Odpiramo vrata tujine: Potovanje v Turčijo (4/5)
V seriji prispevkov rubrike »Odpiramo vrata tujine« predstavljamo Turčijo.
Odpri galerijo
Aktualne omejitve v Turčiji
Skupno primerov 6.290.000 |
Ozdraveli 5.770.000 |
Smrti 55.469 |
Cepiva, ki so trenutno v uporabi, so Pfizer, Sputnik V in CoronaVac.
Dne, 1. julija 2021, je bila odpravljena državna policijska ura. Podjetja se lahko zdaj odprejo v običajnem delovnem času.
Druge omejitve, ki so se sprostile:
- Turške kopeli in toplice delujejo po običajnem delovnem času
- Restavracije in bari lahko delujejo s polno zmogljivostjo (veljajo varnostni ukrepi)
- Dovoljeni so koncerti in festivali z maskami in socialno distanco
- Poročni obredi z eno osebo na šest kvadratnih metrov
Poslovni bonton
Prvi sestanek
Imenovanja so nujna, vendar so prvi sestanki na splošno bolj družabni. Turki običajno poslujejo s tistimi, ki jim zaupajo, so jim všeč in jih spoštujejo. Bodite točni, vendar ne pričakujte točnosti od turških kolegov.
Srečanja so pomembna za turške poslovneže. Bilo bi dobro, če bi se za sestanek dogovorili en do dva tedna vnaprej, da se izognete turškim počitnicam. Priporočljivo je, da pošljete podrobnosti o ljudeh, ki bodo prišli na sestanek; vključno z njihovimi položaji, nazivi in odgovornostmi. Čeprav Turki niso zelo natančni, pričakujejo, da bodo tuji obiskovalci prišli pravočasno. Seja se lahko začne pozneje, kot je predvideno, vendar bodite potrpežljivi. Med ramazanom, v juliju ali v avgustu ne smete načrtovati nobenih sestankov, saj so to najpogostejši letni prazniki turških poslovnežev.
Prvi sestanki so običajno formalni, saj je posel resna zadeva in jih je treba tako obravnavati. Zato je pomembno, da se kljub osebnemu odnosu, ki bi se lahko razvil, izognemo preveliki ležernosti in pretirani prijaznosti.
Začetni sestanki skoraj nikoli ne vodijo k odločitvam in se uporabljajo predvsem kot način za spoznavanje, zato ne razpravljajte samo o poslu.
Na začetku srečanja pričakujete, da boste s trdnim rokovanjem pozdravili turškega kolega. Pri turških ženskah bi morali moški počakati, da jim ženska najprej ponudi roko.
S površinskimi temami (»small talk«) je dobro začeti pogovor, preden začnete s poslovno razpravo. Predstavitve naj bodo kratke in bistvene. Predlog mora biti jasno strukturiran in predstavljen. Vizualni elementi v predstavitvi vedno pomagajo, zato poskusite uporabiti dobro in jasno grafiko z manj besedila. Prav tako je dobro prevesti pomembna gradiva v turščino, da bi svoje sporočilo bolj učinkovito prenesli.
Pri vzpostavljanju sestanka s turškim kolegom je treba upoštevati:
- Vnaprej se naučite ustreznih nazivov, položajev in odgovornosti ljudi, s katerimi se srečujete, ter pravilne izgovorjave njihovih imen. Za nagovor turškega poslovneža lahko uporabite poklicne nazive.
- Sejmi, veleposlaništva in banke lahko zagotovijo stike, ki lahko odprejo vrata in predstavijo ustrezne poslovne partnerje.
- Večina poslovnežev v Turčiji govori angleško, francosko in / ali nemško, vendar je priporočljivo vprašati, ali bo potreben tolmač.
- Nazivi, na primer doktor ali profesor, so cenjeni in se pogosto uporabljajo brez dodajanja priimka osebe.
