Kako Snapchat, Facebook in Twitter ljudi spreminjajo v odvisnike

Poznavalci Silicijeve Doline so britanski medijski hiši BBC za prispevek v Panorami razkrili, kako tehnološki velikani kot so Facebook, Snapchat in Twitter namerno inženirjajo svoje platforme za spodbujanje zasvojljivega vedenja.
Fotografija: Pexels
Odpri galerijo
Pexels

Aza Raskin, izumitelj neskončne funkcije drsenja, ki omogoča neskončno pomikanje navzdol po novicah ali časovni premici, je dejal: »To je, kot če vzamejo vedenjski kokain in ga posipajo po vašem profilu. In to je tisto, kar vas drži, da se vedno znova vračate.«

Nekdanji izvršni direktor podjetja Jawbone in Mozilla je dejal, da tehnološka podjetja vedno znova preizkušajo ljudi, da bi ugotovili najboljši način, kako jih zasvojiti. To počno tudi z barvo in obliko gumbov za vščekanje (like, op.a.), je ugotovitve povzel časnik Business Insider. »Za vsakim zaslonom na vašem telefonu je na splošno dobrih tisoč inženirjev, ki so delali na tej stvari, da bi vas čim bolj zasvojila,« je dejal.

Facebokov "lajk" je kot kokain

Leah Pearlman, soustanoviteljica Facebookovega »like« gumba je za BBC povedala, da je sama postala zasvojena: »Ko potrebujem potrditev grem preveriti Facebook«. Pearlmanova je sicer dejala, da nikoli ni želela, da bi gumb za všečkanje ljudi zasvojil.

Pexels
Pexels

BBC je govoril tudi z nekdanjim Facebookovim inženirjem Sandyjem Parakilasom, ki je zapustil podjetje leta 2012 in je bil zelo kritičen do podjetjevega pristopa do zasebnosti po škandalu Cambridge Analytica. Rekel je, da se je Facebook popolnoma zavedal, da spodbuja zasvojenost. »Gotovo obstaja zavedanje o tem, da je bil proizvod oblikovan tako, da postane navada in da zasvoji. Imate poslovni model, ki je zasnovan tako, da vas vključi in od vas terja kolikor mogoče časa, potem pa pozornost proda oglaševalcem,« je dejal Parakilas.

Ni prvič, ko je kakšen nekdanji izvršni direktor Facebooka spregovoril o odvisnosti. Nekdanji predsednik Sean Parker je lani dejal, da »izkorišča ranljivost človeške psihologije«. Trdil je, da so ustanovitelji in ustvarjalci, kot sta on in Mark Zuckerberg, to razumeli, »pa smo to vseeno storili«.

Kaj porečejo psihologi?

Leta 2017 je Facebook priznal, da lahko pretirana uporaba družabnih omrežij škodljivo vpliva na duševno zdravje ljudi. Ime Archibong, podpredsednik družbe Facebook, je za BBC povedal, da podjetje preiskuje ali platforma tvori zasvojenost, ki škodljivo vpliva na ljudi. »Sodelujemo z ljudmi, ki se ukvarjajo z oblikovanjem vedenja – tako na naši platformi kot po preostalem spletu - in poskušamo razumeti, ali obstajajo elementi, za katere menimo, da prinašajo škodo ljudem,« je dejal.

Tiskovni predstavnik Facebooka je za Business Insider povedal, da so »obtožbe, ki so se pojavile med produkcijskim procesom BBC Panorame, netočne. Facebook in Instagram sta bila zasnovana tako, da bi približali ljudi svojim prijateljem, družini in stvarem, ki so jim všeč«.

Podjetje Snap je dejalo, da ne uporablja vizualnih trikov, s katerimi bi povečali sodelovanje oziroma participacijo. Twitter pa se na poziv britanske medijske hiše ni odzval.

Preberite tudi: Umazana razmerja: ljudje in pametni telefoni

Več iz rubrike