Kako med dopustom postaviti meje digitalnim napravam

Na dopustu nas lahko digitalne naprave tako zaposlijo, da ne doživimo izkušnje povezanosti in miru v sebi.
Fotografija: Foto: anyaberkut / Gettyimages
Odpri galerijo
Foto: anyaberkut / Gettyimages

V teh časih ni najlažje doseči optimalnega ravnovesja pri uporabi digitalnih naprav. Socialni mediji so namreč zasnovani tako, da nas naredijo odvisne. Sprožajo dopamin, ki nas požene odgovoriti na sporočilo. Sproži se opioidi sistem, ki nam da hitro kemično visoko dozo, a ta hitro upade in si želimo nove. Naši možgani so tako ožičeni, da hrepenijo po novih in novih informacijah. Ta poplava informacij, motnje in prekinitve zaradi raznih digitalnih naprav so ugrabile naš živčni sistem, da je nenehno v pripravljenosti. Zdi se, kot da smo izgubili sposobnosti, da se umirimo in pustimo umu počivati.
image_alt
Vsi si želimo višje plače … Pa bi s tem res več prihranili?
 
Tudi odnos do digitalnih naprav se je zelo spremenil. Če se le ozremo naokrog, bomo videli ljudi na telefonih med hojo, kolesarjenjem, vožnjo, sprehajanjem psov ali celo igranjem s svojimi otroki. Če pogledamo katero koli situacijo, v kateri rabimo počakati, ko imamo kratek odmor, bomo najverjetneje videli sočloveka na digitalni napravi. Vprašanje, ki si ga je vredno zastaviti je - za kakšno ceno? In cena te stalne razpoložljivosti in »priklopa« na digitalne naprave je lahko zelo visoka.
 
Sigurno že vsak pozna občutek, kako izčrpavajoča je dolgotrajna uporaba tehnologije. Tudi številne raziskave dokazujejo, da postanemo manj osredotočeni in prisotni zaradi nenehnih motenj teh naprav. Zaradi hiperstimulacije našega centralnega živčnega sistema lahko prihaja tudi do številnih zdravstvenih težav. Čeprav smo dosegljivi in tehnološko povezani bolj kot kdaj koli prej, preživimo manj časa v trenutkih resnične povezanosti s sabo in z drugimi. Tako se na koncu počutimo še bolj nepovezane.

To seveda ne pomeni, da tehnologija in socialni mediji ne morejo biti koristni. Bistvo je tu pogledati, ali naš odnos z njimi izboljšuje naše življenje glede tega, kar je za nas najpomembnejše, ali ne.
 

Kako čuječe postaviti meje in optimizirati uporabo digitalnih naprav?

 
Začnite dan brez tehnologije. Dan začnite z jutranjo vadbo čuječnosti brez takojšnjega poseganja po tehnologiji, kar vam tudi pomaga bolj zdravo voditi sebe skozi preostanek dneva. Če takoj, ko se zbudite, pograbite za telefon, je to stresor. Pred uporabo digitalnih naprav pojejte zajtrk.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
 
Določite čas in prostor brez telefona. V nekaterih prostorih vašega doma, na primer spalnica, jedilnica, ne uporabljajte telefona. Razvijajte navado, da ko pridete domov odložite telefon na določeno mesto zunaj vidnega polja, na primer v predal. Ob delovnih dnevih je morda lažje določiti vsaj določeno obdobje dneva, ko ste odklopljeni od tehnologije, na primer prva in zadnja ura dneva in prva dnevna aktivnost, ko lahko osredotočeno in globlje delate. Če e-maili in telefonska sporočila postanejo prva naloga dneva, se vaš um preusmeri k avtomatskim reakcijam in zapravite priložnost, da uporabite potenciale vašega uma.
 
Na dopustu si vzemite čas, da se popolnoma odklopite od tehnologije, bodisi en dan, konec tedna ali cel teden. Začnite z majhnimi koraki in spremembami. Tako kot pazite, da bo vaša tehnologija napolnjena, naredite enako zase. To vam bo omogočilo tudi globlje povezovanje s sabo, družino in prijatelji. Tehnologija ne more nadomestiti pristne, človeške povezanosti. Dopust ni dopust, če ves čas preživite na telefonu.
 
Na digitalnih napravah izklopite vsa obvestila. Namesto nenehnega preverjanja sporočil strnite odgovarjanje na sporočila, klepete itd. v določeno obdobje dneva. Pred tem povejte prijateljem in sodelavcem, kaj počnete, in čeprav bo trajalo nekaj dni, da osvojite to navado, boste kmalu doživeli večjo svobodo in dnevno osredotočenost.
image_alt
Lahko kitajska digitalna valuta zamaje globalno finančno stabilnost?
 
Opustite neprestano preverjanje novic. Če ste nagnjeni k temu, da pogosto preverjate novice, na primer biti na tekočem glede poslov, politike ali rezultatov vašega najljubšega športa, opustite to pogosto preverjanje in se raje osredotočite na bolj premišljene članke, ki jih berete v vnaprej določenem času.
 
Zavestno izberite aktivnosti brez tehnologije. Zavedajte se tudi dolgčasa kot razloga za uporabo telefona in razmislite o drugih možnostih, na primer pojdite na sprehod, komunicirajte s prijateljem v živo, pojdite na športno vadbo, jogo, meditirajte ali vsaj za nekaj trenutkov raztegnite telo in si preprosto pripravite čaj ali osvežilno pijačo.
 
Vsaj eno uro pred spanjem izklopite vse ekrane. Uporaba tehnologije pred spanjem zmanjša naravno proizvodnjo hormona melatonina, ki pripomore k mirnemu spancu. Spoštujte pomembnost spanja in odstranite tehnologijo iz spalnice.
 
Enkrat tedensko brez telefona. Izberite en dan v tednu, ko ste popolnoma odklopljeni od telefona. Verjetno je to lažji eksperiment za vikende. Enostavno telefon pospravite v predal in opazujte, kako ta preprosta odločitev vpliva na vaše počutje, osredotočenost in stik s sabo in povezanost z ljudmi okoli sebe.
 
Zavestno izberite samoto. Če se vam zdi izziv obdobje popolnega odklopa od tehnologije, je morda biti v samota še večji izziv. Preprost začetek je lahko vsakodnevni sprehod. Preživite več časa v naravi in tako telesu omogočite, da se sinhronizira z naravno počasnejšim ritmom narave. Če ste začeli trenirati čuječnost in izkusili koristi te prakse, se boste morda odločili še za poglobitev izkušnje v tišini z večurnim prakticiranjem tehnik čuječnosti. Najboljše pri takšni izkušnji je, da boste ne samo sebi, ampak tudi vsem, ki vas obkrožajo, doprinesli, če vaš um kaže več lastnosti, kot so mirnost, pozornost, jasnost, dobrohotnost in razumevanje.

Več iz rubrike

Komentarji: