Novi Alfa Romeo Tonale bo povezan z NFT-jem; kaj to pomeni?

Podjetje Alfa Romeo je februarja objavilo novico, da bo njihov najnovejši model povezan z NFT-jem. Gre za postavljanje temeljev ali povsem nepotrebno potezo?
Fotografija: Alfa Romeo Tonale. Foto: Alfa Romeo
Odpri galerijo
Alfa Romeo Tonale. Foto: Alfa Romeo

Italijanski proizvajalec avtomobilov Alfa Romeo, ki je v lasti multinacionalne korporacije Stellantis (nekdaj Fiat Chrysler), je razkril, da bo pri svojem novem SUV-ju Tonale uporabljal NFT-je oziroma nezamenljive žetone. S tem bo zagotovil večjo preglednost in vzpostavil nov nivo zaupanja na področju zbiranja podatkov o vozilu, pri čemer se Alfa osredotoča predvsem na sledenje in shranjevanje podatkov o vzdrževanju vozila.

In čeprav digitalna servisna zgodovina ni nič novega, avtomobili pa že imajo edinstvene identifikatorje, je potencial na tem področju mnogo širši od sledenja in shranjevanja podatkov o vzdrževanju. Ob tem se je potrebno zavedati, kako NFT-ji delujejo in da to niso zgolj digitalne slikice, ki se prodajajo za bajne vsote.

image_alt
Niftify: Slovenci postavljajo temelje v svetu NFT-jev

Poleg tega mnogo ljudi ne ve, da sodobna vozila s pomočjo raznih senzorjev v povprečju proizvedejo do 25 GB (gigabajtov) podatkov na uro, kar je enako kot 17 milijonov strani teksta na listu papirja formata A4. Nekateri analitiki celo ocenjujejo, da bodo popolnoma avtonomna vozila v prihodnosti proizvedla približno 144-krat toliko podatkov na uro. Več o tem nam je pojasnil Lenart Čepon, čigar podjetje se ukvarja z monetizacijo avtomobilskih podatkov, poleg tega pa na Facebooku vodi največjo NFT skupnost v Sloveniji.

Povezljivost avtomobila z NFT-jem

Avtomobilsko podjetje Alfa Romeo je februarja razkrilo, da bo svoj novi model Tonale, ki naj bi po poročanju nekaterih medijev v Slovenijo prišel letos poleti, opremilo z NFT-jem, v želji, da bi zagotovilo večjo preglednost in učinkovitost na avtomobilskem trgu, ki se pri sledenju avtomobilskim zapisom pogosto zanaša na tretje osebe.

»Digitalizacija je ključni dejavnik naše preobrazbe,« je na predstavitvi za medije februarja dejal Francesco Calcara, vodja marketinga pri Alfa Romeo in dodal: »[NFT-ji] bodo ohranili preostalo vrednost naših modelov, saj smo prvi na trgu, ki smo sprejeli to tehnologijo naslednje generacije.« Podjetje pravi, da bo NFT v avtomobilu lahko ustvaril potrdilo iz zapisov podatkov o vzdrževanju, vendar le za storitve, ki jih opravijo pooblaščeni trgovci.

image_alt
Twitter uvaja NFT profilne slike

NFT si lahko sicer predstavljamo kot digitalni 'potni list', s katerim uporabnik dokazuje lastništvo, pristnost in ostale podatke o določeni fizični ali digitalni stvari, ki jih ni mogoče spreminjati. Slednje je mogoče zaradi blockchain tehnologije, na kateri temelji.

Na NFT-ju avtomobila so lahko neizpodbitno shranjeni različni podatki, denimo lastništvo vozila, servisna evidenca, zamenjani deli, število prevoženih kilometrov in tudi podatki, ki jih beležijo razni senzorji vozila. Ta tehnologija bi lahko rešila problem prevrtavanja kilometrov in povečala zaupanje med kupcem in prodajalcem na sekundarnem trgu.

NFT 'zdolgočasene opice' iz zbirke 'Bored Ape Yacht Club'. Foto: Nexo / Reuters
NFT 'zdolgočasene opice' iz zbirke 'Bored Ape Yacht Club'. Foto: Nexo / Reuters

NFT-ji so sicer v prejšnjem letu eksplodirali v donosno industrijo, predvsem zaradi digitalnih umetniških del, denimo slik zdolgočasenih opic, ki se prodajajo za milijone evrov. Če pa pogledamo malce širšo sliko, lahko vidimo potencial tudi na področju avtomobilske industrije in osebnih podatkov.

