Tako upokojenci kot mladi se vedno pogosteje odločajo za življenje v mobilnih hišah

V Ameriki narašča število nakupov mobilnih hišic med upokojenci, ki se ob odhodu v pokoj odločijo prodati svojo nepremičnino in se preseliti v preprosto, cenejšo hišo, ki jo po potrebi lahko v zgolj nekaj urah prestavijo na drugo lokacijo. Mobilne hiše niso več le ugodna in prijetna nastanitev v času turistične sezone, ampak s tehnološkim razvojem postajajo tudi vedno pogostejša izbira za dom.
Fotografija: Tudi v Veliki Britaniji gradijo vse več mobilnih hiš. Nekateri pravijo, da se je rast začela z brexitom, ki prinaša negotovost. Foto Reuters
Odpri galerijo
Tudi v Veliki Britaniji gradijo vse več mobilnih hiš. Nekateri pravijo, da se je rast začela z brexitom, ki prinaša negotovost. Foto Reuters

Zadnjih nekaj let je več svetovalnih investicijskih družb opozarjalo na priložnosti na trgu mobilnih hiš. Med avgustom 2017 in avgustom 2018 so se po podatkih ameriške nepremičninske družbe Fortune Builders cene nepremičnin v segmentu mobilnosti zvišale za 6,7 odstotka, čeprav naj bi mobilne hiše veljale za objekte, katerih vrednost se ne zvišuje. Leta 2015 je bila nova mobilna hiša približno 280.000 dolarjev cenejša od klasične rabljene. Leta 2018 je Američan za klasično bivalno enoto v povprečju odštel okoli 221.000 dolarjev, torej še enkrat več, kot stane mobilna hiša. Zato verjetno ne preseneča dejstvo, da je v ZDA trg mobilnih hiš rastel za skoraj deset odstotkov na leto. Leta 2018 se je tam prodalo več kot 100.000 novih mobilnih hiš, v primerjavi z 91.000 leto prej.

Letos naj bi se trg mobilnih nepremičnin povečal za dodatnih 5,7 odstotka, do septembra naj bi se cene dvignile do približno 123.000 dolarjev. Kot navaja omenjena družba, je to glede na ceno iz leta 2014, ki je bila okoli 90.300 dolarjev, skokovita rast, skoraj takšna, kot jo dosega trg klasičnih nepremičnin.


ALI VESTE? Kadar že nekaj stopnic predstavlja problem, je selitev nujna


Povpraševanje poganjajo predvsem upokojenci, ki v starosti prodajo svoje nepremičnine in se odločijo živeti v preprostejši mobilni hiši, kot gobe po dežju pa v ZDA rastejo parki za upokojence v mobilnih hišah, ki zagotavljajo tudi oskrbo. Bivanje v takšnih parkih je cenejše kot v klasičnih domovih za upokojence. Trg je največji v Alabami, na Floridi, v Louisiani, Severni Karolini in Teksasu. Čeprav gre za mobilne hiše, ameriške svetovalne družbe opozarjajo, da je marsikatero od njih težko preseliti na drugo lokacijo in so to pravzaprav sestavljene hiše.



Tudi v Evropi se lahko pričakuje tak trend. »V tujini so že zaživeli tudi tako imenovani stanovanjski (residental) parki, ki jih v Sloveniji še ne poznamo, namenjeni pa so upokojencem, ki živijo v organizirani skupnosti z dostopom do vseh potrebnih storitev, ki jih v tem obdobju življenja potrebujemo. Pri nadaljnjem razvoju trga mobilnih hiš so največji izziv urbanistična ureditev zemljišč in lokalni prostorski plani. Z ureditvijo teh vprašanj bodo dane bistveno večje možnosti, da se najde zasebna iniciativa s primernim poslovnim modelom, ki bo omogočila razvoj privlačnega tržnega segmenta. Izkušnje iz tujine kažejo na tovrstno rešitev kot prijaznejšo alternativo obstoječim, kot je bivanje v domovih za starejše,« navaja Marta Kalvičar, direktorica družbe Adria Dom.

