Kaos v Veliki Britaniji – cene uvoženih izdelkov poskočile v nebo

Biritanski potrošniki spoznavajo, da je brexit povzročil zvišanje cen izdelkov, ki so uvoženi iz držav EU. Cene so se letos povečale tudi za trikrat.
Fotografija: Že v prvih treh tednih po brexitu se je pokazalo, da so stroški poslovanja z Britanci zdaj večji, zamude pri dobavi so postale stalnica. FOTO: Henry Nicholls/Reuters
Odpri galerijo
Že v prvih treh tednih po brexitu se je pokazalo, da so stroški poslovanja z Britanci zdaj večji, zamude pri dobavi so postale stalnica. FOTO: Henry Nicholls/Reuters

Več tisoč potrošnikov z otoka je po izstopu Velike Britanije iz Evropske unije ugotovilo, da so se nekateri izdelki podražili. Gre za izdelke, ki prihajajo iz EU, ti so namreč deležni drugačne carinske obravnave, dodan je še davek na dodano vrednost, višji so tudi logistični stroški, navaja gospodarska redakcija pri Yahooju.

Rdeč trak


Evropski trgovci glede povišanja cen prst uperjajo v t. i. rdeč trak, ki je ovil britansko gospodarstvo. Rdeč trak je prispodoba pretiranih omejitev in regulacij, ki imajo negativen učinek na gospodarske aktivnosti, v tem primeru pa naj bi bil posledica brexita. Izstop Velike Britanije iz EU je namreč opazno povečal zastoje pri dobavi, končni kupci pa pokrivajo še dodatne stroške trgovcev - ti po novem ob prevzemu blaga v skladiščih plačajo nove dajatve na izdelke, ki so uvoženi v državo.

Po zaključenem prehodnem obdobju brexita, ki se je izteklo konec leta 2020, so zaživela nova pravila. FOTO: Jure Eržen/Delo
Po zaključenem prehodnem obdobju brexita, ki se je izteklo konec leta 2020, so zaživela nova pravila. FOTO: Jure Eržen/Delo

Po zaključenem prehodnem obdobju brexita, ki se je izteklo konec leta 2020, so zaživela nova pravila. Tako je zdaj uveljavljen davek na dodano vrednost (VAT) za vse nakupe iz EU, katerih vrednost presega 135 funtov (184 evrov). Davek se pobere ob dobavi.
 

Zmeda


Ob že omenjenih davkih, zamudah in višjih stroških pa slednje še povečajo carine za izdelke, ki v celoti ali delno prihajajo izven držav članic EU.

The Times medtem navaja primer, ko je špeditersko podjetje DPD od britanskega kupca zahtevalo davek v višini 77 funtov, ob tem pa še dodatna plačila, s katerim bi sprostili dobavo oblek, ki so bile za 245 funtov kupljene na francoski spletni strani. Kupci na otoku so že izrazili zaskrbljenost glede novega zaračunavanja stroškov, hkrati pa poudarjajo, da pri nakupu prek spleta ni nikjer poudarjeno, da ob prevzemu nastanejo še dodatni stroški.


Izdelki, ki stanejo manj kot 135 funtov, niso uvrščeni v nabor izdelkov, pri katerih morajo kupci ob prevzemu plačati davek na dodano vrednost. Namesto tega dajatev pokrijejo trgovci, prodajo pa zabeležijo pri Britanskem davčnem uradu (HM Revenue and Customs - HMRC).
 

Dostava na otok


Kos pogače ob brexitu pa so si izborila tudi podjetja, zadolžena za dostavo na otok. Ta zdaj pričakovano višajo stroške za končne kupce, saj morajo pokriti novonastale stroške, ki jih imajo z novim administrativnim delom in pobiranjem dodatnih davkov, piše The Times. DHL tako zaračunava minimalno 11 funtov ali 2,5 odstotka za davek na dodano vrednost ter druge obveznosti, ki jih imajo z dostavo. Royal Mail zaračunava 8 funtov.
Dobavitelji pričakovano višajo cene za končne kupce, saj morajo pokriti novonastale stroške. FOTO: Gonzalo Fuentes/Reuters
Dobavitelji pričakovano višajo cene za končne kupce, saj morajo pokriti novonastale stroške. FOTO: Gonzalo Fuentes/Reuters