Monetizacija podatkov v avtomobilski industriji

Najprej spomnimo, na kakšen način s podatki služijo največja tehnološka podjetja, denimo Google, Facebook, Microsoft, Apple in Amazon. Predvsem Google (oziroma Alphabet) in Facebook (oziroma Meta) sta vodilna v industriji, ki živi na račun monetizacije podatkov svojih uporabnikov. Ta dva tehnološka velikana večino denarja zaslužita s »prodajo pozornosti svojega občinstva«, navaja spletni portal Visual Capitalist.

image_alt
EBCW: Slovenija kot prva država na svetu izdala 15.000 NFT žetonov

Kot je razvidno iz spodnje grafike, Meta skoraj 98 odstotkov prihodkov ustvari z oglaševanjem na Facebooku, Alphabet pa 81 odstotkov prihodkov z oglaševanjem na različnih Googlovih izdelkih. Omenjenih 'velikih pet' tehnoloških podjetij je sicer skupaj v letu 2021 ustvarilo približno 1400 milijard dolarjev prihodkov, kar je precejšnja rast glede na leto 2020, ko so skupaj ustvarili 1100 milijard dolarjev prihodkov.

Sodobna vozila s pomočjo raznih senzorjev v povprečju proizvedejo do 25 GB podatkov na uro. Foto: Getty Images / iStockphoto
Sodobna vozila s pomočjo raznih senzorjev v povprečju proizvedejo do 25 GB podatkov na uro. Foto: Getty Images / iStockphoto
Če prenesemo koncept na avtomobilsko industrijo; po podatkih družbe Frost & Sullivan iz leta 2017, bi lahko bili avtomobilski podatki do leta 2025 vredni skoraj 100 dolarjev na avtomobil na leto, kar predstavlja potencialni trg za proizvajalce originalne opreme v višini 33 milijard dolarjev do leta 2025. Podjetje McKinsey & Company pa do leta 2030 napoveduje, da bo trg avtomobilskih podatkov vreden kar 750 milijard dolarjev. Globalni trg avtomobilske proizvodnje je bil sicer leta 2021 ocenjen na približno 2700 milijard dolarjev.

Analitska družba je še dejala, da se monetizacija podatkov v avtomobilskem ekosistemu začne s krovno digitalno strategijo, kjer bi lahko s pridom izkoristili NFT-je in njihove lastnosti. »Kontekstualni podatki in podatki o uporabi vozil se bodo razvili kot nova podatkovna valuta za ustvarjanje vrednosti med subjekti pri poslovanju med podjetji [B2B] ter med podjetji in potrošniki [B2C], vključenimi v avtomobilski ekosistem, saj bodo pametna mobilnost, povezani avtomobili in avtonomna vozila postali najbolj izvedljivi primeri uporabe,« je dejal Niranjan Manohar, vodja programa inteligentne mobilnosti pri podjetju Frost & Sullivan.

image_alt
Planica piše zgodovino z NFT projektom v smučarskih poletih

Lenart Čepon, čigar podjetje se ukvarja z monetizacijo podatkov, nam je pojasnil, da se večina ljudi sploh ne zaveda, koliko podatkov na uro proizvedejo njihovi avtomobili. Kot smo že omenili, sodobna vozila vsako uro proizvedejo toliko podatkov, da bi potrebovali 17 milijonov listov papirja (format A4), če bi jih želeli spraviti v fizično obliko. Mnogo izmed teh podatkov se smatra za osebne, je dodal Čepon.

Čepon je za Svet kapitala dejal: »NFT-ji so orodje, s katerim lahko ljudje dokažejo lastništvo nad svojimi podatki.« Pojasnil je, da lahko lastniki podatkov z NFT-ji tudi nadzirajo, kdo lahko finančno koristi te podatke. Če povemo z drugimi besedami, ljudje bi ob popolnem nadzoru nad svojimi podatki lahko določili, komu bi jih prodali in na takšen način zaslužili. Si predstavljate, da bi lahko v prihodnosti zaslužili s prodajo svojih podatkov avtomobilski industriji? Z NFT-ji ta prihodnost morda ni več tako oddaljena.

Grafika. Foto: www.visualcapitalist.com
Grafika. Foto: www.visualcapitalist.com

Več iz rubrike

ikonomija

Zaradi nakita morda ne bo smel nastopiti na domači dirki

Krovna zveza Formule 1 je že pred časom zahtevala, da Hamilton zaradi varnosti odstrani del nakita, ki ga nosi - gre za uhan oziroma okrasni vijak v nosu.

ikonomija

H&M skrbi, da bomo zaradi podražitev manj zapravljali za oblačila

Družba H&M beleži rast dobička, koristi pa imajo od močnega okrevanja po pandemiji covida-19, ki je pred letom dni v tem času močno vplivala na poslovanje.

ikonomija

Nemški delodajalci in potrošniki so zaskrbljeni

Nemški raziskovalni inštitut GfK ugotavlja, da je razpoloženje nemških potrošnikov doseglo najnižjo raven od leta 1991, odkar merijo kazalnik zaupanja.

ikonomija

Virtualna resničnost je tu. Metaverzum je strašljiv!

Kaj je te teden novega na področju metaverzuma: med vodilnimi podjetji Adobe Inc.

Komentarji: