Jekleni električni skuter, izdelan z origami tehniko

Industrijski origami bi lahko bil nov način proizvodnje skuterjev in motornih koles, ki bi močno zmanjšal okoljski odtis proizvodnje.
Fotografija: Električni skuter Sport Utility Scooter One (SUS1). Foto: Stilride / Facebook
Odpri galerijo
Električni skuter Sport Utility Scooter One (SUS1). Foto: Stilride / Facebook

Origami je umetnost zlaganja papirja, ki je pogosto povezana z japonsko kulturo, čeprav se na splošno uporablja kot skupni izraz za vse prakse zgibanja. Industrijski origami je posodobljena izpeljanka, pri čemer naj bi roboti v proizvodnji delovali po principu prepogibanja materiala.

image_alt
Švedska kot prva v Evropi sestavila baterijsko celico

Za takšen pristop sta se odločila tudi švedska podjetnika, ki naj bi že jeseni letos predstavila prvi električni skuter, narejen iz jeklenih plošč in s pomočjo origami tehnike. S tem bosta močno zmanjšala okoljski odtis proizvodnje, obenem pa bo tudi sam skuter močnejši in lažji.

Prepogibanje jeklenih plošč

Švedski oblikovalec Tue Beijer je med večerjo s potencialnim poslovnim partnerjem leta 2019 izvlekel nekaj skic in model električnega skuterja, izdelanega iz zloženega papirja. Pojasnil je, da želi zasnovo, vključno z zgibi, ponoviti, pri tem pa uporabiti jeklo, navaja spletna stran Fast Company. Skuter iz jekla naj bi s pomočjo origami tehnike zložili roboti.

Origami. Foto: Vukelič Ljubo / Delo
Origami. Foto: Vukelič Ljubo / Delo
»Potencial za postopek 'industrijskega origamija' sem zaznal, ko sem videl zloženo strukturo, ki je bila izdelana iz enega lista papirja,« je dejal Jonas Nyvang, ki je bil na večerji prepričan, da je ta pristop nov način proizvodnje skuterjev in motornih koles, obenem pa tudi način, ki bi pomagal znatno zmanjšati okoljski odtis proizvodnje. Nyvang in Beijer sta tako ustanovila podjetje Stilride, raziskovalni projekt, ki je prerasel v zagonsko podjetje, ki bo svoj prvi robotsko zloženi električni skuter na trg poslalo še letos.

Tipičen električni skuter ima sicer plastično telo, ki je nameščeno na cevastem kovinskem okvirju z več deset sestavnimi deli, ki ga držijo skupaj. Ko je podjetje Stilride izdelalo svoj prvi prototip, pri čemer je nekatere dele vzelo iz skuterja kitajske proizvodnje, je v starejši zasnovi našlo kar 130 sestavnih delov.

image_alt
Sončni paneli: njihove dele lahko recikliramo in ponovno uporabimo

V različici skuterja podjetja Stilride se je število sestavnih delov zmanjšalo za 70 odstotkov na 15. V zasnovi je uporabljenega tudi manj materiala. »Z zgibanjem strukture ustvarjamo trdnost strukture, zaradi česar so potrebe po materialu bistveno manjše, skuter pa je lažji,« pravi Beijer.

Podjetnika stopata še korak dlje

Nekateri postopki industrijske proizvodnje zahtevajo drage kalupe po meri. Toda z ustvarjanjem programske opreme in priključka, ki lahko običajnim industrijskim robotom omogoči pregibanje jekla v krivulje, se lahko zagonsko podjetje izogne gradnji dragih novih tovarn. Prav tako lahko sodeluje z obstoječimi jeklarskimi delavnicami, tako da se lahko skuterji izdelujejo v bližini strank.

»Namesto da bi zgradili veliko tovarno nekje na Kitajskem in nato pošiljali skuterje po vsem svetu, bi radi proizvajali v bližini končnega kupca,« je pojasnil Nyvang in dodal: »To je nekaj, kar zmanjšuje tudi okoljski odtis.« Enak postopek pa bi seveda lahko uporabili tudi za izdelavo drugih izdelkov, denimo pohištva.

image_alt
Video: Popolnoma novi Rolls-Royce Black Badge Ghost

Podjetje načrtuje tudi uporabo recikliranega jekla ali kasneje jekla, izdelanega s pomočjo električne energije iz obnovljivih virov energije namesto iz fosilnih goriv. Analiza življenjskega cikla zasnove, ki jo je opravilo neodvisno podjetje, je pokazala, da bi moral imeti izdelek z zmanjšanjem materialov in prevoza ter zaradi odločitev v dobavni verigi za polovico manjši ogljični odtis od običajnega električnega skuterja, navaja Fast Company.

V majhni jeklarski delavnici zunaj Stockholma pri podjetju Stilride že izdelujejo prve skuterje. Prvi izdelek, Sport Utility Scooter One (SUS1), bo imel največjo hitrost skoraj 100 kilometrov na uro, njegov doseg bo znašal 120 kilometrov, v Evropi pa bo predvidoma naprodaj že to jesen.

Več iz rubrike