Postopek pogajanj
Postopek pogajanj lahko traja dlje kot običajno. Turški poslovneži ne marajo pritiskov in rokov, zato bo vsak poskus prehitevanja procesa prinesel le negativne rezultate. Biti potrpežljiv je prednost pri pogajanjih s turškimi kolegi. Finančne koristi niso edini vidiki pogajalskega procesa, ki jih je treba poudariti. Moč, vpliv, čast, spoštovanje so nefinančne spodbude, ki bodo vplivale tudi na poslovno odločitev.
V Turčiji je še vedno veliko družinskih podjetij, čeprav obstaja tudi veliko multinacionalk, kjer je vidna bolj korporativna kultura. Turki želijo poslovati s tistimi, ki jih zanimajo, jim zaupajo, se ob njih počutijo prijetno in jim lahko zagotovijo dolgoročne odnose. Če čutijo, da nekaj skrivate, boste najverjetneje zavrnjeni.
Počasnost je njihova vrlina
Odločanje v Turčiji je lahko počasno. Pripravite se na sestanek večkrat pred fazo pogajanj. Pred srečanjem s ključnimi odločevalci se boste verjetno srečali z mlajšimi družinskimi člani. Ko se pogajanja nadaljujejo in ste sprejeti kot zaupanja vredni in je vaš predlog finančno izvedljiv, se boste verjetno srečali z vodstvi ali višjimi člani. Odločitve na koncu sprejme glava družine ali podjetja.
Turki uporabljajo težke pogajalske taktike, zato je pomembno, da na različnih stopnjah pustite prostor za kompromise. Ko pridete do razumnega kompromisa, ga je treba predstaviti tako, da pokaže, da ste se odločili, ker imate radi in spoštujete svojega nasprotnika.
Nagovori in vizitke
Pri pozdravljanju v profesionalnem okolju je treba uporabiti uradne oblike nagovora. Ime se nikoli ne uporablja samostojno. 'Gospa.' ali "gospod" se doda vašemu imenu. Po predstavitvi, če vaši turški kolegi ponujajo svoje vizitke, je to lahko znak, da jih zanima razvoj poslovnega odnosa, zato morate svojo ponuditi v zameno. Priporočljivo je, da nanjo vključite akademske stopnje in nazive. Zelo pomembno je, da ob predstavitvi kartice ohranite očesni stik in se nasmehnete ter si vzamete čas za branje vizitke, ki vam jo je dal vaš partner. To velja za vljudno vedenje, ki je potrebno, da dokažete, da ste res zainteresirani za poslovanje.
Nadaljnje pismo po srečanju s stranko
Po srečanju se bodo pogajanja in razprave nadaljevali, preden se doseže dogovor ali vzpostavi partnerstvo. Ohraniti morate osebne stike in deliti vse pomembne podatke o pogajanjih ali projektu. Med pogajanji morate ostati potrpežljivi, mirni in razumeti, da lahko pride do zamud. Če so pogajanja zaključena in je dogovor sklenjen, morate pripraviti pisno pogodbo, ki jo bo vaš turški partner dosledno spoštoval.
Turški poslovneži menijo, da je glavna moč sporazuma v zavezi njihovih partnerjev in ne v dejanski dokumentaciji. Kljub temu je lahko sporazum dolgotrajen in podroben. Priporočljivo je, da pred podpisom pogodbe lokalni pravni strokovnjak pregleda sporazum. Vendar ni priporočljivo, da za pogajalsko mizo pripeljete svojega pravnega zastopnika, saj bi to lahko razumeli kot znak nezaupanja.
Lahko se zgodi, da je podpisana pogodba prekinjena ali pa jo je treba spremeniti, zato je fleksibilnost in ohranjanje zaupanja pomembno za negovanje tekočih poslovnih odnosov.
Poslovni obroki
Poslovna zabava se običajno pojavlja v restavracijah. Za Turke je obrok čas, da se sprostite in se pogovarjate ter svoj odnos gradite na bolj osebni osnovi. Ponosni so na svojo kuhinjo, zato povsod, kjer je to mogoče, poskusite poudariti, da cenite hrano.
