Zaposleni in zdrava vrnitev na delovno mesto

Zadnje leto je bilo za podjetnike kar zahtevno. Ne samo, da veliko obrti sploh ni obratovalo, veliko podjetij se je na žalost srečalo s koncem. A s tem, ko se ukrepi sproščajo in se osebe vračajo na delovna mesta, je potreben popolnoma nov zagon in motivacija za delo.
Fotografija: FOTO: TIMOTHY A. CLARY / AFP
Odpri galerijo
FOTO: TIMOTHY A. CLARY / AFP

Veliko podjetnikov me je že vprašalo, na kak način uvesti spremembe in pravila, da jih bodo zaposleni spoštovali. Zato se bom dotaknila teme, kako poskrbeti za psihološko in fizično zdravje zaposlenih in sebe.
 
Veliko je bilo napisanega o samoobvladovanju med pandemijo. Kako poskrbeti zase, na kak način ostati zdravi in vitalni, tako fizično kakor psihično. Toda, kaj lahko naredijo vodje podjetij, da bodo sebi in svojemu kadru nastavili strategijo za uspešno premagovanje ovir, ko se vrnejo na delovno mesto?
 
Na to tematiko je bilo narejenih kar nekaj raziskav. Učenjaki na Harvardski univerzi so izvedli študijo s 350 zaposlenimi v Wuhanu na Kitajskem, tri tedne po sprostitvi ukrepov, ko so se ti vračali na delovna mesta. Raziskavo so izvedli pred prihodom na delovno mesto in kasneje po dejanskem prihodu, da so preverili uspešnost. Zaposlenim so nastavili jasna navodila, na kak način skrbeti zase. Zaposleni, ki so se držali tovrstnih priporočil, so v manjši meri naleteli na odpor do dela, nemotiviranost, za podjetja je pa to pomenilo manjšo fluktuacijo in uspešnejše podjetje.
 
Ko govorimo o tem, da so zaposleni angažirani za delo in motivirani, je pomembno upoštevati dejstvo, da niso sami za to odgovorni, ampak so pomemben člen tudi vodje. Kako torej to storimo?

Zaposleni se morajo na delo vrniti postopoma

 
Dejstvo je, da so vsi ukrepi na večino ljudi delovali negativno in so prekinili njihov dnevni ritem in rutino. Zato je pomembno, da se ne poskušate kar utopiti v delu. Pomembno je, da pregledate svoje delovne naloge in postopoma pristopite k delu.
 
Female office workers wearing high heels, clothes and bags of the same colour are seen at a business district in Tokyo, Japan, June 4, 2019. REUTERS/Kim Kyung-Hoon - RC1A80AECD20
Female office workers wearing high heels, clothes and bags of the same colour are seen at a business district in Tokyo, Japan, June 4, 2019. REUTERS/Kim Kyung-Hoon - RC1A80AECD20
V raziskavi pri delavcih, ki so preživeli napad 11. septembra leta 2001 na WTC so ugotovili, da imajo lahko zaposleni, ki so se vrnili na delo po obsežnih motečih, travmatičnih dogodkih, težave z zbranostjo na delovnem mestu in da je pogosto potrebna kakšna prilagoditev.
 
Pomembno je poskrbeti, da smo na delo pripravljeni celostno, tako fizično kot tudi psihično. Psihološka priprava lahko vključuje pregled dosedanjega uspešnega dela, izdelava časovnega načrta za opravljanje nalog in organizacija ter postavitev ciljev, ki jih želimo doseči.
 
Če ste opravljali delo, ki je bilo fizično naporno (poštar veliko prehodi), in se med čakanjem na delo niste gibali, boste potrebovali nekaj časa, da si povrnete moči in kondicijo za nemoteno opravljanje dela. Podobno je s psihološko pripravo.
 

Vodje morajo aktivno spodbujati varnost na delovnem mestu

 
Pri svojem delu sem se srečala z ljudmi, ki so striktno upoštevali varnostne ukrepe in s takimi, ki jih niso želeli. Pomembno je, da za varnost na delovnem mestu poskrbimo. Zaskrbljenost zaradi lastnega zdravja in varnosti ob vrnitvi na delo bo lahko za nekatere glavni vir stresa in ta stres lahko znatno zmanjša angažiranost.
 
