Razvijanje kulture prisotnosti na delovnem mestu
Čas je za transformacijo kulture organizacij, čas je za kulturo prisotnosti
Sredi življenjskih neviht nam prisotnost lahko pomaga sprejemati boljše odločitve v zahtevnih situacijah in stresnih okoljih ter nam pomaga ostati osredotočeni in zavestno odzivni namesto le avtomatsko reaktivni. Delovanje s tega mesta nam pomaga povečati našo odpornost in ne izčrpa naše energije.
Prihodnost dela zahteva zavezanost organizacij k duševnemu dobremu počutju zaposlenih. Ne glede na neverjetne izdelke, storitve ali tehnologijo, ki jo ponuja podjetje, so največji vir ljudje. Brez zdravja in dobrega počutja zaposlenih, ni uspeha podjetja. Veliko organizacij to še vedno razume v teoriji, ne pa dovolj tudi v praksi. Obdobje raznih t.i. kovid ukrepov je še doprineslo k naraščanju ravni stresa, anksioznosti in depresije po vsem svetu. Že prej smo se soočali z visoko stopnjo izgorelosti na delovnih mestih, zdaj pa raziskave kažejo, da ta še narašča, tudi pri mlajših zaposlenih in celo študentih.
Vključevanje programov dobrega počutja na delovnem mestu je pomembno, a še pomembnejša je sprememba kulture. Pri spreminjanju kulture se vse začne pri tem, da se najprej rabimo naučiti umetnosti vodenja samega sebe. Tukaj se začne. Zdaj bolj kot kdaj koli prej obstaja priložnost, da v organizacijah identificirate in izvedete potrebne premike od znotraj navzven za izgradnjo kulture prisotnosti na delovnem mestu. To zahteva premik v miselnosti in vedenju vodij in zaposlenih na vseh ravneh, da resnično učinkuje.
Kako začeti razvijati kulturo prisotnosti na delovnem mestu?
Vlagajte v razvoj zavestnih vodij. Vodjem na vseh ravneh omogočite priložnosti, da razvijajo čuječnost, sočutje in nesebičnost. To je lahko v obliki izobraževanj, delavnic, tečajev čuječnosti na delovnem mestu in treningov tehnik MBSR »Mindfulness-Based Stress Reduction«, individualnega svetovanja ipd. Pomembno je voditi in delovati z zgledom. Od ljudi ne moremo zahtevati, da naredijo tisto, česar sami nismo pripravljeni. Ko vodje razvijajo te veščine in sposobnosti, imajo višjo stopnjo zavedanja, da lahko bolje skrbijo za dobro počutje svojih ekip. Žal na splošno v naši kulturi še vedno veliko ljudi vidi prijaznost in sočutje kot šibkost, posebej pri moških. Posel in strateška pronicljivost ne zahteva narcisizma, sociopatije ali psihopatije za uspeh. Empatični in sodelovalni vodja lahko dosti več doprinese, kjer se sodelavci počutijo podprti, so tako bolj pripadni organizaciji, delujejo samoiniciativno, ne iz strahu. Tudi zadnje raziskave kažejo, da so čuječnost, razumevanje in spoštovanje bistvene kvalitete uspešnega vodenja in delovanja v podjetju.
Naj bo prisotnost vrednota vaše organizacijske kulture. Razvijanje prakse čuječnosti in MBSR tehnik nam pomaga ostati v sedanjem trenutku in razvijati prožno odpornost. To je vsakodnevna praksa, ne enkratna zadeva. Za organizacije, kjer resnično želite spremeniti svojo kulturo, se mora sprememba začeti znotraj, to je na ravni temeljnih vrednot ter z močno predanostjo in odločnostjo. Vključitev prisotnosti kot kulturne vrednote postavlja pričakovanja za nov način dela v organizaciji na vseh ravneh. Ustvarja nov standard.
Učinkovitejši sestanki (t.i. mindful meetings). Pogosto smo na sestanku, a naše misli so drugje ali pa že na naslednjem sestanku. Kot vodje lahko pomagamo, da so zaposleni bolj prisotni na sestankih, tako da začnemo sestanek s trenutkom pozornosti. To je lahko skupinski »check-in« npr. kot vodja pred sestankom spodbudite udeležence k samo refleksiji, kako prisotni so npr. od 1 do 10 v pomoč, da vrnejo svojo pozornost v sedanji trenutek. Če je sestanek po Zoom-u, lahko kot uvod npr. delitev nečesa, za kar smo hvaležni ta dan, ali pa si vzamemo trenutek za minutno meditacijo s fokusom na dih kot ekipa. Na sestankih »v živo« ne uporabljajte mobilnih telefonov ali prenosnih računalnikov, če ne podpirajo sestanka. Določite eno osebo za zapisovanje. Pri virtualnih sestankih spodbujajte ljudi, naj imajo prižgane kamere in prav tako naj ena oseba zapisuje, da se ostali lahko osredotočijo. Ne pozabite spodbujati individualne udeležbe in prispevka posameznikov, da bodo vsi vključeni in se počutili cenjene, da lahko delijo svoje ideje.