- Ne ponudite plačila, gostitelj vedno plača za obrok. »Germanski« koncept delitve računa jim je čuden in popolnoma neznan. Vljudno se je zahvaliti gostitelju in ob naslednji priložnosti vrniti vabilo. Ko ste gostitelj, izberite dobro restavracijo in restavracijo obvestite, da boste plačali račun.
- O poslu se lahko pogovarjate med obrokom, vendar je priporočljivo, da gostitelja usmerite na temo pogovora.
- Turki, ki niso muslimani, lahko pijejo alkohol, a ker islamska vera uživanje alkohola prepoveduje, je preudarno, da ne naročite alkoholne pijače, razen če to najprej stori vaš gostitelj. Lokalna pijača z imenom Rakı (izgovarja se rak-uh) običajno spremlja obrok.
- Za kosilo ali večerjo bodite točni. Če je bilo povabilo ob 20. uri, morate priti ob 20. uri.
- Ne jejte in ne pijte, preden je najstarejša oseba za mizo postrežena in je začela jesti ali piti.
- Piščanec, jagnjetina in ribe so pogosto osrednje jedi v turški kuhinji, medtem ko je svinjina izrecno prepovedana iz verskih razlogov.
- Pričakuje se, da bodo gostje pojedli vso hrano na svojih krožnikih, če pa tega ne storite, bi to lahko povzročilo zamere.
Darilo ob obisku ter sezuvanje čevljev
Turki so zelo prijazni, gostoljubni in spoštljivi, včasih celo malo preveč. V primeru, da vas Turki povabijo v svojo hišo, jim obvezno prinesite darilo. Najbolj ga bodo cenili če bo predstavljal vašo domovino. Ko vstopate v hišo si sezujete čevlje, razen v primeru da lastnik vztraja pri nasprotnem. Turki se bodo kar najbolje potrudili, da se boste počutili kot doma. Dodatno spoštovanje si boste prislužili, če se boste še posebej zahvalili za njihovo gostoljubje.
Oblačila
Glede oblačenja za poslovneže ni drugačnih pravil kot drugod po Evropi – konservativno (obleka, kravata, srajca). Zaradi tamkajšnje klime je srajca lahko s kratkimi rokavi. Za ženske v večjih mestnih središčih, kot so Istanbul, Ankara, Izmir, in turističnih krajih, ni omejitev glede oblačenja, kljub temu se morajo ženske, ki potujejo izven teh območij, predvsem na jugo-vzhodni regiji, obleči bolj zastrto (srajce z dolgimi rokavi, dolga krila in obleke).
Bolje, da se napoveste oziroma pokličete
Zaradi tradicionalne turške gostoljubnosti vas bo vodstveno osebje sprejelo tudi brez predhodnega dogovora, čeprav je bolje obisk napovedati, vsaj kakšno uro prej. Turki komunicirajo raje neposredno, tako da je priporočljivo klicati in ne pisati. Turška pisma so običajno naslovljena z imenom glavne ulice, nato z imenom manjše ulice in nato s številko zgradbe.
Ne zavračajte kave ali čaja
Vsakemu obiskovalcu takoj ponudijo kavo ali čaj, kar je neolikano zavrniti. Kavo ponudijo brez sladkorja 'sade' ali 'orta' z malo sladkorja. Medosebni odnosi pomenijo zelo veliko, tako da obiskovalci ne smejo takoj preiti na posel, brez uvodnega klepeta o vremenu, športu, itd.
Poslovna darila
Podarjanje slovenskega vina ali drugih alkoholnih pijač je primerno le, če vemo, da oseba nima odklonilnega stališča do alkohola zaradi verskih načel. Vedno pa so dobrodošla simbolična darila majhne vrednosti npr. bonboniere, knjige z lepimi slikami o Sloveniji itd. Turki so zelo gostoljubni in pogosto pripravijo priložnostna darilca. Radi dajejo plakate ali spominske krožnike z imenom gosta.
