Britanci zgradili prvo letališče za leteče avtomobile na svetu
Je to ptica? Letalo? Ali leteči avtomobil, ki pristaja na prvem letališču na svetu, zgrajenem posebej za leteča električna vozila?
Odpri galerijo
Morda res zveni kot iz znanstvenofantastičnega filma, vendar je to letališče v bližini britanskega mesta Coventry pripravljeno na odprtje novembra 2021.
Objekt Air-One bo sicer odprt le en mesec in predstavlja sodelovanje med vladnimi agencijami, podjetji iz zasebnega sektorja in letalsko industrijo. Razvil ga je Urban Air Port v sodelovanju z oddelkom za urbano mobilnost Hyundai Motor Group in mestnim svetom Coventry.
Montažno letališče je zgrajeno kot potrditev koncepta brezemisijskega vozlišča za nove načine potovanja v prihodnosti. Električna vozila z navpičnim vzletom in pristajanjem (eVTOL) se namreč ponujajo kot nizkoogljični način za zmanjševanje zastojev, ki nastanejo med mestnimi središči.
»Trgi letališkega prevoza in zračnih taksi storitev so uresničljivi,« je razvidno iz Nasinega tehničnega poročila iz novembra 2018, ki ocenjuje, da je »vrednost razpoložljivega trga v ZDA 500 milijard dolarjev«. Hkrati pa je poročilo poudarilo, da se lahko eVTOL-i soočijo s »pomembnimi zakoni in omejitvami, ki zajemajo regulativo, vreme, certifikate, javno mnenje in infrastrukturo«.
Trenutno v Združenem kraljestvu ne deluje noben leteči avtomobil ali brezpilotni letalnik za prevoz potnikov. Kljub temu naj bi objekt vzbudil zanimanje predvsem pri logističnih podjetjih. Ideja o uporabi brezpilotnih letalnikov za dostavo paketov je bila zaradi izzivov njihovega delovanja na gosto poseljenih območjih sicer opuščena, vendar pa bi se lahko ta tehnologija izkazala za uporaben način prevoza blaga med prometnimi vozlišči.
Ponudnik prevozov Uber in Hyundai sta na sejmu potrošniške elektronike januarja 2020 v Las Vegasu sporočila, da sodelujeta pri razvoju storitve Uber Air Taxi. Razkrili so tudi model enega od načrtovanih letal v naravni velikosti. S-A1 bo povsem električno letalo, ki bo lahko vzletelo navpično in prevažalo štiri osebe s hitrostjo do 290 kilometrov na uro na nadmorski višini med 300 in 600 metri.
Po poročanju časopisa Times so letala eVTOL »tišja, lažja, cenejša in okolju prijaznejša od helikopterjev«. Ideja je, da bi takšna vozila ljudem omogočila potovanja na kratke razdalje po mestnih območjih in razbremenila obstoječe prometne povezave.
Iniciativa britanske vlade Future Flight Challenge je podjetju Urban Air Port podelila 1,64 milijona dolarjev nepovratnih sredstev, 171 milijonov dolarjev je prišlo iz Sklada za izzive industrijske strategije, še dodatnih 239 milijonov dolarjev pa bo zagotovila letalska industrija.
Svetnik Coventry Cityja Jim O'Boyle je pohvalil sodelovanje med javnim in zasebnim sektorjem. »Naše mesto že prispeva k oblikovanju prihodnosti električnega prometa, in to je še en prelomni projekt, ki Coventry postavlja na čelo novih tehnologij,« je dejal. »To kaže na sodelovanje mestnega sveta z vrsto organizacij pri oblikovanju boljše in bolj zelene prihodnosti,« je še dodal.
Sanje o prevozih manjših razdalj v vozilih z vertikalnim vzletom in pristajanjem (VTOL) so zelo žive. Slednje še posebej velja na Japonskem.
Japonski SkyDrive, eden najnovejših startupov na področju letečih avtomobilov v državi, je nedavno razkril model SD-XX, elegantno dvoosebno letalo eVTOL, velikosti avtomobila, z dosegom nekaj deset kilometrov pri 100 km/h.
Poleg tega je lani Air Car, futuristični avtomobil podjetja KleinVision, ki se lahko le v nekaj minutah spremeni v letalo, na Slovaškem uspešno prestal testno vožnjo. Po zraku je preletel skoraj 500 metrov.
KleinVision pa ni edino podjetje, ki se ukvarja s proizvodnjo letečih avtomobilov. Tako so na primer pri nizozemskem podjetju Pal-V pred kratkim dosegli, da je njihov model letečega avtomobila Pal-V Liverty zdaj v Evropi zakonit in se ga lahko uporablja za vožnjo po ulicah.
Objekt Air-One bo sicer odprt le en mesec in predstavlja sodelovanje med vladnimi agencijami, podjetji iz zasebnega sektorja in letalsko industrijo. Razvil ga je Urban Air Port v sodelovanju z oddelkom za urbano mobilnost Hyundai Motor Group in mestnim svetom Coventry.
Več kot le sanje, več kot avtomobil
Montažno letališče je zgrajeno kot potrditev koncepta brezemisijskega vozlišča za nove načine potovanja v prihodnosti. Električna vozila z navpičnim vzletom in pristajanjem (eVTOL) se namreč ponujajo kot nizkoogljični način za zmanjševanje zastojev, ki nastanejo med mestnimi središči.
