Prostor za nove generacije

Odgovornost za sedanjost in prihodnost pač nosimo vsi. Še zlasti ker vidimo, da so pri nas mnoge napake spregledane, nekaznovane in celo nagrajene. Pomislite samo na Adrio Airways.
Fotografija: Kljub temu da imamo pri nas izjemne ljudi, ki si zaslužijo globoko spoštovanje, je še vedno rakava rana naše konkurenčnosti naša (ne)ambicioznost. Foto: Jure Eržen/Delo
Odpri galerijo
Kljub temu da imamo pri nas izjemne ljudi, ki si zaslužijo globoko spoštovanje, je še vedno rakava rana naše konkurenčnosti naša (ne)ambicioznost. Foto: Jure Eržen/Delo

Večjega premika v konkurenčnosti Slovenije zadnjih pet let nisem zasledil, je na nedavnem Nabavnem vrhu dejal dr. Peter Kraljič. Te besede nas lahko žalostijo, sploh zato, ker so bridko ogledalo resnice. Kljub temu da imamo pri nas izjemne ljudi, ki si zaslužijo globoko spoštovanje, je še vedno rakava rana naše konkurenčnosti naša (ne)ambicioznost. Že v šolskih učilnicah radi porežejo vse vrhove, socialne delavke pa jim nadenejo nalepko hiperaktivnosti, avtizma in drugih širokih pojmov, ki jih slovenski starši spoznavamo šele v zadnjih dveh desetletjih.

Uravnilovka je še vedno zelo živa. Na žalost tudi v podjetjih. Ambicioznost ima negativno konotacijo, saj jo razumemo kot lakomnost, pohlep, rivalstvo ipd. ali celo še večje stroške in tveganje. Ambicioznost je še dodatno načel strah pred recesijo in novimi izzivi, med katerimi niso le umetna inteligenca, roboti in morebitna kriza, ampak tudi bodoče generacije. Doktor psihologije Aleksander Zadel, ki bo na prihajajočem dogodku Izvozniki 2019 v organizaciji Dela in Sveta kapitala pripovedoval o tem, kako do kadrov, ki povečujejo konkurenčnost na mednarodnih trgih, v svojih študijah odlično analizira prihodnje generacije, ki bodo na čisto drugačen način ne le vstopile na trg dela, ampak tudi prevzele vajeti v svoje roke. Zato bi bilo koristno, da bi se že danes vsi tisti, ki imajo daljnosežen poslovni pogled (ki ni omejen na trajanje mandata), zelo resno vprašali, kdo je babyboomer, kdo generacija X in kdo generacija Z ...

No, to domačo nalogo bo hitro morala opraviti naslednica skoraj že nekdanjega guvernerja ECB Maria Draghija, Christine Lagarde. Kako bo babyboomerka, ki »živi, da dela«, prepričala generacijo X, ki »živi zase«, in kako generacijo Z, ki vso svojo pozornost posveča samospraševanju, »kdo sem in kaj čutim«, in se v sinergiji z njimi spopadla z zahtevnim obdobjem, v katerem že vlada manjši kaos, bomo videli. Vsekakor sem prepričana, da bo modra gospa poskušala zgraditi medgeneracijski most, ki ga v deželi na sončni strani Alp še dolgo ne bomo videli. In kdo je kriv? Ne le babyboomerji, ki še vedno branijo svoj položaj, ga ne odstopijo in delujejo zastarelo, ampak tudi vsi tisti »drugi«, ki se temu ne uprejo in raje napolnijo kovčke in odidejo s trebuhom za kruhom.

Odgovornost za sedanjost in prihodnost pač nosimo vsi. Še zlasti ker vidimo, da so pri nas mnoge napake spregledane, nekaznovane in celo nagrajene. Pomislite samo na Adrio Airways. Že bežen prelet zgodovine podjetja pokaže prav to, saj nekateri, ki so bili z njim tako ali drugače povezani ali so to škodo dopustili, še vedno gostujejo na televizijah in zasedajo visoke položaje v državnih podjetjih … a psi (pri nas) lajajo, karavana gre naprej.

Uvodnik poslovnega tednika Svet kapitala, 11. oktobra 2019

Več iz rubrike