Govorica telesa
Turki odgovorijo pritrdilno s prikimavanjem z glavo in zavrnejo tako, da dvignejo glavo in jo potisnejo vznak. Majanje z glavo z leve v desno ne pomeni "ne", ampak "ne razumem". Dvig desne roke na srce pomeni hvala, včasih ga spremlja še rahel nagib glave.
Odnos do žensk
Še vedno obstaja kontrast med tradicionalno patriarhalno vzhodno družbo in zahodno družbo. V primeru, da v Turčijo ženska potuje sama, je v izogib možnim neprijetnostim bolje, še posebej v manj urbanih delih države, da se drži pravil oblačenja in vedenja za turške ženske (npr. na avtobusu naj ne seda na zadnje sedeže, v taksiju ne zraven voznika itd.) ter se vzdrži pitja alkohola.
Vir: businessculture.org
Prvič v Turčijo
Günaydın. = Dobro jutro.
Tünaydın. = Dober dan.
Benim adım Janez. = Moje ime je Janez.
Tanıştığıma memnun oldum. = Vesel sem, da sem vas spoznal.
Nasılsın? = Kako si?
Özür dilerim. = Oprosti.
NEKAJ OSNOVNIH BESEDNIH ZVEZ:
Cene in življenje v Turčiji (vzorčni primer):
1 turška lira (TL) = 0,10 EUR
Restavracije | |
Obrok, poceni restavracija | 35,00 TL |
Obrok za 2 osebi, restavracija srednjega razreda, tri jedi | 150,00 TL |
McMeal v McDonaldsu (ali enakovrednem kombiniranem obroku) | 30,00 TL |
Domače pivo (0,5 -litrski preliv) | 20.00 TL |
Uvoženo pivo (0,33 -litrska steklenica) | 25,00 TL |
Navaden kapučino | 14,98 TL |
Coca -Cola/Pepsi (0,33 -litrska steklenica) | 5,33 TL |
Voda (0,33 -litrska steklenica) | 1,92 TL |
Tržnice |
|
Mleko (običajno), (1 liter) | 5,95 TL |
Štruca svežega belega kruha (500 g) | 2,78 TL |
Riž (bel), (1 kg) | 12,82 TL |
Jajca (navadna) (12) | 14,63 TL |
Lokalni sir (1 kg) | 51,76 TL |
Piščančji fileti (1 kg) | 28,41 TL |
Goveje okroglo (1 kg) (ali enakovredno rdeče meso na hrbtnih nogah) | 78,90 TL |
Jabolka (1 kg) | 7,30 TL |
Banana (1 kg) | 14,75 TL |
Pomaranče (1 kg) | 7,87 TL |
Paradižnik (1 kg) | 5,70 TL |
Krompir (1 kg) | 2,88 TL |
Čebula (1 kg) | 2,36 TL |
Solata (1 glava) | 4,15 TL |
Voda (1,5 -litrska steklenica) | 2,05 TL |
Steklenica vina (srednje kategorije) | 60,00 TL |
Domače pivo (0,5 -litrska steklenica) | 14,90 TL |
Uvoženo pivo (0,33 -litrska steklenica) | 20,21 TL |
Paket cigaret 20 (Marlboro) | 18.00 TL |
Prevoz |
|
Enosmerna vozovnica (lokalni prevoz) | 3,75 TL |
Mesečna vozovnica (redna cena) | 220,00 TL |
Taxi Start (običajna tarifa) | 5,55 TL |
Taksi 1 km (običajna tarifa) | 4,00 TL |
Taksi 1 ura čakanja (običajna tarifa) | 32,06 TL |
Bencin (1 liter) | 7,56 TL |
Volkswagen Golf 1.4 90 KW Trendline (ali enakovreden nov avto) | 335.580,00 TL |
Toyota Corolla Sedan 1.6l 97kW Comfort (ali enakovreden nov avto) | 262.550,94 TL |
Komunalne storitve (mesečno) |
|
Osnovno (elektrika, ogrevanje, hlajenje, voda, smeti) za 85m2 stanovanje | 525,80 TL |
1 min. lokalnih predplačniških mobilnih tarif (brez popustov ali načrtov) | 0,75 TL |
