V Sloveniji je mobilna telefonija poceni

Unsplash

Časi, ko je bil prenos podatkov za mobilne telefone drag ko žafran, so mimo. V petih letih je prenos cenejši celo za stokrat. Slovenski mobilni operaterji so na tem področju med ugodnejšimi ponudniki v EU.

Na trgu telekomunikacij si podražitve sledijo druga za drugo. Televizijski paketi so se prvič letos podražili v januarju (A1 in Telekom Slovenije je podražil za en evro tudi mobilne pakete) in februarju (T-2 in Telemach). Za nekje od dva do pet evrov na mesec. Razlog je bila lanske poteza Pro Plusa, ki je izkoristil dobro pogajalsko moč in začel zaračunavati za svoj paket kanalov, podobno potezo pa so povlekli še pri Sportklubu, ki se je usidral v srca ljubiteljev nogometa in drugih športov ter prvič letos podražili že januarja.

Junija sledi nova podražitev, so napovedali pri Telekomu Slovenije. Za še dva evra bodo zvišali vse pakete, ki vsebujejo televizijske storitve. V zameno bodo uporabniki, ki imajo poleg televizije še mobilni paket, prejeli nekaj dodatnega prenosa podatkov.

Čeprav je postopno dvigovanje cen v zadnjih mesecih povzročilo nekaj razburjenja med uporabniki – zlasti pri televizijskih paketih –, je treba hkrati poudariti, da so se cene mobilnih storitev v Sloveniji v zadnjih letih praviloma zniževale. Ali povedano drugače, za enake zneske dobijo uporabniki danes precej več kot še pred nekaj leti.

V A1 so, denimo, šele pred petimi leti, ko so se imenovali še Simobil, prvi ponudili pakete z neomejenimi klici in sporočili. Danes takšen paket pričakuje tako rekoč vsak uporabnik, ki sklepa naročnino pri katerem izmed operaterjev. »Za 20,99 evra je uporabnik poleg neomejenih klicev in sporočil dobil še 200 megabajtov interneta,« se spominjajo pri A1. Največji paket izpred petih let je vključeval za današnje razmere skromnih pet gigabajtov interneta in je stal zajetnih 40 evrov na mesec. Za pet evrov manj na mesec je danes uporabnikom A1 na voljo sto gigabajtov prenosa podatkov na mesec, kar je dovolj za brezskrbno brskanje po spletu, gledanje in poslušanje visokokvalitetnih pretočnih vsebin … Za slabih 21 evrov pa lahko uporabniki doma porabijo 30 gigabajtov prenosa, del tega (šest gigabajtov) pa imajo zakupljenih tudi za EU.

A1: Uporabnik je Za 20,99 evra poleg neomejenih klicev in sporočil dobil še 200 megabajtov interneta. Danes dobi za podobno ceno 20 gigabajtov prenosa.

S podobnimi rešitvami tekmujejo na trgu vsi večji ponudniki mobilnih storitev. Telekom Slovenije za skoraj 23 evrov ponuja 30 gigabajtov prenosa (do sedem gigabajtov v EU), Telemach za 16 evrov 25 gigabajtov prenosa v Sloveniji in 4,4 gigabajta prenosa v EU, pri HoT mobilu pa je mogoče dobiti 20 gigabajtov prenosa že za deset evrov.

Da so se časi močno spremenili, ugotavljajo tudi pri Telemachu. Leta 2013 so bile prioritete uporabnikov takšne, da so bili v ponudbi nekdanjega Tušmobila (Telemach je prevzel Tušmobil) v ospredju paketi, kjer je uporabnik določeno količino enot lahko porabil za karkoli, naj so bili to klici, sporočila SMS in MMS ali prenos podatkov. Danes prvi dve kategoriji pričakujejo vsi, zadnje pa si želijo več. A transformacija še zdaleč ni končana. Časi, ko so operaterji iskali izgovore za nizke podatkovne prenose, so mimo. Danes ni več izgovora, da omrežje ne prenese takšne obremenitve ali pa da res velikih količin nihče ne potrebuje. Nasprotno, v prihodnje bodo uporabniki uporabljali le še več podatkov. To je dejstvo.

image
Unsplash


Prenos podatkov najpomembnejša kategorija

Mobilnim operaterjem tako danes ne preostane drugega, kot da sledijo trendom. »Že pred nekaj leti so v ospredje stopile storitve, ki temeljijo na spletni povezljivosti, s čimer se je povečala potreba uporabnikov po prenosu podatkov, ki tako doma kot v tujini stalno raste,« so dejali pri A1.

HoT Mobil: prenos podatkov je največja priložnost za pridobivanje novih uporabnikov, zato smo ponudili zelo velike količine prenosa podatkov po zelo ugodnih cenah.

Če je povpraševanje večje, zakaj torej padajo cene? »K cenejšemu prenosu podatkov sta zagotovo prispevala tako tehnološki napredek kot konkurenca na slovenskem trgu,« so pojasnili pri HoT Mobilu, ki raste v sodelovanju s Hoferjem. In nadaljevali: »Morda še pomembnejši dejavnik pa so spremenjene navade uporabnikov, saj je postalo samoumevno, da so naše pametne mobilne naprave nenehno povezane s spletom.« Živimo v svetu, kjer si vse več ljudi želi vse tukaj in zdaj. Tako rekoč nihče več ni pripravljen čakati na točko brezžične povezave, da bi lahko uporabljal neko aplikacijo, ki mu lajša življenje ali ga zgolj zabava. »Vse več uporabnikov želi nenehno povezavo s spletom,« so poudarili pri HoT mobilu.

