Smo šli s preparati proti staranju predaleč?

Simona Drevenšek
Ženske, ki naj bi se starale, se ne: Madonna jih ima 61, Kylie Minogue 51, Jennifer Aniston 50 (na fotografiji), njihova lica pa so napeta kot struna. Foto: Reuters

Bizarnim trendom, ki se kot suho zlato prodajajo po spletu, ni videti konca. Če smo se zmrdovali nad bikovo spermo ali kaviarjem v kremah za 300 dolarjev, kaj poreči ob trendu mazanja obraza s spermo, ki naj bi zgladila gube in posušila mozolje, kakor zagotavljajo nekateri blogerji?

V romanu The Stone Gods britanske pisateljice Jeanette Winterson v ne tako daljni prihodnosti protagonistka Bille zavrača genetske »popravke«. Želi se starati, medtem ko celotna družba stremi k videzu in vitalnosti 25-letnic z gladkim čelom, spočitimi očmi, popolnim oprsjem in bleščečim nasmehom. O tej distopiji je britanski časnik Guardian podrobneje pisal že leta 2009, ko je revija Nature objavila študijo, da je zdravilo rapamicin podaljšalo življenjsko dobo miši za 14 odstotkov, tudi če so ga dajali mišim, starim 20 mesecev, kar bi pri človeku pomenilo 60 let. Tedaj so se znanstveniki nadejali, da bomo morda čez deset let imeli učinkovito zdravilo proti staranju. Tega še ni, obstaja pa vrsta bizarnih, dragih postopkov, ki lahko pomladijo obraz.
image
graf kozmetika Foto Gm

Pravzaprav ob prebiranju nasvetov za mladosten videz, sijočo kožo brez gub dobimo občutek, da smo nekje zgrešili pot. Obsedenost sodobnega časa s popolnim videzom je prestopila vse meje dobrega okusa. Pred poletjem vsepovsod vzniknejo plakati lepih, vitkih žensk, z belimi nasmehi … Potem nas vabijo na botoks, detoksikacijo, neboleče pomlajevanje obraza, učinkovito hujšanje … Zdi se, da se svet več ne stara. Na televiziji v tujini starejše voditeljice zamenjujejo z mlajšimi. Ženske, ki naj bi se starale, se ne: Madonna jih ima 61, Kylie Minogue 51, Jennifer Aniston 50, njihova lica pa so napeta kot struna.
 

Kdo bo v prihodnosti služil s kozmetiko?


Velika Britanija je evropska rekorderka pri porabi za kozmetične izdelke. Britanke zapravijo zanje več kot 16 milijard funtov (17,5 milijarde evrov) na leto. Pri podjetju Fragrance Direct so v raziskavi, v katero so vključili tisoč žensk na Otoku, preverili, koliko natančno porabijo za to, da so videti lepe. Odkrili so, da za kozmetične izdelke v povprečju plačajo 482,51 funta (527 evrov) na leto, kar znese več kot dva evra na dan za 12 različnih izdelkov, ki jih uporabljajo za nego obraza. Dejanska vrednost teh 12 izdelkov v danem trenutku je 124 evrov.
Britanke zapravijo za izdelke proti staranju več kot 16 milijard funtov (17,5 milijarde evrov) na leto.
Za to bi sicer lahko kupili povratno letalsko vozovnico iz Londona do Barcelone ali pojedli 16 zajtrkov. Ampak kdo bi jedel ali potoval, če je treba biti lep? Največ za kozmetiko zapravijo mladi, stari med 16 in 24 let, ki v povprečju dnevno uporab­ljajo 16 lepotnih izdelkov, vrednih 167 evrov, so izsledke raziskave povzeli britanski mediji.

Pričakovati je, da bo trg kozmetičnih izdelkov in osebne nege do leta 2025 dosegel vrednost 716,6 milijarde ameriških dolarjev, je razvidno iz poročila Grand View Research. Letno bo rasel za slabih šest odstotkov. Japonska, Kitajska in Indija naj bi ključno prispevale k rasti segmenta ekoloških izdelkov v azijsko-pacifiški regiji med letoma 2019 in 2025. Sicer pa je že pred tremi leti Azija, ki ima sama na svetovnem trgu kozmetike več kot tri milijarde strank, prispevala več kot 20 odstotkov kozmetike, ki jo uvozijo v ZDA. Kitajska je v ZDA leta 2016 izvozila za 500 do 600 milijonov dolarjev izdelkov, že do konca tega leta pa naj bi postala največji svetovni trg kozmetike. Pri tem je zanjo zanimiva nova tržna niša – kozmetični izdelki na osnovi kave, ki so bili leta 2017 ocenjeni na 520 milijonov dolarjev, do leta 2026 pa naj bi ta segment rasel za tri odstotke na leto. Nekateri ključni akterji na trgu kozmetičnih izdelkov, ki vsebujejo kavo in kavne ekstrakte, so Procter&Gamble, Estée Lauder, Avon, Caudalie, L'O­real, Unilever, Java Skin Care …

Grand View Research navaja tudi, da bo najbolj raslo povpraševanje po naravnih in ekoloških izdelkih za osebno nego ter izdelkih proti staranju.
image
Kim Kardashian je leta 2013 po spletu strašila s posnetkom »vampire facial«, po postopku je njen obraz krvavel.
Foto Kim Kardashian/instagram
Poleg tega je vedno večji poudarek na obogateni resničnosti (AR) v lepotni industriji. AR namreč na fotografiji obraza, upoštevajoč tip kože, s tehnologijo mapiranja pokaže, kako bi določeni izdelki učinkovali na uporabniku. To pomeni, da sploh ni treba vstopiti v trgovino in preskusiti izdelka.
 