 

Sreča malih trgovcev


Direktor podjetja Returnado Haider Abdo kupcem po svetu ureja vrnitve blaga prodajalnam, glede aktualnega kaosa v Veliki Britaniji pa je povedal: »Pogovarjali smo se s podjetjem, ki deluje znotraj EU, sicer pa je specializirano za izdelavo etiket za pošiljke. V podjetju pravijo, da kar 80 odstotkov njihovih partnerjev še ne izpolnjuje zahtev, ki so pravzaprav pogoj za sodelovanje v novonastalih razmerah po brexitu. Ti partnerji pa na mesec v Veliko Britanijo pošljejo tudi več kot 100.000 pošiljk. Manjši trgovci so imeli srečo, da se nove zahteve niso pojavile v času božičnih praznikov, saj je to njihov najbolj dobičkonosen del leta.«
 

Povsod birokracija


Zaradi dodatne birokracije, nejasnih razmer in možnosti dodatnih stroškov so špediterji že povišali cene dobave med Veliko Britanijo in EU, tudi za primere, ko pri dobavi ni davka na dodano vrednost ali drugih pristojbin. Vsi ki pošiljajo pakete na relaciji Evropska unija - Velika Britanija, mora izpolniti formular, ki dokazuje izvor blaga in pa razlog pošiljanja paketa.
Britanska vlada je prepričana, da nov sistem deluje v korist prebivalcem otoka. FOTO: Toby Melville/Reuters
Britanska vlada je prepričana, da nov sistem deluje v korist prebivalcem otoka. FOTO: Toby Melville/Reuters


Trgovci ki prodajajo v Veliko Britanijo, so zdaj prisiljeni plačati stroške carine, obenem pa morajo izpolniti še izjavo o dobavi ter opraviti registracijo davka na dodano vrednost v Veliki Britaniji.

Podjetje TNT zaračunava 4.31 funta za vse dostave v Veliko Britanijo, medtem ko je njegov največji tekmec UPS nekoliko dražji, kajti cena za pošiljko na otok se začne pri 4.50 funta. Tudi DHL zaračunava dodatne stroške, in sicer 4 funte pristojbin za vsak poslan paket.
 

Nov sistem napaja davčno blagajno


Tri tedne po brexitu številna britanska podjetja že poročajo, da so jih vse navedene spremembe prizadele. Govorec britanske vlade je glede tega povedal: »novi model davka na dodano vrednost zagotavlja, da podjetja, ki delujejo v Veliki Britaniji, niso v slabšem položaju, kot tuja konkurenca, ki izdelke uvozi brez davka. Nov sistem prav tako naslavlja težavo, ki jo predstavljajo nekateri trgovci preko luže - ti namreč ne plačujejo primerne vsote davka na dodano vrednost, ko svoje izdelke prodajajo v Veliki Britaniji. Pričakujemo, da bo nov sistem v davčno blagajno prispeval okoli 300 milijonov funtov, s katerimi bomo pokrili nujne javne storitve.«


Britanska vlada ob tem pričakuje, da se bodo evropska podjetja prijavila v obstoječi sistem kot plačniki davka na dodano vrednost, sicer pa davčni urad Velike Britanije (HMRC) tesno sodeluje s tistimi, ki se še niso odločili, ali želijo delovati pod novimi pogoji.

Ob tem je vredno omeniti, da je britansko podjetje DPD, ki se ukvarja z dostavo pošiljk, v začetku januarja sporočilo, da za zdaj iz svoje ponudbe umikajo celinsko dostavo v Evropo, vključujoč z Irsko. Kot razlog navajajo brexit, saj naj bi se postopki pošiljanja dodatno zapletli, številni paketi pa so zdaj označeni, kot nepopolni, kar pomeni, da jih morajo vrniti pošiljatelju.

Več iz rubrike