Internet (60 Mbps ali več, neomejeno število podatkov, kabelski/ADSL) | 117,46 TL |
Šport in prosti čas |
|
Fitnes klub, mesečna pristojbina za 1 odraslo osebo | 192,64 TL |
Najem teniškega igrišča (1 ura ob koncu tedna) | 112,16 TL |
Kino, mednarodna izdaja, 1 sedež | 30,00 TL |
Varstvo otrok |
|
Predšolski (ali vrtec), celodnevni, zasebni, mesečno za 1 otroka | 2.109,47 TL |
Mednarodna osnovna šola, letno za 1 otroka | 50.574,58 TL |
Oblačila in čevlji |
|
1 par kavbojk (Levis 501 ali podobno) | 327,06 TL |
1 poletna obleka v verižni trgovini (Zara, H&M, ...) | 230,70 TL |
1 par tekaških copat Nike (srednje kategorije) | 561,69 TL |
1 par moških usnjenih poslovnih čevljev | 437,21 TL |
Najemnina na mesec |
|
Apartma (1 spalnica) v centru mesta | 2.206,53 TL |
Stanovanje (1 spalnica) Zunaj centra | 1.355,33 TL |
Apartma (3 spalnice) v centru mesta | 3.811,94 TL |
Stanovanje (3 spalnice) Zunaj centra | 2.358,63 TL |
Nakup stanovanja Cena |
|
Cena kvadratnega metra za nakup stanovanja v centru mesta | 7.356,36 TL |
Cena za kvadratni meter za nakup stanovanja izven centra | 4.922,71 TL |
Plače in financiranje |
|
Povprečna mesečna neto plača (po obdavčitvi) | 3.628,98 TL |
Hipotekarna obrestna mera v odstotkih (%), letno, za 20 let s fiksno obrestno mero | 17.01 |
#Odpiramo vrata tujine
Rubrika zajema teme o poslovanju v tujini, predvsem svetovanja glede pravnih vidikov ustanavljanja podjetij v tujini, glede navezovanja poslovnih stikov, poznavanja davčne zakonodaje, poslovnih navad v različnih državah, dotika se tudi kulturnih navad, bontona, garderobe, tradicije, poslovne mentalitete, psiholoških znanj, poudarek pa je na trikih ter zankah o tem, kako svoj posel razširiti v tujino. Pregled pripravlja skupina strokovnjakov za mednarodno gospodarsko pravo iz Inštituta za civilno in gospodarsko pravo.
Celotno rubriko najdete TUKAJ
Rubrika zajema teme o poslovanju v tujini, predvsem svetovanja glede pravnih vidikov ustanavljanja podjetij v tujini, glede navezovanja poslovnih stikov, poznavanja davčne zakonodaje, poslovnih navad v različnih državah, dotika se tudi kulturnih navad, bontona, garderobe, tradicije, poslovne mentalitete, psiholoških znanj, poudarek pa je na trikih ter zankah o tem, kako svoj posel razširiti v tujino. Pregled pripravlja skupina strokovnjakov za mednarodno gospodarsko pravo iz Inštituta za civilno in gospodarsko pravo.
Celotno rubriko najdete TUKAJ
Več iz rubrike
Konflikti v podjetju in kako jih razrešiti
Ni potrebno, da se v vašem podjetju izogibate ali bojite konfliktov. Ti so naravni in celo zdravi, pod pogojem, da znamo s konflikti ustrezno ravnati.
500-odstotno zvišanje cen elektrike
Cene elektrike gredo v nebo. Ekonomisti pričakujejo, da bodo evro območje v prihodnjih mesecih potisnile v hudo in trajno gospodarsko recesijo.