Največ povpraševanja v Evropi


Če je Evropa pri porabi za kozmetiko še leta 2017 zaostajala za azijsko-pacifiško regijo, ki je imela tedaj največji tržni delež, so se lani stvari obrnile. Evropski trg kozmetike in izdelkov za osebno nego je bil leta 2018 po ceni na drobno vreden 78,6 milijarde evrov in je največji na svetu, je zapisala evropska zveza za kozmetiko (Cosmetics Europe – the Personal Care Association). Industrija kozmetike in osebne nege v evropsko gospodarstvo prinese najmanj 29 milijard evrov dodane vrednosti na leto; 11 milijard evrov prispeva neposredno s proizvodnjo kozmetičnih izdelkov, 18 milijard pa posredno v dobavni verigi. Zagotavlja tudi več kot dva milijona delovnih mest, so zapisali v zadnjem poročilu.

»Velika večina od 500 milijonov evropskih potrošnikov uporablja kozmetične izdelke in izdelke za osebno nego, da skrbijo za svoje zdravje, si izboljšajo počutje in dvignejo samozavest. Z množico izdelkov, od antiperspirantov, dišav, ličil in šamponov do mil, zobnih krem in krem ​​za sončenje, ima kozmetika veliko vlogo v vseh fazah našega življenja in prinaša pomembne funkcionalne in čustvene koristi,« so še zapisali pri zvezi. Ampak že naključno brskanje po spletu odstre precej bizarno sliko, kaj vse so ljudje sposobni narediti za »večno mladost«.
 

Zvezdniki tekmujejo v bizarnosti


image
Foto Mario Anzuoni Reuters Simon Cowell, šef resničnostnega šova X Factor, poleg botoksa zdaj prisega še na ovčjo placento za pomladitev obraza.
Foto Reuters
Nekdanja članica britanske zasedbe Spice Girls Victoria Beckham je šla v skrajnost, da bi ohranila mladosten videz, je pisal britanski tabloid Mirror. Za kremo, narejeno iz njene krvi, je plačala 1200 funtov. Mati štirih otrok in soproga nogometnega zvezdnika Davida Beckhama je izdelavo kreme naročila na kliniki Strum v Düsseldorfu, na nego obraza pa je sodeč po objavi na instagramu peljala tudi sedemletno hčer. Beckhamova je zapisala: »Dr. Sturmova mi je odvzela kri in iz mojih celic ustvarila zdravilen izdelek, ki deluje protivnetno in regenerativna. Po spanju z oblogo na obrazu (ki se vpije in ni videti smešno niti ni lepljiva) je moja koža neverjetna!« Victoria Beckham še zdaleč ni edina zvezdnica, ki se je odločila za neobičajen lepotni pripravek. Pravzaprav se zdi, da znane osebnosti in »lepotni« blogerji kar tekmujejo, kdo bo preizkusil kaj bolj nenavadnega.

Kim Kardashian je leta 2013 po spletu strašila s posnetkom »vampire facial«, po postopku je njen obraz krvavel. Ta lepotni poseg vključuje odvzem krvi iz roke, potem vzorcu v napravi odstranijo trombocite in z iglicami »napikajo« kožo s krvjo. Cena? 1500 dolarjev. Simon Cowell, šef resničnostnega šova X Factor, poleg botoksa zdaj prisega še na ovčjo placento za pomladitev obraza. Terapija, za katero zberejo zarodne celice novozelandskih ovc in jih razmažejo po obrazu, stane 330 funtov.

Manekenka Miranda Kerr je na konferenci Goop dejala, da je zdravje bogastvo. Zato prisega na »tisoč let staro terapijo zdravljenja s pijav­kami«, ki ji pomladi obraz. Zvezdnica filma Pearl Harbour Kate Beckinsale si obraz pomlajuje s serumum iz matičnih celic, gojenih iz kožic penisov. Nekateri drugi prisegajo na vrtoglavo drago injiciranje sintetičnega kačjega strupa po obrazu, kar naj bi bilo podobno botoksu. Filmska igralka Gwyneth Paltrow je v intervjuju za New York Times povedala, da mladosten videz ohranja z vsemi mogočimi novotarijami. Ena od njih, precej skrajna različica apiterapije, na katero prisega tudi Kate Middleton, recimo temelji na čebeljih pikih. Mila Kunis je pripravljena za HD Diamond and ruby piling odšteti 7000 dolarjev, je pisala revija Forbes. Jennifer Lopez pa za obrazno masko iz placente odšteje 1200 dolarjev na teden.