Komunicirajte prisotnost. Bodite pozorni na komunikacijo in sodelovanje v celotni organizaciji. Spodbujajte dajanje prednosti dobremu počutju, hkrati pa izražajte cilje in naloge. Pomagajte ljudem vedeti, da so cenjeni, tudi tako da ponudite priložnosti za individualne sestanke in povratne informacije, hkrati pa ustvarite prostor za odprtost in ranljivost. Ne pozabite, vsi smo v tem skupaj, naša človečnost je tisto, kar nas vse združuje. Kot vodje imamo odgovornost podpirati svojo ekipo in jim pomagati, da se počutijo slišane. Poznavanje njihovih bolečih točk in skrbi pomaga razviti smiselne in zavestne rešitve v korist vseh.
Zagotovite možnosti za razvijanje čuječnosti. Na voljo je več možnosti. Podjetja lahko vlagajo v treninge in tečaje čuječnosti za svoje ljudi, s pomočjo znanstveno priznanih tehnik za osredotočenost, jasnost, zavedanje, več ravnovesja in miru ter ohranjanje psihofizičnega zdravja, delavnice za pomoč pri razumevanju in konkretno vključitev teh uporabnih tehnik in praks na delovnem mestu itd. Zaradi visoke stopnje izgorelosti, stresa in tesnobe, ki jo doživljajo zaposleni, je ključnega pomena, da imate jasno opredeljene vire za podporo psihofizičnega zdravja in dobrega počutja svojih ljudi, kar vključuje tudi čuječnost. Študije še naprej kažejo, da čuječnost pomaga zmanjšati stres, anksioznost in depresijo, hkrati pa povečuje osredotočenost, učinkovitost, ustvarjalnost ter izboljšuje odnose.
Ostanite predani praksi. To ni »new age« trend ali hitra instant rešitev. Če je le napisano na papirju, ni učinka, tudi če vse zidove svoje organizacije polepite s plakati. To je proces, ki se začenja odznotraj navzven s spremembo vrednot in z vgraditvijo v kulturo organizacije. Potrebna je dnevna praksa in delovanje z zgledom. Ohranjajte odprto komunikacijo, da boste prejeli pomembne povratne informacije in se na tej poti še naprej razvijali.
Prednosti prisotnosti še posebej občutimo v zahtevnih in stresnih okoliščinah. Ko smo bolj prisotni v svojem življenju, vidimo kaj je dejansko tukaj (ne tisto, kar smo mislili, da je tukaj, ali si želimo, da bi bilo tukaj). Pomaga nam, da zavestno odgovorimo, ne le avtomatsko reagiramo. Prisotnost je notranja moč. Je ključna sila v kateri koli organizaciji v teh nenajlažjih časih.
Gandhi je rekel: »Bodi sprememba, ki jo želiš videti v svetu«. Naša veličina ni toliko v tem, da lahko preoblikujemo svet, kot v tem, da lahko preoblikujemo sebe. Gandhijeve besede lahko tudi upoštevamo, ko govorimo o današnjem vodenju. Razvijanje umetnosti vodenja sebe, našega osebnega vodenja, postane kritičen korak, preden lahko vodimo druge. Vsaka sprememba se začne znotraj.
Večkrat smo osredotočeni na pomanjkljivosti organizacije, vire in želeno končno stanje, notranjemu stanju vodje in ekipe pa je posvečeno malo pozornosti, namesto da bi bili obravnavani kot ključna sestavina uspeha. Če so spremembe upravljane od zunaj navznoter, ni resničnega učinka. Resnične spremembe se vedno začnejo odznotraj. Osebno vodenje je vseživljenjsko potovanje in čeprav obstaja začetna točka, ni končne točke. Del lepote te pustolovščine, imenovane življenje, je rast.
Več iz rubrike
Konflikti v podjetju in kako jih razrešiti
Ni potrebno, da se v vašem podjetju izogibate ali bojite konfliktov. Ti so naravni in celo zdravi, pod pogojem, da znamo s konflikti ustrezno ravnati.
500-odstotno zvišanje cen elektrike
Cene elektrike gredo v nebo. Ekonomisti pričakujejo, da bodo evro območje v prihodnjih mesecih potisnile v hudo in trajno gospodarsko recesijo.