NLB z digitalnimi rešitvami v družbi najboljših na svetu
NLB Skupina se je s svojimi inovativnimi digitalnimi rešitvami in arhitekturo znašla v družbi najboljših svetovnih ponudnikov informacijsko tehnoloških (IT) rešitev in podatkovne analitike s področja financ. Njihova iniciativa 'Fintech arhitektura v jedru tradicionalne banke' se je namreč uvrstila med šest finalistov tekmovanja Gartner Eye on Innovation Awards za leto 2021.
Največjo bančno-finančno skupino v Sloveniji smo vprašali, kaj sploh so fintech storitve in kako koristijo njihovim komitentom. Pojasnili so nam, kako poteka njihova preobrazba iz tradicionalne banke v sodobno in kakšno vizijo imajo za prihodnost. NLB Skupino smo vprašali tudi, če bodo sledili zgledu nekaterih ameriških bank, ki omogočajo storitev hrambe kriptovalut in drugega digitalnega premoženja.
Kaj pomeni 'Fintech arhitektura v jedru tradicionalne banke'?
»Zelo smo ponosni na to uvrstitev, ki predstavlja potrditev našega dela, truda in dosežkov, saj nas uvršča v sam svetovni vrh inovacij na področju upravljanja podatkov. NLB se je tako s svojimi inovativnimi rešitvami in arhitekturo postavila ob bok svetovnim finančnim velikanom,« poudarja direktor upravljanja podatkov v NLB Goran Golubović.
Nova NLB fintech podatkovna arhitektura omogoča napredne analitične rešitve, ki skupaj s centraliziranimi izračuni profitabilnosti in pametnim izračunom obresti omogočajo, da strankam pripravijo prilagojene ponudbe. Vsa metodologija in izračuni za članice NLB Skupine je centralizirana na sedežu v Ljubljani. NLB Skupina ima še osem hčerinskih bank v jugovzhodni Evropi in sicer v Skopju, Sarajevu, Banja Luki, Prištini, Beogradu, Podgorici ter najnovejšo članico Komercijalno banko Beograd in njeno hčerinsko družbo v Črni gori, ki pa se sredi novembra združuje z NLB Banko Podgorica.
»Naša vizija je vzpostaviti fintech način razmišljanja in arhitekturo v samem središču oziroma srcu tradicionalne banke s pomočjo novega podatkovnega ekosistema, ki je neke vrste vmesnik med poslovnimi storitvami in tehnologijo,« pojasnjuje Golubović in dodaja, da so rezultati že vidni. »Proces sprejemanje odločitev pri pripravi kreditov poteka že petkrat hitreje, medtem ko je ob uporabi nove podatkovne tehnologije postopek uvedbe poslovnih pravil kar 30-krat hitrejši. Delež komitentov, ki uporabljajo digitalne storitve, pa se je povečal za 11 odstotkov.«
Svoj fokus z razvoja storitev in kanalov preusmerjamo na stranke, predvsem v štiri nove komponente: pomembnost podatkov, takojšen odziv, lokacijo strank in preference kanalov med strankami, navaja NLB na svoji spletni strani. To je po njihovih besedah sicer šele začetek digitalne preobrazbe NLB Skupine v enega najboljših podjetij za IT in podatkovno analitiko v regiji Jugovzhodne Evrope.
Kdaj ste v NLB banki začeli uporabljati fintech storitve in ali ste opazili kakšen porast pri številu vseh komitentov?
Termin fintech lahko v osnovni definiciji pomeni tudi vse naše digitalne storitve. In če pogledamo tako, lahko rečemo, da smo z uvajanjem fintech funkcionalnosti v NLB začeli že pred letom 2000 z originalnim NLB Klikom, ki je postal tekom let v Sloveniji pravi sinonim za spletno bančništvo. Nadaljevali pa smo z ostalimi različicami digitalne banke, kot so Klikin, Proklik, Klikpro in mobilno denarnico NLB Pay ter bančništvom prek video klicev. Vsi ti kanali so našim strankam na voljo 24 ur na dan in sedem dni v tednu.
Fintech arhitekturo, s katero smo se uvrstili v finale tekmovanja Gartner Eye on Innovation Awards, pa smo začeli uporabljati letos in sicer kot podporo projektu modernizacije in optimizacije procesa izdajanja posojil v okvirju iniciative izboljšane uporabe informacijskega kapitala.
Porast števila strank, ki uporabljajo digitalne kanale, je posledica modernizacije družbe in širitve naše ponudbe na teh kanalih z možnostjo digitalnega podpisa dokumentov in hitrih posojil. Seveda pa ne smemo pozabiti niti na vpliv epidemije covida-19, ki je kot stranski učinek pospešila digitalizacijo družbe na vseh nivojih.
Kako fintech, poleg mobilne in spletne banke, koristi vašim komitentom?
Fintech arhitektura, o kateri govorimo, je zgrajena na sodobni platformi upravljanja podatkov z napredno analitiko in strojnim učenjem v jedru. Z uporabo naprednega podatkovnega ekosistema lahko vsaki posamezni stranki zagotovimo posebej prilagojene ponudbe, predvidimo njene potrebe, ji pravočasno ponudimo storitev, ne glede na to, kje se nahaja ali koliko je ura. To je vsekakor ena ključnih koristi.
Ali se vam zdi, da ljudje sploh zaupajo mobilni banki?
