Norveško podjetje izdeluje okolju prijazne ceste brez bitumna
Bitumen je zelo priljubljen in vsestranski gradbeni material, ki ga pridobivamo iz nafte, uporablja pa se tudi kot vezivo pri izdelavi cest. S tem pa se, po navedbah norveškega zagonskega podjetja Carbon Crusher, vsako leto v ozračje izpusti več sto milijonov ton emisij ogljikovega dioksida. Pri podjetju so iznašli cenejšo in boljšo alternativo bitumnu oziroma asfaltu, ki je »del rešitve za podnebno krizo in ne del problema«.
Vezivo za izdelavo cest na rastlinski osnovi
Oprema podjetja se sicer lahko uporablja tudi, ko gre za beton - še en material z visoko vsebnostjo ogljika, v primeru če ta ni ojačan z jeklom. Nato podjetje uporabi lignin za lepljenje zdrobljenega materiala. Lignin je snov v rastlinah, ki je glavni stranski proizvod papirne industrije. Ker drevesa med rastjo zajemajo ogljik iz ozračja, ta material, vgrajen v cesto, ogljik dejansko zadržuje. Papirna industrija na Norveškem sicer pogosto sežiga lignin za pridobivanje energije, zaradi česar se sproščajo emisije ogljikovega dioksida, navaja spletna stran Fast Company.
»Izdelujemo ceste, ki so del rešitve za podnebno krizo in ne del problema,« pravi soustanovitelj podjetja Carbon Crusher Haakon Brunell in dodaja: »Poleg tega je to tudi cenejši in trajnejši način obnove cest.« Pred približno letom dni sta Brunell in soustanovitelj Kristoffer Roil iskala načine za zmanjšanje emisij z velikim učinkom in preučevala na desetine različnih vrst podnebnih tehnologij.
Ugotovila sta, da so ceste nekoliko spregledano področje. Od rimske dobe namreč na tem področju ni bilo veliko inovacij. Podjetje navaja podatek, da se danes pri gradnji in vzdrževanju več kot 65 milijonov kilometrov cest na planetu sprosti približno 400 milijonov ton ogljikovega dioksida na leto. Brunell in Roil sta se nato povezala s tretjim ustanoviteljem, Hansom Arnejem Flatom, ki je uporabljal enako osnovno tehnologijo, kot jo uporabljata zdaj za preplastitev cest; tehnologija je bila v zadnjem desetletju preizkušena na Norveškem.
Svet ne potrebuje nujno novih cest
Tako kot v drugih krajih s hudimi zimami je tudi na Norveškem podnebje neusmiljeno do cest, saj so razpoke, izbokline in luknje pogoste, ker tla večkrat zmrznejo in se odtalijo. Standardno vezivo, bitumen, »postane zelo togo, ko nastopi mraz,« po navedbah Fast Company pravi Flato in dodaja: »Razpoka se in potem jo morajo popraviti in položiti nov asfalt. Naslednje leto se pojavi ista težava.« Lignin je bolj prožen, zato se cesta lažje prilagaja spreminjajočemu se terenu, ne da bi razpokala.
Carbon Crusher trenutno širi svoje dejavnosti izven meja Norveške in začenja sodelovati z drugimi deli Evrope. Poleg tega pripravlja programsko opremo, ki lahko prek satelitov spremlja spremembe na cestah, tako da lahko proaktivno išče avtoceste in ulice, ki potrebujejo popravilo, ter raziskuje druge načine za izboljšanje cest, vključno z dodajanjem induktivnega polnjenja za električna vozila.
Ekipa izboljšuje tudi svojo opremo, da bi bil postopek učinkovitejši; prihodnje različice bodo morda avtonomne in bodo lahko delovale na vodikovo gorivo, kar bo še bolj zmanjšalo ogljični odtis. »Danes na vsakih 18 metrov ceste iz ozračja odstranimo približno tono ogljikovega dioksida,« pravi Brunell in pojasni, da želijo rezultate še izboljšati. »Svet ne potrebuje nujno novih cest. Potrebuje boljše ceste.«
Več iz rubrike
Nova razkošna nepremičnina Jennifer Anniston
Zvezdnica serije Prijatelji Jennifer Anniston je nedavno kupila razkošno nepremičnino od Oprah Winfrey.
Kaj možgane ohranja aktivne in zmanjšuje tveganje za demenco?
Strokovnjaki so 11 let analizirali podatke o zdravstvenem stanju več kot 500.000 ljudi, ki ob zaposlitvi niso imeli demence.