Vsakdanje navade uspešnih ljudi: Janja Božič Marolt, Mediana

Kaja Kovič
Janja Marolt Božič - Foto Peter Giodani

Karizmatična in vedno urejena ustanoviteljica in direktorica mednarodnega Inštituta za raziskovanje trga in medijev Mediana si je kot mlada Družmirčanka želela postati učiteljica telovadbe ali turistična vodnica, a življenjska pot jo je peljala prek novinarstva v analitsko sociologijo in kasneje v raziskave, ko je svojo prvo resno službo dobila v Studiu Marketing Delo.

Ko se je v takratni Jugoslaviji pojavila potreba po analizi medijev, je s skupino prijateljev prvič v naši zgodovini transparentno popisala medije in po tem svetovno odmevnem projektu ustanovila družbe Mediana Slovenija, Hrvaška, Srbija in Makedonija, ki jim predseduje še danes. Je redna predavateljica na več slovenskih fakultetah, svetuje pri komunikacijskih strategijah medijev in blagovnih znamk, predava in vodi okrogle mize na marketinških in poslovnih konferencah pri nas in v tujini. Poleg vsega tega pa je predvsem žena in mati dveh otrok, ki obožuje potovanja, a se vedno rada vrača v svojo ljubo domovino.


Kako ste začeli današnje posebno jutro, ko ravno praznujete rojstni dan?

Božansko! Sin, ki je na počitnicah med študijem v tujini, me je presenetil s svežim, zdravim, bogatim zajtrkom, namesto mojega vsakdanjega rožmarinovega čaja in domačega oljčnega olja. »Če si mi ga ti pripravljala vse življenje, ti ga pa lahko jaz za rojstni dan!« se je odzval na moje presenečenje.


Imate kar precej poslovnih vlog. Kakšen je vaš tipični delovni dan?

Ko delamo v Avstraliji, se dan začne že večer prej. Kadar sem v Sloveniji, imam prav tako večer prej pregledan najpomembnejši del e-pošte, da lahko zjutraj od sodelavcev v osebnem pogovoru izvem, katero pot je moral danes ubrati do pisarne, ko nam popravljajo ulico, ali kako se je včeraj odrezala otrokova ekipa na košarkarski tekmi, kako so čez vikend postavljali mlaj očetu in podobno, s kolegi iz drugih držav pa se slišim po skypu. Nato ali že vmes pa pridejo na vrsto izzivi na tekočih projektih. Mediana je majhno podjetje, delujemo pa na svetovnem trgu in tudi zato se moramo vsak dan dokazovati in napredovati. Ravno naša ploska organizacija dela nam omogoča hiter pretok znanj in idej, zato pa tudi prevzemanje različnih vlog, oblikovanja in organiziranja pri projektih.


Mediano ljudje poznamo po javnomnenjskih raziskavah in predvsem po vzporednih volitvah. Katera področja še pokrivate, ki so morda širši javnosti manj znana?


Kaj še raziskujemo? Ogromno. Ovire za e-mobilnost za največjega avtomobilista, odnos do bio hrane za velikega trgovca, ključne dejavnike za zamenjavo banke, uspešnost umestitve blagovne znamke v oddaji ipd.

Ja, hvala, tu vidite moč medijev. Janja je nekajkrat po televiziji in vsi vedo, kako natančno »zadenemo« vzporedne volitve, nekateri že vedo, da so v Eurobarometru podatki, ki jih v Sloveniji zberejo Medianini anketarji. Večino raziskav trga pa opravljamo za znane naročnike, da zmanjšajo tveganje pri poslovnih odločitvah. Naj navedem samo glavna spoznanja zadnjih projektov: ovire za e-mobilnost za največjega avtomobilista, odnos do bio hrane za velikega trgovca, optimalna razporeditev prodajnega prostora za otroška in oblačila za odrasle, učinkoviti elementi privlačnosti zavarovancev z ene na druge vrste zavarovanj, ključni dejavnik za zamenjavo banke, večkratnik učinkovitosti medijskega kanala ob posebnih pogojih, uspešnost umestitve blagovne znamke v oddaji, glavni elementi izboljšav storitve v segmentu b2b na britanskem trgu … Mi skrbimo za napredno raziskovalno znanje, odgovorno in etično uporabo metod, v sodelovanju z naročnikom pa rešujemo njihove izzive na različnih področjih.


Zelo zanimivo. Le kako končate pester delovni teden?

V petek zvečer se posvetim družini in sebi. Začne se čas za bližino, pogovore, branje, kuhanje, prijatelje. Šele pred kratkim sem si priznala, da potrebujem tudi čas samo in res samo zase: tek in hoja, vonji, darovi in bogastva narave. Knjiga. Meditacija. Sem pa hvaležna, da sem doslej tisto malo prostega časa posvečala predvsem hčeri, sinu in možu.



image
Janja Marolt Božič- Foto Peter Giodani

Kako si predstavljate popolno srečo?

Uf, tu mi pa zmanjka. Po naravi sem pesimistka, učim pa se biti optimistka. Ampak popolnosti po mojem mnenju ni. Sama pogosto zavriskam ali zapišem v družinski pogovornik, da sem najsrečnejši človek na svetu. Mediana pa sodeluje v mednarodni raziskavi o indeksu sreče, v kateri Slovenci presegamo povprečje Evrope. Smo celo pred Danci in Finci, krepko za nami so Nemci in Francozi, da ne govorim o sosednjih državah, kjer so narodi veliko manj srečni od nas.


Kakšni so vaši daljši oddihi?

Spoznavanje drugih kultur, vrednostnih sistemov in običajev. Srečna sem, da lahko še ujamem kaj pristnega, preden bo globalizacija zradirala znamenite posebnosti narodov.


Ali oglaševanje še vedno pomeni prodajanje sreče nikoli zadovoljnim potencialnim kupcem?

Dandanes je mojstrstvo učinkovitega oglaševanja mnogo bolj kompleksna znanost ali obrt, kot se zdi s kavča. Potrošništvo je najbolj enovita svetovna religija, kjer boga najde vsak v sebi. Ali po vaše, ga išče vedno znova.


Katera je vaša najmanj privlačna navada?

Ne znam počivati. S tem utrujam vse okrog sebe. Ampak, kot sem že povedala, se počasi spreminjam.

image
Janja Marolt Božič - Foto Peter Giodani


So družbeni mediji močnejši od standardnih? Kakšno je vaše mnenje o njih?

Družbeni mediji so predvsem megatovarne iluzij. So stalne menjave prodajnih polic idej, prepričanj in znamk. So oceani, v katerih plavajo tudi neplavalci, vendar vsi vidijo samo zmagovalce, za ceno naplavljenih trupel pa se, žal, še ne zmenimo dovolj.


Katera knjiga počiva na vaši nočni omarici te dni?

Brief answers to the big questions Stephena Hawkinga, Rosslingova Factfulness, Črni labod Nasima Nichoolasa Taleba, Harariji … Vendar nobena na nočni omarici, vse ob bralnikih.
Več iz rubrike