Namera, obljuba in izvedba
Ste kdaj že slišali rek: “Vreden si toliko, kot velja tvoja beseda.”? V podjetniškem svetu je velik poudarek prav na vrednosti. Na koncu dneva, meseca in leta, je pomembno, da naše podjetje ustvarja presežek. Se pravi toliko kot mi, lastniki vložimo lastne vrednosti (znanja, časa, zaposlenih, storitev, proizvodov, itd.) želimo na drugi strani za plačilo prejeti višjo razliko. Preprosta matematična računica. Če viška ni, nam podjetje propade.
Vendar bi se v tem članku rad z vami osredotočil prav na vrednost in moč besed. Razčlenili bomo pojme kot so namera, obljuba in izvedba. To ne bo zgolj učena filozofska razprava o teh ključnih elementih, ki se vsakodnevno odvijajo med našimi medsebojnimi interakcijami. Podal vam bom tudi realen primer iz prakse naših podjetniških svetovanj.
Kaj pravzaprav pomeni namera? Definicija iz SSKJ pravi: “Duševna usmerjenost k uresničitvi kakega dejanja v bližnji prihodnosti.” Se pravi na podlagi naših vizij ali želja, si zadamo namero, da želimo to realizirati. Sliši se preprosto. Pa vendar je ključno vprašanje, ki se ga vedno lotim pri naših svetovanjih s podjetniki in podjetnicami ravno to: Kako je tvoja namera usklajena in izčiščena s tvojo vizijo/željo?
Pri nas v podjetju LIGHT d.o.o., sta bila na svetovanjih uspešen podjetniški par. Žena in mož, lastnika srednje velikega (cca. 30 zaposlenih) slovenskega proizvodnega podjetja. Njuna želja pred začetkom skupnega sodelovanja z nami je bila, da se v naslednjih 5 letih postopoma umakneta iz operativnih nalog upravljanja podjetja in se lahko bolj posvetita lastniškim vlogam. Z ozirom na to namero, smo najprej pregledali trenutno strukturo zaposlenih in način njunega vodenja podjetja. Kmalu smo ugotovili, da znotraj podjetja ni osebe, ki bi lahko prevzela odgovornost upravljanja s podjetjem. Strinjali smo se, da je potrebno poiskati in zaposliti izvršnega direktorja/co. Vendar smo pred samim kadrovskim izborom najprej opravili natančno profilacijo osebnosti, ki bo najbolj kompatibilna z njima, vrednotami podjetja in njuno dolgoročno vizijo. Na koncu uspešne zaposlitve novega izvršnega direktorja podjetja je lastnica povedala: “Cilja, da bi delala samo toliko, kot si želiva, z možem še nisva dosegla. Sva pa na dobri poti.”
Na tem primeru lahko vidimo, da sta s svojo skupno namero lastnik in lastnica notranje zadovoljna. Čeprav se njun cilj, ki je v časovnem okvirju petih let (mimogrede zelo realna samo-ocena) še ni zrealiziral, sta sedaj že precej bližje uresničitvi te želje.
Iz namer, ki jih sprejemamo in si jih zadajamo največkrat sledijo določene obljube. Obljube so lahko podane na več različnih koncev in k različnim osebam. Odvisno od naših želja in koliko korakov nas loči do realizacije cilja. Nenazadnje damo sami sebi obljubo, kadarkoli si zadamo določen cilj, ki ga želimo doseči. Kaj ni zanimivo, če se potencialno zgodi, da prelomimo obljubo, ki smo jo sprejeli zgolj s samim seboj. Nas pogosto niti polovico toliko ne boli, kot če se ne držimo naše besede pri nekem skupnem sodelovanju. Tu pride moč besede in moč obljube najbolj na plano.
Zdi se mi, da v starejših časih podjetništva, ko še niso tako pogosto uporabljali pogodb in različnih klavzul ter penalov za nerealizirane posle in dogovore. So se precej bolj zavedali kaj pomeni dana obljuba. Ko si dal besedo in si stal za njo. Ko se je ustni dogovor sklenil s stiskom rok.
