»Trend feminilnosti v moški modi je dragocen«

Moda se ciklično spreminja. Dve leti so 'in' črte in vzorci, dve leti retro slog, potem oprijeti kroji, čez dve leti spet 'baggy' oblačila. V čem pa bomo modni v 2019?
Fotografija: osebni arhiv
Odpri galerijo
osebni arhiv

Predvsem je pohvalno, da pri napovedovanju trendov sodelujejo tudi slovenski oblikovalci, denimo Jelena Pirkmajer, ki vodi svojo znamko Cliché. Letos spomladi se je po 25 letih modne kariere odločila za nov izziv – oblikovanje moških oblačil. In če se malo pohvalim, sem jo k tej ideji več let spodbujal tudi sam. Prvi kosi nastajajoče večje kolekcije se imenujejo 1st Key Pieces for Cliché Man.

Potem ko se je v zadnjih letih znamka Cliché prebila v vrh slovenske modne scene, ko se je Jelena Pirkmajer uspešno predstavila na dveh modnih dogodkih v okviru tedna newyorške mode lani in letos in ko ji je uspelo začeti s prodajo v trgovini Flying Solo v Sohu, v New Yorku, se je zgodil še en premik v njenem ustvarjanju – trendovska moda za moške.

Moški »clicheji«

Kako se je to zgodilo? »Glavni razlog za oblikovanje te kolekcije je dejstvo, da ponudba za mnoge moje zveste kupce in prijatelje še ni popolna. Ko si mi prav ti postavil rok, sem to vzela resno – in zdaj so tu prvi moški 'clichéji'. Moj prijatelj, skladatelj in producent Tibor Levay pravi, da je njegov največji navdih skrajni rok za dokončanje zadeve. Že več let sem načrtovala moški Cliché. Zdelo se mi je, da za produkcijo in promoviranje potrebujem precej sredstev in veliko več časa, kot ga sicer imam. A spomladi so bili izdelani prvi kosi in večina je že prodanih. Torej bom v 2019 na polno zavihala rokave, da bodo v moji trgovini kmalu novi kosi in vsa kolekcija.«

Jelena Pirkmajer poudari, da ima pri oblikovanju v mislih aktivne moške. »Moji prvi kosi so preprosti, uporabni in modni. Največji poudarek je na udobju in estetiki, tako pri materialih kot pri krojih. Sodobni visokotehnološki materiali sledijo gibanju telesa in so preprosti za vzdrževanje.«

Nerazumevanje feminilnosti v moški modi vidim kot posledico vpliva filozofskih, političnih in kulturnih gibanj iz preteklosti.

Pa se lastnici Clichéja morda zdi, da so nekatera dizajnerska oblačila za moške danes morda preveč feminilna? »Nikakor. Moda je univerzalen jezik, ki ne razlikuje med spoloma. Predalčkanje je del preteklosti. Trend feminilnosti, vpleten v moško modo, je dragocen. V sodobno dolgočasno moško modo je prinesel svežino in razcvet. Menim, da se moramo vsi sprostiti. Nerazumevanje feminilnosti v moški modi vidim kot posledico vpliva filozofskih, političnih in kulturnih gibanj iz preteklosti. Sodobno družbo prihodnosti pa vidim kot družbo, ki ne pozna deljenja na ženske in moške.«

osebni arhiv
osebni arhiv

Drzni And by Andraž

Na zadnjem tednu mode v Ljubljani (Ljubljana Fashion Week) je najbolj presenetila slovenska znamka And by Andraž, ki bo drugo leto praznovala 30 let delovanja in ki oblači smučarja prostega sloga Filipa Flisarja, deskarja Tima Mastnaka in tudi srbsko alpsko smučarko Neveno Ignjatović. Kolekcija Neon Future je nadvse barvita, drzna, nekonvencionalna, zelo nosljiva, predvsem pa vrhunsko izdelana ter namenjena smučarjem in športno aktivnim, ki želijo na snegu tudi izstopati.

Prefinjeni italijanski Canali

Revija GQ za leto 2019, podobno kot za leto prej, prisega na tri moške plašče za hladne dni: karirastega (Prada, Zara, Balenciaga), podaljšano puhovko (Balenciaga, Rick Owens) in tanjši dežni plašč Mackintosh (Burberry, Acne Studios, Mackintosh, Asos).

A v moški modi nikakor ne gre brez Italijanov. Ti so zlasti močni v moški modi, na primer znamka Canali (www.canali.com), ki temelji na vrhunskosti krojenja za moške. Canali že desetletja ohranja klasičen slog, a ga suvereno prepleta s sodobnimi vizijami za (poslovne) moške. Kolekcijo za zimo 2019 zaznamujejo siva, temno zelena, modra in njihova skoraj kultna barva – bordojsko rdeča. Ta je njihov zaščitni znak v nešteto barvnih odtenkih. Vedno so »močni« Canalijevi kosi plašči iz kašmirja, letos v kombinaciji s činčilo. Usnjeni čevlji so gležnjarji v barvi bordojca, pa v zeleni in temno rjavi. Enako velja za torbe iz nape. Kot ponavadi je v moških dvo- ali tridelnih oblekah več kara, manj je srajc, več pa pulijev in jopic. Za pomlad in poletje 2019 pa je Canali za moške 'določil' nekoliko več naravnih barv, preproste linije, več dežnih plaščev v več barvah (od terakote do temno modre in vojaško zelene), več kot ponavadi je modre barve, usnjene barve so še vedno velike, še bolj kot v prejšnjih kolekcijah izstopajo barve in vrhunskost izdelave.

osebni arhiv
osebni arhiv


Revija za moške GQ predlaga, da karirasti plašč kombiniramo s športnim ali bolj elegantnim slogom. Enako moden bo, menijo, s črnim puloverjem (s kapuco) ali srajco in telovnikom. Kroj naj bo klasičen, bolje bo, pišejo poznavalci te revije, krajši blazer kot dolgi plašč. Tudi revija Vogue se strinja z GQ, da so moderne dolge puhovke, udobne in tople, primerne za najbolj mrzle januarske in februarske dni. Lahko so različnih oblik, proporcev in dolžin, odvisno od priložnosti oziroma drznosti moških. Za bolj drzne pa Vogue predlaga oprijete plašče iz umetnega krzna, kakršne imajo Louis Vuitton, Dior in Fendi.


Avantgarda na mbfwlj

Tik pred začetkom zime se je zgodil tudi mbfwlj (Mercedes-Benz Fashion Week Ljubljana). Eden najboljših doslej, ni dvoma. Deset oblikovalcev iz Slovenije (Sens Zlate Zavašnik, Tjaša Zalar, Sari Valenci in znamka Sofia Nogard), Hrvaške (Spirit by T. B.), Srbije (Boško Jakovljević, Milica Vukadinović in Marko Glavinić) in Nemka Franziska Michael so predstavili sodobne vizije moške mode. Sens in Boško Jakovljević (tudi z znamko Martini Vesto) sta 'udarila' tako s trendovsko poslovno modo kot tudi z bolj avantgardno različico moške mode. Njuna moda se je dobro prepletla z industrijsko podobo scene, pa tudi z novim mercedesom GLE, ki ga bodo vozili moški, ki pa ne smejo pozabiti, da morajo biti v takšnem avtomobilu izstopajoči tudi z oblačili. Nenazadnje prav zato mbfwlj tudi obstaja.

Več iz rubrike