»Avtomobili potrebujejo ceste, vlaki potrebujejo tire, letala potrebujejo letališča. EVTOL-i bodo potrebovali urbana pristajališča,« je za portal Svetovnega gospodarskega foruma (WEF) dejal Ricky Sandhu, ustanovitelj in izvršni predsednik podjetja Urban Air Port. »Leteči avtomobili so bili včasih futuristične sanje. Air-One bo ljudem prinesel čist urbani zračni promet in nov svet z mobilnostjo brez emisij«, je prepričan Sandhu.
»Trgi letališkega prevoza in zračnih taksi storitev so uresničljivi,« je razvidno iz Nasinega tehničnega poročila iz novembra 2018, ki ocenjuje, da je »vrednost razpoložljivega trga v ZDA 500 milijard dolarjev«. Hkrati pa je poročilo poudarilo, da se lahko eVTOL-i soočijo s »pomembnimi zakoni in omejitvami, ki zajemajo regulativo, vreme, certifikate, javno mnenje in infrastrukturo«.
PREBERITE TUDI:
Trenutno v Združenem kraljestvu ne deluje noben leteči avtomobil ali brezpilotni letalnik za prevoz potnikov. Kljub temu naj bi objekt vzbudil zanimanje predvsem pri logističnih podjetjih. Ideja o uporabi brezpilotnih letalnikov za dostavo paketov je bila zaradi izzivov njihovega delovanja na gosto poseljenih območjih sicer opuščena, vendar pa bi se lahko ta tehnologija izkazala za uporaben način prevoza blaga med prometnimi vozlišči.
Ceneje od helikopterja
Ponudnik prevozov Uber in Hyundai sta na sejmu potrošniške elektronike januarja 2020 v Las Vegasu sporočila, da sodelujeta pri razvoju storitve Uber Air Taxi. Razkrili so tudi model enega od načrtovanih letal v naravni velikosti. S-A1 bo povsem električno letalo, ki bo lahko vzletelo navpično in prevažalo štiri osebe s hitrostjo do 290 kilometrov na uro na nadmorski višini med 300 in 600 metri.
Po poročanju časopisa Times so letala eVTOL »tišja, lažja, cenejša in okolju prijaznejša od helikopterjev«. Ideja je, da bi takšna vozila ljudem omogočila potovanja na kratke razdalje po mestnih območjih in razbremenila obstoječe prometne povezave.
Hyundaijeva izjava ponuja podobno primerjavo: »Površina mestnega letališča je 60 odstotkov manjša od tradicionalnega heliporta (najbolj primerljiva obstoječa infrastruktura). Z uporabo inovativne gradnje je lokacijo mogoče postaviti v nekaj dneh, ki dosega neto ničelne emisije ogljika in se vodi popolnoma izven omrežja«.
Iniciativa britanske vlade Future Flight Challenge je podjetju Urban Air Port podelila 1,64 milijona dolarjev nepovratnih sredstev, 171 milijonov dolarjev je prišlo iz Sklada za izzive industrijske strategije, še dodatnih 239 milijonov dolarjev pa bo zagotovila letalska industrija.
PREBERITE TUDI:
Svetnik Coventry Cityja Jim O'Boyle je pohvalil sodelovanje med javnim in zasebnim sektorjem. »Naše mesto že prispeva k oblikovanju prihodnosti električnega prometa, in to je še en prelomni projekt, ki Coventry postavlja na čelo novih tehnologij,« je dejal. »To kaže na sodelovanje mestnega sveta z vrsto organizacij pri oblikovanju boljše in bolj zelene prihodnosti,« je še dodal.
Ideja o letečih avtomobilih ni nova. Kot smo na Svetu kapitala že poročali, se po vsem svetu razvijajo številni koncepti, med razvijalci pa trenutno prevladujejo Airbus, Boeing in Uber.
Sanje o prevozih manjših razdalj v vozilih z vertikalnim vzletom in pristajanjem (VTOL) so zelo žive. Slednje še posebej velja na Japonskem.
Japonski SkyDrive, eden najnovejših startupov na področju letečih avtomobilov v državi, je nedavno razkril model SD-XX, elegantno dvoosebno letalo eVTOL, velikosti avtomobila, z dosegom nekaj deset kilometrov pri 100 km/h.
Poleg tega je lani Air Car, futuristični avtomobil podjetja KleinVision, ki se lahko le v nekaj minutah spremeni v letalo, na Slovaškem uspešno prestal testno vožnjo. Po zraku je preletel skoraj 500 metrov.
KleinVision pa ni edino podjetje, ki se ukvarja s proizvodnjo letečih avtomobilov. Tako so na primer pri nizozemskem podjetju Pal-V pred kratkim dosegli, da je njihov model letečega avtomobila Pal-V Liverty zdaj v Evropi zakonit in se ga lahko uporablja za vožnjo po ulicah.
Več iz rubrike
3D tisk pozitivno vpliva na gospodarstvo
Najpogosteje 3D tisk proizvaja slušne aparate, protetične pripomočke in tekaške copate.
Bomo trajnost dosegli z jedrsko fuzijo?
Znanstveniki dosegli stabilizacijo jedrskega zlivanja, kar je dober znak za prihodnost