 

Sperma proti gubam? Fuj


No, po kožicah penisov in »vampirski« krvi je bil le korak do novega »hita«. Skandinavsko podjetje SkinScience ponuja kreme iz spermina, polibazičnega amina, ki ga vsebujejo vse evkariontske celice. Med drugim ga najdemo v človeški spermi, SkinScience pa pravi, da je odličen antioksidant in 30-krat močnejši kot vitamin E.
Lososovo spermo je po poročanju tujih spletnih portalov mogoče najti tudi v nekaterih drugih izdelkih, kot so Argentumove kapsule La Potion – posamezna stane 225 dolarjev – in Shangpree, ki stane 135 dolarjev.
Cena kreme? Okoli 250 dolarjev. Podjetje Cmen Beauty Now pa menda na dom dostavi dejansko semensko tekočino v diskretni embalaži. Trdijo, da se darovalci za njihov izdelek mesečno testirajo, s čimer jamčijo za »varno in kakovostno vlažilno kremo«. Revija New York Magazine sicer piše, da je za obrazne maske s spermo poskrbela britanska strokovnjakinja za nego obraza Chelsea Lewis, ki je prikrojila tretmaje za zvezdnice, s Stello McCartney, Suki Waterhouse in Gwyneth Paltrow vred. Lewisova je za DailyMail povedala, da seme pomaga zmanjšati gubice in gladi kožo. Seveda semenske maske niso edino bizarno lepotno zdravljenje, ki ga ljubijo zvezdnice. PageSix je poročal, da sta Cate Blanchett in Sandra Bullock oboževalki tako imenovanega »penis facial«.
 

1500 dolarjev za tretma z lososovo spermo


image
Smo šli s preparati za lepotičenje predaleč? Foto: Pexels
S tem pa poti, kako do mlajšega videza, še ni konec. Huffington Post je nedavno pisal, da je novi hit kozmetične industrije DNK iz lososove sperme, ki naj bi poskrbel za prožnost kože. Ta novotarija je vse pogosteje del luksuzne kozmetike. Zanjo so zaslužni Korejci, ki so obsedeni s kultom lepote in mladosti. T Magazine je poročal, da je v Južni Koreji že približno štiri leta na voljo zdravljenje obraza s spermo lososa, imenovano Rejuran Skin Healer. Postopek stane od 500 do 1500 dolarjev. Lososovo spermo je po poročanju tujih spletnih portalov mogoče najti tudi v nekaterih drugih izdelkih, kot so Argentumove kapsule La Potion – posamezna stane 225 dolarjev – in Shangpree, ki stane 135 dolarjev. Dr. Rachel Nazarian iz dermatološke skupine Schweiger, ki ima sedež v New Yorku, je sicer za Huffington Post dejala, da znanost podpira nekatera odkritja o učinkih lososove sperme, se pa z izsledki nekajtedenskih študij ne strinjajo vsi dermatologi.
 

Iskanje večne mladosti


Glede na to, da je koža naš največji in zagotovo najbolj viden organ, bi se večina strinjala, da jo moramo primerno negovati. Ne moremo pa se slepiti, da je skrb za videz fama sodobnega časa. Iskanje večne
Evropski trg kozmetike in osebne nege je bil leta 2018 po ceni na drobno vreden 78,6 milijarde evrov in je največji na svetu, je zapisala evropska zveza za kozmetiko.
mladosti in dolgoživosti se ni začelo z vzponom interneta. Že stari Egipčani, Kitajci in druge starodavne kulture so iskale skrivnosti in nasvete za dolgoživost in mladostnost. Egipčani so tudi prvi študirali kozmetologijo, kozmetiko so uporabljali za polepšanje sebe, pa tudi pri verskih obredih in pri pripravi pokojnikov na pokop. Kdor si je lahko privoščil, se je umival s sodo bikarbono, za katero je znano, da kožo očisti, dobro navlaži in naredi mehko. Kremo so pripravljali iz vode in natrona, stranskega proizvoda natrijevega bikarbonata, kožo so negovali tudi z olji.

V starem Rimu je bila najbolj zaželena krema iz znoja in krvi gladiatorjev, saj so bili simbol srdite moči. Sprva so majhne lončke, v katerih so po boju zbrali znoj gladiatorjev, prodajali kot spominke, kmalu pa so znoju primešali kri in naredili kremo za obraz, po kateri so posegale ženske višjega sloja. Pri naših vzhodnih sosedih pa je v 16. stolet­ju večno mladost iskala madžarska grofica Elizabeth Báthory ​de Ecsed, ki se je menda kopala v krvi devic. Ampak današnja obsedenost z mladostnostjo ni dosti manj skrajna. Vrtoglavi zneski, ki so jih nekateri pripravljeni odšteti za bizarne lepotne postopke (predvsem slavni in bogati), presegajo meje zdravega razuma. So vse te novotarije, ki naj bi preprečevale staranje, dokaz, da se bliža konec sveta?

 

Več iz rubrike