V Ameriki narašča število nakupov mobilnih hišic med upokojenci. Foto Reuters
V Ameriki narašča število nakupov mobilnih hišic med upokojenci. Foto Reuters


Investicija, ki se hitro povrne

Kot pravi sogovornica, je trg mobilnih hiš v Evropi v osnovi namenjen ponudnikom turističnih namestitev, »saj je bivanje v naravi, ki ga takšna namestitev ponuja, med kupci vse bolj zaželena oblika namestitve«. Po nekajletni stalni rasti je trg mobilnih hiš po njenih besedah že prešel v fazo zrelosti.

Sodobne mobilne hiše danes ponujajo več kot le namestitev med počitnicami in so po besedah sogovornice prepoznaven, zaželen in donosen segment turistične dejavnosti. »Kot največjo prednost lahko navedemo udobno bivanje v naravi, pri čemer so posegi v naravo minimalni. Za investitorje so donosna in hitro povrnjena naložba, uporabnikom pa omogočajo prijetno in avtentično preživljanje prostega časa v naravi.«

Primarna ciljna skupina za tovrstne namestitve so družine z otroki in vsi, ki iščejo udobno namestitev z nekaj kvadratnimi metri več, kot jih ponuja na primer prikolica. »Adria Dom ponuja več vrst mobilnih hišic; ene so primernejše za toplejše kraje, druge so z več izolacije primernejše za bivanje v gorah, tako da se najde za vsak okus nekaj. Ravno tako si določeni uporabniki želijo več dogajanja in aktiven dopust, spet drugi iščejo mirne kotičke in pobeg v svoj svet, da si ponovno naberejo energijo.«

Mobilne hiše niso več le ugodna in prijetna nastanitev v času turistične sezone, ampak s tehnološkim razvojem postajajo tudi vedno pogostejša izbira za dom. Foto Pixabay
Mobilne hiše niso več le ugodna in prijetna nastanitev v času turistične sezone, ampak s tehnološkim razvojem postajajo tudi vedno pogostejša izbira za dom. Foto Pixabay


Mobilna hiška kot dom

S tehnološkim napredkom pa je tudi trg vedno bolj ozaveščen glede možnosti, ki jih ponujajo mobilne hišice. »Ljudje se vedno bolj odločajo za postavitev mobilne hišice kot glavne bivanjske enote. Menimo, da bo ta v prihodnosti vedno večji trend, saj se na tako majhni kvadraturi lahko naredi popolnoma funkcionalno stanovanje, v katerem lahko biva do šest ljudi, in je finančno najugodnejša izbira. Kar zadeva zunanjost, pa gre razvoj v smeri videza lesa, pa naj bo to pravi les ali njegova imitacija,« pravi Nina Potočnik, vodja prodaje mobilnih hišic v podjetju Hosekra, d. o. o.



Sogovornica opaža, da je trend izbire mobilne hiše kot dóma vedno bolj prisoten tudi pri nas. Njihove mobilne hiše za premikanje uporabljajo visokonosilna kolesa, ki se lahko tudi odstranijo. A premikanje ni glavni vzrok za rast trga. »Ljudje vedno več povprašujejo po možnosti bivanja v mobilnih hišicah, s poudarkom, da je izolacija primerna za celoletno bivanje. Mi smo eden redkih proizvajalcev, ki mobilne hišice dovolj izoliramo, tako da so primerne za bivanje tudi v najhujših zimah. Zanje se poleg upokojencev vedno bolj zanimajo tudi mlade družine, ki si želijo čim prej in čim ceneje ustvariti dom. Bistveno je, da za postavitev ne potrebujete obsežne gradbene dokumentacije, ki lahko nanese tudi do več tisoč evrov, ampak le dovoljenje za postavitev enostavnega objekta, ki je bistveno cenejša in zahteva manj dokumentacije,« pojasnjuje sogovornica.
Tudi Kalvičarjeva se s tem strinja. »Sodobni trendi kažejo na razvoj trga mobilnih hiš, primernih za celoletno bivanje. Mladi si danes ne želijo življenjskih investicij v prevelike objekte za bivanje. Hočejo biti bolj svobodni in mobilni, saj je takšno tudi njihovo dojemanje življenja. Verjamemo, da je pravi čas že tu. V podjetju Adria Dom smo že razvili modularno hišo, primerno za celoletno bivanje, in jo tudi že uspešno tržimo na zahtevnejših, severnih trgih.«




Ali poznate nove oblike urbanosti? (priporočamo branje)

Več iz rubrike