Stranke prav gotovo in tudi vse bolj zaupajo mobilnemu bančništvu, kar dokazuje tudi hitro rastoče število uporabnikov naših mobilnih bank Klikin in Klikpro. V letih, odkar smo jih predstavili, na mobilnem bančništvu še nismo zaznali zlorab ali vdorov. Prav tako lepo narašča tudi število uporabnikov mobilne denarnice NLB Pay, navaja Domen Baškovec, produktni vodja mobilnih bank Klikin in Klikpro.
Za ponazoritev; letos smo denimo v prvem polletju pridobili 80 odstotkov več uporabnikov kot v enakem obdobju lani. Zanimiv je tudi podatek, da je bilo v prvem polletju prek Klikina sklenjenih za 7,6 odstotka več hitrih kreditov po številu oziroma 48,13 odstotka več po vrednosti. Obseg potrošniškega kreditiranja prek Klikina tako vztrajno narašča in se že postavlja ob bok našim poslovalnicam.
V kateri državi, izmed vseh, v katerih poslujete, se mobilna in spletna banka uporabljata v največji meri?
Trenutno je naš najbolj razvit digitalen trg domači, torej slovenski, kjer naše digitalne kanale aktivno uporablja že več kot polovica komitentov. To je deloma povezano z dejstvom, da je Slovenija digitalno relativno dobro razvita v primerjavi z nekaterimi drugimi državami, kjer poslujemo. Opažamo pa hitro rast tudi na praktično vseh tujih trgih naše Skupine.
Kako poteka vaša preobrazba iz tradicionalne v sodobno banko?
Preobrazba tradicionalne banke v sodobno in na informacijah temelječo banko poteka dvosmerno in sicer tako z vidika tehnologije kot tudi z vidika transformacije podatkovne plati banke, ki zaobjema podatkovno kulturo, poslovno upravljanje podatkov, uporabo podatkov. Ta transformacija na eni strani zahteva organizacijske in tehnološke spremembe, na drugi pa preobrazbo zaposlenih; predvsem spremembo načina razmišljanja.
V NLB zato veliko vlagamo v podatkovno opismenjevanje in nova znanja zaposlenih, razvijamo pa tudi nove profile delovnih mest, ki so osnova banke, temelječe na podatkih. Naša vizija je vzpostaviti fintech način razmišljanja in arhitekturo v samem središču oziroma srcu tradicionalne banke s pomočjo novega podatkovnega ekosistema, ki je neke vrste vmesnik med poslovnimi storitvami in tehnologijo.
Nova NLB fintech podatkovna arhitektura je zgrajena na zasebnem analitičnem oblaku, ki omogoča napredne analitične rešitve s področja strojnega učenja in umetne inteligence. Te skupaj s centraliziranimi izračuni profitabilnosti in pametnim izračunom obresti omogočajo, da strankam, ne glede na lokacijo in čas, pripravimo individualno prilagojene ponudbe.
Ali bo obisk fizične poslovalnice v prihodnosti sploh še potreben?
Na nek način obisk poslovalnice že danes ni nujen, vsaj ne za stranke, ki so uporabniki naše mobilne banke Klikin. Lani smo v mobilni banki Klikin denimo omogočili oddaljeno, digitalno podpisovanje bančnih dokumentov, kar se je izkazalo za izrednega pomena tudi zaradi nepredvidljivih razmer z novim koronavirusom. Uporabniki mobilne banke Klikin lahko tako urejajo praktično vse bančne storitve: od sklepanja kreditov, varčevalnih računov in depozitov do naročanja novih kartic, spreminjanja limitov ter izvajanja drugih storitev brez obiska poslovalnice. Klikin je s tem postal prava digitalna bančna poslovalnica.
V letu dni od uvedbe se je novost med uporabniki in zaposlenimi izjemno dobro prijela; na ta način sklenemo danes že več kot 10 odstotkov vseh novih bančnih poslov. Vse skupaj pa kaže na to, da stranke dobro sprejemajo naše digitalne bančne rešitve in gremo z razvojem v pravo smer. Funkcionalnost oddaljenega podpisovanja v mobilni banki bomo v kratkem uvedli tudi v mobilno banko Klikpro za pravne osebe.
Sicer pa snujemo novo vsekanalno (ang. omnichannel) digitalno bančno platformo s široko paleto novih digitalnih produktov in storitev, tako da bodo v prihodnje stranke poslovalnico obiskale res izključno po lastni želji oziroma izbiri. Novost bo tudi ponudba financiranja potrošnikov v sodelovanju s trgovci na prodajnem mestu brez potrebe po obisku banke. V ponudbo smo dodali tudi digitalne kartice na mobilnih telefonih, ki bodo v celoti zamenjale plastične kartice.
Ali boste, po zgledu nekaterih ameriških bank, v prihodnosti omogočali storitev hrambe kriptovalut ali drugega digitalnega premoženja?
Kriptovalute so v osnovi izrazito volatilen in špekulativen inštrument, ki nosi visok nivo tveganja. Te lastnosti ne gredo najbolje skupaj z bančništvom, zato je vključitev v bančno ponudbo velik izziv. Razvoj področja kriptovalut zato zaenkrat pozorno spremljamo, konkretnih aktivnosti pa v tem trenutku še nimamo v načrtu.
Več iz rubrike
Javnofinančna gibanja ugodna, a z negativnimi tveganji
Novi podatki Fiskalnega sveta na voljo. In kakšna je projekcija prihodnosti?
Kateri so 4 razlogi zakaj imajo samski višje denarne stroške?
Samski stan ima svoje prednosti, toda med njimi v večini ni tistih, ki so denarne narave.