Karierno vprašanje: Na novem delovnem mestu sem hitro postal vodja. Sodelavci me ne spoštujejo. Kaj naj naredim?
Ob vsakem novem kariernem izzivu se ne glede na to, koliko prehojenih kariernih korakov imamo za seboj, želimo izkazati. Pri tem imamo do sebe kot vodje lahko nerealna pričakovanja, da bomo spoštovanje zaposlenih pridobili s položajem vodje in ne z obnašanjem. Druga pogosta napaka pa je, da si vodja poskuša pridobiti spoštovanje z avtoritativnim pristopom, s katerim ustvarja okolje, v katerem je zaposlene strah.
Odpri galerijo
Kratkoročno ima tak vodja res lahko občutek, da je tak pristop dober, dolgoročno pa to ne vpliva le na počutje, temveč tudi na učinkovitost zaposlenih. Za učinkovito sodelovanje s timom je potrebno zgraditi odnos, ki temelji tudi na medsebojnem zaupanju in spoštovanju.
Pri vodenju pogosto pozabljamo, da s svojim obnašanjem lahko vplivamo na druge, nimamo pa moči upravljati z njimi. Vodja torej lahko izbira načine obnašanja, s katerimi povečuje verjetnost, da mu bodo zaposleni zaupali in ga spoštovali. Vendar pa to ne zagotavlja, da ga tudi bodo. Ljudje smo različni v tem, kako hitro se odločimo zaupati drugim. To lahko opazite tudi med svojimi prijatelji. Kot vodja torej lahko dosledno ustvarjajmo pogoje, v katerih bi nam zaposleni bolj želeli zaupati – ključnega pomena je pri tem odnos, ki ga imamo do sodelavcev in v katerem jih spoštujemo, vzpodbujamo, razumemo, se z njimi usklajujemo in iščemo skupne rešitve.
Vodenje je doseganje ciljev s pomočjo zaposlenih, zato je eden od pomembnih vidikov uigranega tima in vodje tudi usklajevanje medsebojnih pričakovanj. V začetni fazi sodelovanja imamo s timom lahko drug o drugem zelo »zaljubljeno podobo«, ki se pogosto zrcali v visokih pričakovanjih. Kot vodja se z zaposlenimi pogovorite o tem, kako si predstavljajo vaše sodelovanje in timsko delo. Kaj potrebujejo od vas kot vodje, da bodo lahko učinkovito delali in se ob tem počutili dobro? Hkrati pa je to priložnost, da tudi vodja izrazi pričakovanja o tem, kako naj delajo zaposleni. Na ta način boste hitro ugotovili, kako realna so ta medsebojna pričakovanja in kje se še morate uskladiti.
Pri vodenju pogosto pozabljamo, da s svojim obnašanjem lahko vplivamo na druge, nimamo pa moči upravljati z njimi. Vodja torej lahko izbira načine obnašanja, s katerimi povečuje verjetnost, da mu bodo zaposleni zaupali in ga spoštovali. Vendar pa to ne zagotavlja, da ga tudi bodo. Ljudje smo različni v tem, kako hitro se odločimo zaupati drugim. To lahko opazite tudi med svojimi prijatelji. Kot vodja torej lahko dosledno ustvarjajmo pogoje, v katerih bi nam zaposleni bolj želeli zaupati – ključnega pomena je pri tem odnos, ki ga imamo do sodelavcev in v katerem jih spoštujemo, vzpodbujamo, razumemo, se z njimi usklajujemo in iščemo skupne rešitve.
Komu zaupam jaz?
Vodje se razlikujejo v tem, kakšni so kot osebe in kakšne strategije vodenja so jim blizu – en »recept« torej preprosto ne bi deloval pri vseh. Obstaja pa zelo enostavna strategija, s pomočjo katere lahko prav vsak ugotovi, kako naj se vede do svojih zaposlenih, in s tem povečuje verjetnost, da bi mu sčasoma lahko zaupali in spoštovali. Vprašajte se, kako se obnašajo osebe, ki jim vi zaupate in jih spoštujete. Pri tem bodite čim bolj konkretni – ne recite zgolj, da na primer »zaupate iskrenim ljudem«, temveč »Zaupam ljudem, ki z menoj delijo za vas in za tim pomembne informacije« ali pa »tistim, ki mi ob storjeni napaki podajo povratne informacije, kako se lahko naslednjič izboljšam«. Enako lahko vprašate tudi svoj tim – kako se vede vodja ali sodelavec, ki mu zaupajo in ga spoštujejo? Na ta način lahko pridobite zelo bogat nabor načinov obnašanja in tudi premislite, koliko že vodite svojo ekipo v skladu s tem. Če česa ne uporabljate dovolj, se začnite uriti še danes.
Dam-daš
Vodenje je doseganje ciljev s pomočjo zaposlenih, zato je eden od pomembnih vidikov uigranega tima in vodje tudi usklajevanje medsebojnih pričakovanj. V začetni fazi sodelovanja imamo s timom lahko drug o drugem zelo »zaljubljeno podobo«, ki se pogosto zrcali v visokih pričakovanjih. Kot vodja se z zaposlenimi pogovorite o tem, kako si predstavljajo vaše sodelovanje in timsko delo. Kaj potrebujejo od vas kot vodje, da bodo lahko učinkovito delali in se ob tem počutili dobro? Hkrati pa je to priložnost, da tudi vodja izrazi pričakovanja o tem, kako naj delajo zaposleni. Na ta način boste hitro ugotovili, kako realna so ta medsebojna pričakovanja in kje se še morate uskladiti.
Preberite še:
Več iz rubrike
10 podjetij, ki omogočajo delo od koderkoli
Prihodnost dela je fleksibilna oblika dela, zato vse več podjetij razmišlja o razširitvi možnosti dela na daljavo za svoje zaposlene.
»Working smarter« je recept za dodano vrednost in preboj
Smo med med gospodarsko srednje razvitimi v EU, zaostanek za naprednejšimi pa je povezan z nižjo produktivnostjo. Mar ne delamo dovolj "pametno"?