Raziskava: Si prijatelje izbiramo na podlagi vonja?
Verjetno ste že slišali za »prijateljstva na klik«, ki se zgodijo v trenutku, ko nekoga srečamo. Do sedaj ni bilo jasno, kako ljudje ugotovijo, ali so »kliknili«, toda skupina znanstvenikov je ugotovila, da imajo prijatelji na klik zelo podobne profile telesnih vonjav. To nakazuje, da če nekdo diši podobno, lahko takoj ugotovimo, da je material za prijatelja. Po tem odkritju so lahko znanstveniki z 71-odstotno natančnostjo napovedali ali bodo neznanci kliknili ob prvem srečanju.
Kako smo si lahko všeč v nekaj minutah po srečanju?
Da bi odgovorili na to vprašanje, ne smemo iskati dlje od velemojstrov prijateljstva: psov. Ko srečajo novega potencialnega prijatelja, se večina psov takoj loti posla, pri čemer uporabi edini čutni organ, ki je neposredno povezan s čustvenim središčem možganov: nos. Nekaj trenutkov po srečanju s tujcem, bo pes dobil novega najboljšega prijatelja ali najhujšega sovražnika.
Poleg tega psi niso edini, ki imajo raje vohalno komunikacijo pri ocenjevanju potencialnih odnosov, saj je to najprimernejši način komunikacije za večino sesalcev. Inbal Ravreby, podiplomski študent Weizmannovega inštituta za znanost v Izraelu, je domneval, da tudi ljudje uporabljajo vonj za takojšnjo in zanesljivo oceno.
Ljudje nenehno podzavestno vohamo sebe in druge
Ravrebyjeva hipoteza je izzvala nekatere kontradikcije v znanstvenem svetu. Charles Darwin je namreč trdil, da »voh ljudem zelo malo služi, če sploh kaj.« Sigmund Freud je predlagal, da je človekova izguba zanimanja za vonjave sestavni del razvoja pokončne drže in civiliziranega vedenja. Freud je vsako zanimanje za telesni vonj razumel kot simptom psihiatrične motnje. Vendar se ta pogled hitro spreminja, nedavne študije so namreč pokazale, da ljudje nenehno vohamo sebe in druge ljudi.
Raziskava iz leta 2020 je na primer pokazala, da ljudje podzavestno pogosteje vohajo pripadnike istega spola kot pripadnike drugega spola. Ravreby je domneval, da je to lahko namig o tem, kako ljudje hitro ocenijo potencial prijateljstva.
Je prijateljstvo na klik fenomen?
Nihče ni ugotovil ali gre pri prijateljstvu na klik za univerzalno družbeno izkušnjo, ki jo je mogoče definirati, ali za pogovorni pojav, ki ga ljudje doživljajo različno. Da bi ugotovili, ali so prijateljstva na klik resnična, sta Ravreby in njena ekipa profilirala 235 ljudi (povprečna starost 26 let) in jih prosila, naj s svojimi besedami definirajo »prijateljstvo na klik«.
Deset udeležencev ni vedelo, o čem raziskovalci govorijo. Ostalih 225 udeležencev pa je imelo zelo podobne predstave o pojavu, pri čemer jih je 137 opredelilo kot »prijateljstvo, ki se oblikuje takoj ob srečanju«. (Druge pogoste izjave so vključevale izraze, kot sta »kemija« in »na isti valovni dolžini«.) To je potrdilo, da je prijateljstvo na klik pravi družabni dogodek. Da bi preverili, ali prijatelji na klik dišijo enako, sta se Ravreby in njena ekipa lotili težke naloge iskanja parov prijateljev, ki ustrezajo tej strogi definiciji.
Nos lahko natančno napove ali bodo neznanci takojšnji prijatelji
Ravreby je z vprašanje, če se prijateljstvo na klik razvije pri ljudeh s podobnim vonjem preizkusil na neznancih in njihovih telesnih vonjavah. V raziskavi sta neznanca igrala igro z ogledalom: dve minuti sta stala drug proti drugemu, približno 20 centimetrov narazen, v popolni tišini in poskušala zrcaliti gibe rok drug drugega. Po končani igri so udeleženci navedli, ali so kliknili s svojim partnerjem ali ne.
Dvaindvajset udeležencev je poročalo o medsebojnem kliku. Kasnejša analiza je pokazala, da so ti ljudje dišali bolj podobni osebi, s katero so se takoj povezali, kot drugi udeleženci. Raziskovalci so lahko samo na podlagi podatkov raziskave z 71-odstotno natančnostjo napovedali, katera dva posameznika bosta kliknila. Če bodo njihove ugotovitve potrjene v prihodnjih študijah, bomo morda končno imeli zanimivo tehnologijo za sklepanje prijateljev.
Več iz rubrike
Nova razkošna nepremičnina Jennifer Anniston
Zvezdnica serije Prijatelji Jennifer Anniston je nedavno kupila razkošno nepremičnino od Oprah Winfrey.
Kaj možgane ohranja aktivne in zmanjšuje tveganje za demenco?
Strokovnjaki so 11 let analizirali podatke o zdravstvenem stanju več kot 500.000 ljudi, ki ob zaposlitvi niso imeli demence.