Moje mnenje je, da smo v modernih časih nazadovali in potrebujemo različne načine kako nekoga držati za obljubo (besedo), ravno zato, ker se več ne zavedamo vrednosti besed. Da ne bo pomote. Vsekakor zagovarjam, da se v podjetništvu pri sklepanju poslov uporabljajo pravno zavezujoče pogodbe in vse kar spada zraven. Vendar je najbolj bistveno, da najprej sami s seboj iskreno razjasnimo kaj zmoremo, preden se podamo v izvedbo naših izrečenih/napisanih obljub.
Na tem mestu želim z vami podeliti idejo, katera lahko bistveno spremeni načine, kako v tem zgodovinskem obdobju sklepamo podjetniške dogovore in v končni fazi tudi kako se to odraža v naših vsakodnevnih življenjih. Nenazadnje je naše poslovno in zasebno življenje v teh “modernih” časih izjemno prepleteno. “Izjemno pomembno je, da se zavedamo na kakšen način dajemo obljube, saj te na drugi strani povzročijo dolg (oz. neravnovesje).”
Kaj sedaj to pomeni. Da se zavedamo svojih notranjih mehanizmov, ko podamo neko obljubo. Imamo ozaveščeno iz kakšnega vzgiba ta obljuba pride? Je to iz pozicije pomanjkanja, ustrahovanja, nuje ali lahkotnosti, ustvarjalnosti in medsebojnega sodelovanja? Da se na drugi strani ustvari dolg oziroma neravnovesje verjamem, da niti ni tako težko razumljivo. Z nekom smo se dogovorili, da bomo skupaj speljali nek projekt. Ta projekt zaradi določenih nepredvidenih razlogov pade v vodo in na koncu nam ostane kup slabe volje in krivde ter po možnosti tudi finančna izguba.
Kako se sedaj počutimo znotraj sebe? Smo morda pomirjeni in nam je vseeno? Smo “hladni kot špricer” ali sami sebe trpinčimo in se še dodatno obremenjujemo? Odgovor na to vprašanje je ultimativno odvisen od našega karakterja in vrednotnih sistemov. Kljub temu sem mnenja, da lahko resnično izboljšamo našo podjetniško kulturo. Kar je pa bistveni člen za razrešitev teh izzivov v katerih smo, je da imamo izjemno visoko stopnjo jasnosti naših želja. Da ne nasedamo vsemu subtilnemu in odkritemu pogojevanju, ki nam ga na vsakem koraku trenutni “moderni” časi servirajo. To, da bomo nekaj zamudili, če se ne poženemo v 5 novih projektov, da ne investiramo v dodatno razširitev naših storitev in izdelkov. Da smo manj vredni kot naša konkurenca, ker počnemo stvari na drugačen način in da zamujamo in nas ostali konstantno prehitevajo.
Močno verjamem, da se ti “moderni” časi korenito spreminjajo in da ja potrebno preseči darvinistično razmišljanje - zmaga samo najmočnejši, najboljši in najhitrejši. Vsi ostali propadejo. Prihaja čas medsebojnega sodelovanja na vseh nivojih naše družbe. Ne zgolj v podjetništvu. Za zaključek vam želim samo to, da ste pozorni kaj obljubite, komu in na kakšen način. Najprej pa pomislite nase in na vaše prioritete. Kje je v tej računici vaše ravnovesje?
Več iz rubrike
Konflikti v podjetju in kako jih razrešiti
Ni potrebno, da se v vašem podjetju izogibate ali bojite konfliktov. Ti so naravni in celo zdravi, pod pogojem, da znamo s konflikti ustrezno ravnati.
500-odstotno zvišanje cen elektrike
Cene elektrike gredo v nebo. Ekonomisti pričakujejo, da bodo evro območje v prihodnjih mesecih potisnile v hudo in trajno gospodarsko recesijo.