Japonska modrost za uspešno vodenje zaposlenih
Skoraj dve leti po začetku globalnih motenj zaradi covida-19 se gospodarstva, družbe in organizacije še naprej spopadajo z nepredvidljivo potjo virusa. V tem tednu, ko naj bi se udeleženci zbrali v Davosu, je forum namesto tega gostil vrsto virtualnih plenarnih zasedanj, ki so bila usklajena s ciljem letnega srečanja, da svetovne voditelje usmerja k imperativom prihodnjega leta.
Zanimivo je dejstvo, da se je tudi v vsebinski agendi Davosa pojavilo vprašanje dolgoživosti, pristnosti in lahkotnosti bivanja v slogu japonskega ikigaja.
Tudi vrh voditeljev sveta se namreč zaveda, da obstajata dve vrsti ljudi: tisti, ki so večino časa zadovoljni in točno vedo, kaj hočejo, ter tisti, ki zgolj capljajo na mestu in ne vedo, kaj bi radi. Enako je s podjetji in organizacijami.
Japonci imenujejo razliko med obojimi ikigaj, kar dobesedno pomeni živeti (iki) z razlogom (gaj), pravilne pa so tudi vse druge definicije, kot so življenjski smisel, razlog, da zjutraj vstanemo, in podobno.
Kaj to pomeni v praksi in kako poiskati svoj ikigaj, je zanimalo Héctorja Garcío in Francesca Mirallesa, zato sta se odpravila na Okinavo, natančneje v Ogimi, vas stoletnikov. Svoje odgovore sta zbrala v knjigi Ikigaj: japonska umetnost dolgega življenja, v kateri ugotavljata, da je ikigaj ključen ne le za zadovoljno, ampak tudi za dolgo življenje.
Ikigai je torej japonska beseda, ki se prevede približno kot 'razlog za biti'. V svetu, v katerem prevladuje prizadevanje za napredek, lahko ta starodavni koncept pomaga voditeljem pri pristopu, ki je bolj osredotočen na vrednote.
Organizacije, ki sprejemajo ikigai, lahko spodbujajo zvestobo zaposlenih in zaupanje vlagateljev. Ko gre za sloge vodenja, se je nihalo podjetja v zadnjem desetletju bliskovito nihalo naprej in nazaj – deloma zaradi transformativnega vpliva tehnologije.
V preteklosti je prevladoval model vodenja, ki temelji na avtoriteti, pri čemer so višji vodstveni delavci zapovedovali zvestobo svojih zaposlenih, ostajali dalj časa na funkciji in pogosto posvečali omejen čas vprašanjem, ki so jim najbolj pomembna.
V zadnjem času pa je ta stari slog vodenja nadomestil nov model, ki temelji na vrednotah, pri čemer je poudarek na vzpostavljanju spremljanja in pripadnosti s poslušanjem – in ne samo s pogovorom – z uporabo učenja in z deljenjem.
Pristnost je atribut sodobnih voditeljev, o katerem se ni mogoče pogajati
Današnji zaposleni, zlasti mlajše generacije, od svojih vodij pričakujejo veliko več; ne samo, da zahtevajo pristnost in odgovornost, ampak verjamejo, da si je treba spoštovanje zaslužiti, ne pa avtomatično priznati.
Predvsem pa lahko zavohajo ponaredek na kilometrski razdalji in se ne bojijo poklicati svojih voditeljev ob najmanjšem namigu na nepristnost in s težavami ter s svojimi pogledi tudi seznaniti.
Raziskave, ki so jih pripravili analitiki pred začetkov konference v Davosu na podlagi analize odhodov generalnih direktorjev iz 200 podjetij v dveh petletnih obdobjih od 2011 do 2016 in od 2016 do 2021 so pokazale zanimivo sliko razlogov za odhod.
Izmed 200 odhodov direktorjev je kar 155 direktorjev podjetje zapustilo zaradi ne(!)finančnih razlogov, v obdobju pandemije pa so se odhodi vodstvenega kadra zaradi nefinančnih razlogov povečali za petkrat.
To nakazuje, da postajajo izvršni direktorji vse bolj dovzetni za odstavitev s položaja zaradi vprašanj, kot je zatiskanje oči pred strupeno korporativno kulturo ali neuspešno obravnavanje družbeno neodgovornega vedenja svojih zaposlenih.
Kako lahko pomaga ikigaj?
Ikigai lahko voditeljem pomaga opredeliti in uresničiti njihov pravi namen v okviru organizacije, saj so vodje pod vedno večjim pritiskom, da prepoznajo prepričljive načine za aktiviranje svojega korporativnega namena in doseganje želenih rezultatov.
Ikigai, ki je zakoreninjen v japonski kulturi, bi lahko s svojimi usmeritvami pomagal k zadovoljstvu, pristnosti in uspešnosti sodobnega podjetništva in predvsem voditelja prihodnosti.
Ikigai je zasnovan kot način, kako pomagati posameznikom doseči izpolnitev tako, da najdejo svoj namen in razlog za življenje. Ta načela lahko uporabijo tudi vodje in sicer v korist sebi in svojim podjetjem. Kajti nujno je, da se podjetja začne voditi tako, da ta prepoznajo sladko točko, na kateri se njihove strasti in talenti združijo s stvarmi, ki jih svet potrebuje in je zanje pripravljen plačati.
Več iz rubrike
Vse igrače in nobene radosti
Ne glede na koliko uspeha, denarja in materialnih dobrin uspe nekdo nabrati v življenju, vse to ga samo po sebi ne bo pripeljalo do zadovoljstva in miru.
Bi lahko v prihodnosti predvideli kazniva dejanja?
Umetna inteligenca bi lahko v prihodnosti predvidela 90 odstotkov kaznivih dejanj