Čeprav vodje teh resničnih tveganj ne morejo neposredno odpraviti, lahko ublažijo zaskrbljenost ljudi, tako da si prizadevajo za proaktivno promocijo in uveljavljanje zdravja in varnosti na delovnem mestu.
  • Najprej bi morali vodje zagotoviti, da vsi v organizaciji popolnoma razumejo in spoštujejo zdravstvene in varnostne protokole in postopke. To vključuje jasno sporočanje smernic vaše organizacije, kot so nošenje maske in dnevni nadzor temperature, ter sočutno, a odločno popravljanje tistih, ki ne upoštevajo teh pomembnih zdravstvenih in varnostnih protokolov na delovnem mestu.
    A businessman crosses a street as the spread of the coronavirus disease (COVID-19) continues in Frankfurt, Germany, September 8, 2020. REUTERS/Kai Pfaffenbach
    A businessman crosses a street as the spread of the coronavirus disease (COVID-19) continues in Frankfurt, Germany, September 8, 2020. REUTERS/Kai Pfaffenbach
  • Nato bi morali vodje zagotoviti, da bodo njihove ekipe dejansko sposobne slediti tem pravilom, tako da storijo vse, da bodo vzdrževale zadostno količino osebne zaščitne opreme in razkuževalnih zalog. Čeprav je to lahko v veliki meri zunaj nadzora posameznih menedžerjev, lahko malo dodatnega načrtovanja za določitev jasnih dobavnih linij, doziranja in kakršnih koli drugih dejavnikov, ki jih nadzirate, zelo pomaga.
     
  • Najbolj kritična je  predanost vodij. Predanost zdravju in varnosti svojih zaposlenih mora biti več kot zgolj ustna obljuba. Poleg tega, da poslušajo, kaj pravijo njihove vodje, zaposleni pozorno spremljajo, kaj delajo njihove vodje in to pogosto posnemajo.
 

Iskrenost in želja po pomoči

  • Zelo pomembno je, na kak način kot vodja sporočite nova pravila. Veliko podjetij v Sloveniji se je odločilo, da njihovi zaposleni delujejo od doma, v drugi polovici pa to ni možno, saj je delo drugačne narave. V takem delovnem okolju je pomembno, kakšne ukrepe sprejmete. Tudi če sami ne verjamete, da se lahko stanje in obolenje širita, je dejstvo, da so nekateri vaši zaposleni v to prepričani. Pomembno je, da jih slišite in zanje poskrbite.
     
  • Zaposlenim, ki delajo od doma, lahko pripravite material, ki jasno prikaže, kako poskrbijo zase od doma. Kot svetovalno podjetje, na Inštitutu MoST tovrstne stvari pripravljamo za podjetja. Osredotočamo se na fizično dobrobit in psihološko blagostanje ter povezavo med dvema. V zadnjem letu sem med svojim delom ugotovila veliko potrebo po raznih vajah, ki blagodejno učinkujejo na nas in nam pomagajo uravnavati nivo stresa in tesnobe, ki je pri večini narasel.
Businessman. FOTO: Flamingo Images / Shutterstock
Businessman. FOTO: Flamingo Images / Shutterstock
Kot vodja lahko zaposlenim pomagamo na več načinov, ko želimo omogočiti uspešen pričetek dela in njihovo vrnitev na delovno mesto. Kadar se že vodje sami resnično in dosledno ne zavzemajo za upoštevanje lastnih pravil, bodo zaposleni verjetno bolj zaskrbljeni zaradi lastne varnosti, s čimer se bo povečal stres in zmanjšala zavzetost in učinkovitost za delo. To navsezadnje ustvarja začaran krog naraščanja stresa in varnostnih tveganj.
 
Zgodi se, da zaposleni posledično slabo delujejo in ne uspejo spoštovati zdravstvenih in varnostnih protokolov, kar še povečuje tveganja za razna psihosomatska obolenja, kot so stres, tesnoba in depresija ter njihove posledice (migrena, nespečnost, prebavne motnje,…). Zato je moj predlog, da si vzameta čas in po povratku na delo premislite o postopnem uvajanju zaposlenih v delovni proces.
 

Več iz rubrike