Cepljenje proti dezinformacijam
Ekipa psihologov z univerz v Cambridgeu in Bristolu je v sodelovanju z enoto Jigsaw, ki deluje v okviru Googla in se ukvarja z odpravljanjem groženj odprtim družbam, ustvarila 90-sekundne posnetke, namenjene seznanjanju uporabnikov s tehnikami manipulacije, kot sta iskanje grešnega kozla in namerna neskladnost.
Načelo psihološkega cepljenja
Ta strategija 'predhodnega zavajanja' ljudi preventivno seznani s tropi, ki so temelj zlonamerne propagande, tako da lahko bolje prepoznajo spletne laži ne glede na vsebino.
Raziskovalci projekta jo primerjajo s cepivom: s tem, ko ljudem vnaprej dajo 'mikrodozo' napačnih informacij, preprečijo, da bi jim v prihodnosti nasedli - zamisel temelji na tako imenovani 'teoriji cepljenja' socialnih psihologov.
Ugotovitve, objavljene v reviji Science Advances, izhajajo iz sedmih poskusov, v katerih je skupaj sodelovalo skoraj 30.000 udeležencev - vključno s prvo 'resnično študijo na terenu' teorije cepljenja na platformi družbenih medijev - in kažejo, da že en ogled filmskega posnetka poveča zavedanje o napačnih informacijah.
V videoposnetkih so predstavljeni koncepti iz tako imenovanega priročnika dezinformacij, ponazorjeni s primeri iz filmov in televizije, kot sta Family Guy ali, v primeru lažnih dihotomij, Vojna zvezd.
»YouTube ima več kot 2 milijardi aktivnih uporabnikov po vsem svetu. Naše videoposnetke bi lahko zlahka vključili v oglasni prostor na YouTubu, da bi preprečili dezinformacije,« je dejal soavtor študije profesor Sander van der Linden, vodja laboratorija za družbeno odločanje (SDML) v Cambridgeu, ki je vodil delo.
»Naša raziskava zagotavlja potreben dokaz koncepta, da je mogoče načelo psihološkega cepljenja zlahka razširiti na več sto milijonov uporabnikov po vsem svetu.«
Dr. Jon Roozenbeek, vodilni avtor iz laboratorija SDML v Cambridgeu, opisuje videoposnetke ekipe kot »agnostične glede na vir«, saj se izogibajo predsodkom, ki jih imajo ljudje glede tega, od kod informacije prihajajo in kako se ujemajo - ali ne - s tem, v kar že verjamejo.
»Naše intervencije ne trdijo, kaj je res ali dejstvo, kar je pogosto sporno. Učinkoviti so za vse, ki ne marajo, da se z njimi manipulira,« je dejal.
»Učinek cepljenja je bil enakomeren pri liberalcih in konservativcih. Deloval je pri ljudeh z različnimi stopnjami izobrazbe in različnimi tipi osebnosti. To je osnova za splošno cepljenje proti dezinformacijam.«
Dezinformacije v različnih oblikah
Google - matično podjetje YouTuba - že izkorišča te ugotovitve. Konec avgusta bo na Poljskem, Slovaškem in Češkem na več platformah uvedel kampanjo Jigsaw, da bi se izognil nastajajočim dezinformacijam v zvezi z ukrajinskimi begunci. Namen kampanje je v sodelovanju z lokalnimi nevladnimi organizacijami, akademiki in strokovnjaki za dezinformacije okrepiti odpornost na škodljive pripovedi proti beguncem.
»Škodljive dezinformacije se pojavljajo v različnih oblikah, vendar se manipulativne taktike in pripovedi pogosto ponavljajo, zato jih je mogoče predvideti,« je dejala Beth Goldberg, soavtorica in vodja raziskav in razvoja v Googlovi enoti Jigsaw.
Po mnenju raziskovalcev lahko poučevanje ljudi o tehnikah, kot so napadi ad-hominem, katerih namen je manipulirati z njimi, pripomore k večji odpornosti na verjetje v dezinformacije in njihovo širjenje v prihodnosti.
Vir: Science Daily
Več iz rubrike
Nova razkošna nepremičnina Jennifer Anniston
Zvezdnica serije Prijatelji Jennifer Anniston je nedavno kupila razkošno nepremičnino od Oprah Winfrey.
Kaj možgane ohranja aktivne in zmanjšuje tveganje za demenco?
Strokovnjaki so 11 let analizirali podatke o zdravstvenem stanju več kot 500.000 ljudi, ki ob zaposlitvi niso imeli demence.