Svet oblikujeta dva globalna mega trenda

Danes je na svetu približno 3,8 milijarde potrošnikov, do leta 2030 pa naj bi se ta številka povzpela na 5,2 milijarde.
Fotografija: Nakupovalno središče Toronto Eaton Centre, Toronto, Ontario, Kanada, 22. december 2021. Foto: Cole Burston / Reuters
Odpri galerijo
Nakupovalno središče Toronto Eaton Centre, Toronto, Ontario, Kanada, 22. december 2021. Foto: Cole Burston / Reuters

Božič, novo leto in prazniki so postali skoraj sopomenke za nakupovanje. Veliko ljudi, predvsem na severni polobli, se je udeležilo črnega petka (Black Friday) in kibernetskega ponedeljka (Cyber Monday). Nakupovalna izkušnja pa mnogim predstavlja tudi vrnitev v 'normalnost' ali čas za sprostitev.

image_alt
Kako se spremeni življenje po večjem zadetku na loteriji?

Glede na raziskave bomo v tem desetletju priča vzponu svetovnega potrošniškega razreda, ki bo še bolj preoblikovalo svetovno gospodarstvo. Ker pa je večina nakupovalnih središč in trgovin v mestih, bomo po navedbah raziskovalcev doživeli tudi nadaljevanje vztrajne urbanizacije.

Potrošništvo in urbanizacija

Foto: Pyeongyang Press Corps / AFP
Foto: Pyeongyang Press Corps / AFP
Veliko večjih trgovin je v mestih, kar odraža dva mega trenda, ki preoblikujeta svetovno gospodarstvo: vzpon svetovnega potrošniškega razreda in urbanizacijo. Oba mega trenda sta v 21. stoletju doživela prelomnico, navaja World Economic Forum (WEF). Leta 2008 je svet postal večinsko urbaniziran, leta 2019 pa bo po napovedih nevladne organizacije World Data Lab polovica sveta pripadala srednjemu ali bogatejšemu razredu.

Ob koncu letošnjega leta naj bi bilo v svetovnem potrošniškem razredu štiri milijarde ljudi, in če ne bo nove velike gospodarske krize, bo svetovni potrošniški razred do leta 2030 dosegel 5,2 milijarde ljudi. Urbanizacija se bo v tem desetletju prav tako vztrajno nadaljevala, pojasnjuje WEF. Ljudje se iz vasi selijo v mesta, da bi našli boljšo izobrazbo, zdravstveno oskrbo in delovna mesta.

image_alt
Kitajska vodi revolucijo v maloprodaji

Poleg tega v razvijajočih gospodarstvih tudi vasi v bližini mest prispevajo k urbanizaciji, saj hitro rastejo do te mere, da predstavljajo obmestni segment. To so pogosto nova predmestja svetovnih velemest, kot so Džakarta, Mexico City, Mumbaj, São Paolo ali Lagos.

Mestna območja so bolj uspešna kot podeželska. Bližina spodbuja inovacije in omogoča ekonomijo obsega. Edward Glaeser je v knjigi 'Triumph of the City' pojasnil, da so mesta bolj zdrava, bogatejša in boljša za okolje, saj večja gostota prebivalstva omogoča obsežno proizvodnjo novega blaga in storitev ter s tem nižje stroške za vse. To je tudi razlog, zakaj večina svetovnega potrošniškega razreda zdaj živi v mestih.

Skoraj vsi svetovni potrošniki živijo v mestih

World Data Lab predvideva, da od današnjih 3,8 milijarde potrošnikov skoraj 3,2 milijarde, torej približno 80 odstotkov, živi v urbanih območjih. Vendar je ta porazdelitev po državah neenakomerna, saj so številni nastajajoči trgi še vedno pretežno podeželski. V državah, ki so članice Organizacije za gospodarsko sodelovanje in razvoj (OECD), so skoraj vsi del potrošniškega razreda. Ta gospodarstva so namreč zelo urbanizirana. Ker so gospodarstva držav OECD zelo urbanizirana, je približno 80 odstotkov potrošniškega razreda držav OECD mestnega prebivalstva.

image_alt
Zgodovinski trenutek: Vsa podjetja morajo plačati pošten delež

V Aziji, kjer urbanizacija hitro napreduje, prevladuje mestni potrošniški razred z 1,7 milijarde ljudi, kar predstavlja približno 54 odstotkov svetovnega mestnega potrošniškega razreda. Azijski potrošniški razred se ne povečuje le na Kitajskem in v Indiji, navaja WEF. Obstaja tudi več nastajajočih trgov, ki so pod drobnogledom, zlasti Indonezija, Bangladeš, Pakistan, Filipini in Vietnam.

Parada indijskih žensk v Mumbaju za novo leto 2018. Foto: Danish Siddiqui / Reuters
Parada indijskih žensk v Mumbaju za novo leto 2018. Foto: Danish Siddiqui / Reuters

Toda Indija ostaja najbolj dinamičen trg za mestne potrošnike, saj ostaja razmeroma podeželska, čeprav se hitro urbanizira. V Indiji se oba mega trenda združujeta v velikem obsegu. Danes je v Indiji po ocenah 208 milijonov mestnih potrošnikov, ki se bodo povečali na približno 374 milijonov. Rast indijskega razreda mestnih potrošnikov je šestkrat večja od rasti svetovnega prebivalstva, pojasnjuje WEF. Je tudi skoraj dvakrat večja od rasti svetovnega razreda potrošnikov in bistveno večja od povprečja rasti razreda mestnih potrošnikov in rasti razreda potrošnikov v Aziji.

Temeljne sile dveh globalnih mega trendov bodo torej, kljub pandemiji, zaznamovale to desetletje in bodo najbolj vidne v Aziji, natančneje, v Indiji.

Več iz rubrike