Karierno vprašanje: Novi delodajalec nima programa uvajanja zaposlenih. Kako naj se vključim?

Eva Boštjančič, , vodja katedre za psihologijo dela in organizacije, Filozofska fakulteta UL
Foto Shutterstock

Organizacijsko uglaševanje (ang. onboarding) je proces, v katerem se dobro spoznata delodajalec in novi zaposleni. Če je selekcijski postopek dvorjenje, je organizacijsko uglaševanje medeni mesec.

Po navadi ga pripravi in usmerja predstavnik, ki je v organizaciji že zaposlen, včasih pa za uvajanje in socializacijo ni časa, osebe, ki bi to prevzela, ali pa programa, ki bi novinca spoznal s sodelavci in strankami ter ga vpeljal v delovni proces. Kako se torej sami lotimo spoznavanja novega delovnega
okolja?


Sprehodite se

Tako kot bi spoznavali nov kraj, se odpravite na spoznavanje novega delovnega okolja. Pozanimajte se, kje je najbližje stranišče, kje si lahko natočite kozarec vode ali v miru pojeste malico, ki ste si jo prinesli od doma, kateri del parkirišča je namenjen zaposlenim in kateri je le za stranke. Vprašajte, ali lahko nekaj časa opazujete zaposlene v pro­izvodnji (če ste zaposleni v proizvodnem podjetju), ponudite se, da bi odnesli kavo direktorju, oglejte si tipično sobo (če ste se zaposlili v turizmu), spremljajte izkušenega komercialista pri tedenskem obisku strank ...
 

Iščite informacije

Na spletu, v letnih poročilih podjetja in na intranetu gotovo obstajajo članki o vašem delodajalcu, predstavitve zaposlenih ali izdelkov, ki jih proizvaja. Če prihajate v storitveno dejavnost, lahko poiščete mnenja uporabnikov ali ocene strokovnjakov. Veliko podjetij ima interno bazo informacij, ki so vsakemu dostopne, a jih le redkokdo uporablja. Pozanimajte se, ali jo vaš delodajalec ima in kje jo najdete.
 

Povabite se na sestanek

S tem, ko boste prosili nadrejenega za sestanek, mu boste pokazali, da vam je mar, da ste pripravljeni za čim bolj učinkovito uvajanje in da ste željni informacij, ki vam bodo olajšale opravljanje dela. Na sestanku izrazite zadovoljstvo, da so vas v novem delovnem okolju sprejeli, a si tudi pripravite vprašanja, na katera vam lahko odgovori predvsem vodja. To so vprašanja, ki so povezana z vašo vlogo v organizaciji, delovnimi nalogami, merjenjem vaše učinkovitosti, možnostih za strokovni razvoj in načinih nagrajevanja. Pričakovanja vodje vam bodo odskočna deska za načrtovanje naslednjih delovnih dni.
image
Foto Tomi Lombar/delo Eva Boštjančič Foto Tomi Lombar

Oglasite se v kadrovski službi

Po navadi so vrata v kadrovsko službo priprta, kar pomeni, da so vam strokovnjaki, zaposleni tam, na voljo, da vam pojasnijo določene postopke in kadrovske odločitve, da vam predstavijo, kako organizacija živi. Kadrovik vam bo lahko jasno predstavil vrednote, h katerim podjetje usmerja svoje zaposlene, katere so prioritete in kakšne so možnosti vašega strokovnega razvoja.
 

Družite se s sodelavci

Zaposleni so zaklad podjetja in tudi koristen vir informacij. Včasih lažje predstavijo realno sliko in pričakovanja, kot pa jih dobimo iz priročnikov z navodili, ki so namenjena sveže zaposlenim. Navežite čim več stikov, na začetku morda z najbližjimi sodelavci v oddelku. Včasih je lažje koga spoznati in pridobiti informacije ob kavnem avtomatu kot pa na uradnem sestanku.
 

Izberite si neformalnega mentorja

Med sodelavci, ki jih spoznate v prvih dneh, si najdite nekoga, ki je že dalj časa zaposlen in vam lahko pomaga. Pa naj bo pri uvajanju, izobraževanju – ni pomembno, kje, ključno je, da imate občutek, da se vedno lahko obrnete na nekoga, ki vam bo priskočil na pomoč z informacijo, nasvetom, usmeritvijo.
 

Prosite za povratno informacijo

Tako kot se vi razgledujete in spoznavate novo delovno okolje, tudi vodja in sodelavci spremljajo vas. Pozorni so, kako uspešno vzpostavljate medosebne odnose, opazujejo vaše delo in merijo prve delovne rezultate. Ob priložnosti zato prosite kadrovika/psihologa in/ali neposredno nadrejenega za povratno informacijo o vašem prvem tednu/mesecu.

In ne pozabite: organizacijsko uglaševanje je sodelovanje med novincem in delodajalcem. Trden temelj so pravočasna in primerna komunikacija, vzpostavljanje medsebojnega spoštovanja in postopno oblikovanje zaupanja. Zato izkoristite priložnost in bodite radovedni že od prvega dne.
Več iz rubrike