»Dandanes je mobilna naprava 'podaljšek' uporabnika, saj na njej lahko opravi številna opravila, za večino teh pa potrebuje prenos podatkov,« so prepričani pri Telemachu, kjer pravijo, da s ponudbo vselej želijo uporabnikom zagotoviti tisto, kar potrebujejo. In trenutno je to prenos podatkov.

Borba za nove uporabnike

Med glavnimi razlogi za padanje cen je izrazit tehnološki napredek, tako z vidika razpoložljive infrastrukture kot tudi nadgrajevanja omrežja, ki omogoča hitrejši prenos podatkov. »Cene storitev so precej nižje kot pred leti in tudi uporabnik za primerljivo ceno dobi bistveno več,« so nekako povzeli zgornje poglavje pri A1 in poudarili: »Stroški so skozi leta primerljivi, izgubljeni prihodek pa je višji.«

30-50 % cenejše od evropskega povprečja so mobilne storitve v Sloveniji, ocenjuje evropska komisija.

Kaj torej preostane mobilnim operaterjem, da nadoknadijo, kot pravijo, izgubljeno? Odgovor je borba za nove uporabnike, o kateri pa so operaterji, razumljivo, bolj redkobesedni. Pri nobenem niso razkrili, koliko približno jih stane, da pridobijo v svoje vrste novega uporabnika. Pri Telekomu Slovenije so zgolj zapisali, da so v spreminjajoči se panogi ključne investicije, če želijo uporabnikom zagotavljati nenehen razvoj in najsodobnejše storitve. »V Skupini Telekom Slovenije smo lani tako za naložbe namenili 158,9 milijona evrov, od tega 144,4 milijona evrov za naložbe v Sloveniji. Največji delež je bil namenjen širitvi optičnega omrežja, ki predstavlja temelj za širitev fiksne ponudbe naprednih komunikacijskih rešitev in pridobivanje novih naročnikov, pa tudi nadaljnji krepitvi radijskega omrežja.«

V prenosu podatkov in trendih na tem področju vidijo pri HoT mobilu največjo priložnost za pridobivanje novih uporabnikov, »zato smo ponudili zelo velike količine prenosa podatkov po zelo ugodnih cenah«. Kot dodatno prednost vidijo način upravljanja naročniškega razmerja, saj uporabniku omogočajo, da vse postori po spletu, vključno s prenosom številke. »Z digitalizacijo naših storitev smo oblikovali uporabniku prijaznejšo storitev, hkrati pa smo znižali tudi stroške,« so dejali in dodali, da tovrstne prihranke prenašajo na uporabnike, ki jim lahko ponudijo bolj ugodno ponudbo.

image
Unsplash


V Sloveniji telefoniramo poceni

Cene mobilne telefonije na slovenskem trgu so na splošno kar ugodne, k čemur prispeva zelo konkurenčen trg. Mobilni operaterji namreč še vedno vidijo priložnost za rast, medtem ko se trg še vedno ni bistveno konsolidiral.

Če primerjamo cene v Sloveniji s tistimi v Evropi, lahko ugotovimo, da so podpovprečne tako rekoč za vse pakete. To dovolj jasno pokaže razlika v ponudbi HoT mobila v Sloveniji in prek Aldija v Nemčiji. HoT MAXI paket, v katerem uporabnik prejme 3000 minut, 3000 kratkih sporočil in 20 gigabajtov prenosa, stane slabih deset evrov na mesec. Aldi, ki je v Nemčiji med najugodnejšimi na trgu, pa ima v ponudbi tarifo za 19,99 evra na mesec, ki vključuje neomejeno količino minut pogovorov in sporočil SMS ter pet gigabajtov prenosa podatkov. Nemški paket je torej dvakrat dražji od slovenskega, pri čemer dobi uporabnik kar štirikrat manj prenosa podatkov. Povedano preprosto, en gigabajt v Nemčiji je osemkrat dražji kot v Sloveniji, vsaj ko govorimo o ponudbi HoT mobila. Ta uživa v Avstriji velik ugled, a je tudi pri severnih sosedih precej dražji kot v Sloveniji. V svojo 30-dnevno tarifo za 13,90 evra vključuje tisoč minut pogovorov in kratkih sporočil ter sedem gigabajtov prenosa podatkov.

Do podobnih ugotovitev so prišli tudi pri evropski komisiji, v katere lanski raziskavi se je Slovenija uvrstila v skupino držav s poceni ponudniki mobilnih storitev. Cene so primerjali s pomočjo paritete kupne moči, ki izloči učinke življenjskega standarda. Prenos podatkov količine 20 gigabajtov je bil, denimo, pri nas za tretjino cenejši kot v povprečju EU, medtem ko je bil paket s petimi gigabajti prenosa, stotimi minutami klicev in 140 kratkimi sporočili skoraj polovico cenejši od povprečja.

Več iz rubrike