorja povzroči presežek glukoze v možganih, kar so študije povezale z okvarami spomina in hipokampusa – dela možganov, ki nadzoruje spomin.

Uživanje nezdrave predelane hrane, kot so pecivo, sladkarije in gazirane pojače, so polna rafiniranih in dodanih sladkorjev – pogosto v obliki koruznega sirupa z visoko vsebnostjo fruktoze, kar preplavi možgane s preveč glukoze.

Foto: Miles Schofield/Shutterstock
Foto: Miles Schofield/Shutterstock

Čeprav ima vsako telo drugačne potrebe, American Heart Association priporoča, da ženske ne zaužijejo več kot 25 gramov dodanega sladkorja na dan, moški pa naj ne zaužijejo več kot 36 gramov dodanega sladkorja na dan.

Ocvrta hrana

Ko gre za zdravje možganov, se splača zmanjšati količino zaužite ocvrte hrane. Pravzaprav je študija, ki je vključevala 18.080 ljudi, pokazala, da je prehrana z veliko ocvrte hrane povezana z nižjimi rezultati pri učenju in spominu. Verjeten razlog: Ti hipni užitki povzročajo vnetje, ki lahko poškoduje krvne žile, ki oskrbujejo možgane s krvjo.

Druga študija je preučila 715 ljudi in izmerila njihovo stopnjo depresije in duševno odpornost. Dokumentirala je tudi njihovo raven uživanja ocvrte hrane. Seveda so raziskovalci ugotovili, da je pri tistih, ki so uživali več ocvrte hrane, večja verjetnost, da bodo v življenju razvili depresijo.

Foto: Getty Images
Foto: Getty Images

Ogljikovi hidrati z visokim glikemičnim indeksom

Tudi če živila z visoko vsebnostjo ogljikovih hidratov kot so na primer kruh, testenine in karkoli drugega iz rafinirane moke nimajo sladkega okusa, jih vaše telo še vedno predela na približno enak način kot sladkor.

To pomeni, da lahko tudi povečajo tveganje za depresijo. Ni potrebno povsem črtati ogljikovih hidratov iz prehrane, toda pomembna je kakovost ogljikovih hidratov, ki jih jeste.

Leta 2018 so raziskovalci poskušali oceniti, kateri ogljikovi hidrati, če sploh, so povezani z depresijo. Izdelali so vprašalnik, imenovan »indeks kakovosti ogljikovih hidratov«, za 15.546 udeležencev.

Foto: Getty Images
Foto: Getty Images

Ogljikovi hidrati boljše kakovosti so bili opredeljeni kot polnozrnata žita, živila z visoko vsebnostjo vlaknin in živila z nizkim glikemičnim indeksom (GI). GI je merilo, kako hitro se živila pretvorijo v glukozo, ko se med prebavo razgradijo; Hitreje ko se živilo v telesu spremeni v glukozo, višji je njen GI.

Raziskovalci so odkrili, da je bilo pri ljudeh, ki so imeli najvišjo oceno na indeksu kakovosti ogljikovih hidratov, kar pomeni, da so jedli bolj kakovostne ogljikove hidrate, 30 odstotkov manjša verjetnost za razvoj depresije kot pri tistih, ki so uživali ogljikove hidrate z visokim GI.

image_alt
Komu lahko kava škoduje?

Ogljikovi hidrati z visokim GI vključujejo krompir, beli kruh in beli riž. Med, pomarančni sok in polnozrnat kruh so živila s srednjim GI. Živila z nizkim GI vključujejo zeleno zelenjavo, večino sadja, surovo korenje, fižol v zrnju, čičeriko in lečo.

Alkohol

Zadnji na seznamu je alkohol, ki ga pogosto pije mnogo ljudi, ki živijo stresno, da se ob koncu tedna sprostijo.  Medtem ko se zaradi pitja morda ljudje v trenutku sprostijo pa za to plačajo naslednje jutro, ko se zbudijo živčni z možgansko meglo.

Archana Singh-Manoux, raziskovalna profesorica in direktorica francoskega inštituta za zdravje in medicinske raziskave, je s sodelavci 23 let spremljala 9.087 ljudi, da bi ugotovila, kako je alkohol povezan s pojavnostjo demence.

Leta 2018 so v British Medical Journalu poročali, da so ljudje,  ki so zaužili več kot 14 pijač na teden, imeli večje tveganje za demenco v primerjavi s tistimi, ki so pili alkohol zmerno.

image_alt
Strokovnjakinja s Harvarda: 6 najboljših živil za možgane

Več iz rubrike

Komentarji: