Sponzorji OI v Pekingu in finančno ozadje organizacije dogodka

Naslednjih nekaj odstavkov ponuja vpogled v ozadje letošnjih olimpijskih iger v Pekingu s komercialno-finančnega vidika.
Fotografija: Coca-Cola, eden izmed sponzorjev zimskih OI v Pekingu 2022, 8. februar 2022. Foto: Florence Lo / Reuters
Odpri galerijo
Coca-Cola, eden izmed sponzorjev zimskih OI v Pekingu 2022, 8. februar 2022. Foto: Florence Lo / Reuters

Peking si je z aktivnim pridobivanjem sredstev iz zasebnega sektorja, davčnimi olajšavami in drugimi prednostnimi finančnimi politikami močno prizadeval, da se gostovanje zimskih olimpijskih iger ne bi izjalovilo v pretirano izčrpavanje kitajskih javnih sredstev.

image_alt
Peking 2022: Vpliv zimskih OI na Kitajsko

Na treh tekmovalnih območjih, v Pekingu, Yanqingu in Zhangjiakouju na severu Kitajske, se bo skupno odvilo kar 109 tekmovanj v različnih zimskih športih. V Pekingu so ponovno uporabili in preoblikovali nekatera prizorišča, zgrajena za potrebe poletnih olimpijskih iger 2008, kljub temu pa proces organiziranja olimpijskih iger zahteva precejšnje finančne vložke, kar seveda prinese tudi potrebo po sponzorjih in investicijah številnih podjetij.

Organizacija ne bi uspela brez sponzorjev

Peking je za igre sprva napovedal proračun v višini skoraj 3,5 milijarde evrov (prvotno predviden proračun naj bi bil celo še manjši – 1,4 milijarde evrov), kar je manj kot desetina izjemne vsote skoraj 38 milijard evrov, porabljenih za poletne olimpijske igre leta 2008, in tudi precej manj od dobrih 12 milijard, ki jih je Južna Koreja porabila za zimske igre v Pjongčangu leta 2018, poroča spletni portal China Briefing. Toda tudi manjši proračun vsekakor zahteva določene vložke s strani komercialnih partnerjev.

V ozadju so vidni sponzorji. Foto: Michael Madrid / USA Today Sports
V ozadju so vidni sponzorji. Foto: Michael Madrid / USA Today Sports

Mednarodni olimpijski komite (MOK) v ta namen trenutno sodeluje s 13 velikimi korporativnimi sponzorji: Airbnb, Alibaba Group, Allianz, Atos, Bridgestone, Coca Cola, Intel, Omega, Panasonic, P&G, Samsung, Toyota in Visa. Ti glavni sponzorji podpirajo vsako prireditev olimpijskih iger in druge dejavnosti v okviru olimpijskega gibanja, vključno s financiranjem, tehničnimi storitvami in izdelki.

Organizacijski odbor za zimske olimpijske igre leta 2022 je ob tem podpisal sporazume še s 45 sponzorji, od tega z 11 uradnimi partnerji (raven 1), 11 uradnimi sponzorji (raven 2), desetimi uradnimi ekskluzivnimi dobavitelji (raven 3) in 13 uradnimi dobavitelji (raven 4), kot je navedeno na uradni spletni strani iger. Večina teh sponzorjev so kitajska podjetja, med katerimi sta (na ravni 1) tudi četrta največja banka na svetu, Bank of China, in državni letalski prevoznik Air China.

Spodbude za zasebni sektor

Kitajska je pred zimskimi olimpijskimi igrami leta 2022 uvedla različne ukrepe, predvsem davčne olajšave in spodbude, da bi podjetja še bolj spodbudila k vlaganju v dogodek.

image_alt
Kitajsko gospodarstvo

Prihodki iz naslova zimskih olimpijskih iger v Pekingu, ki jih bodo prejela podjetja, povezana z MOK, bodo denimo oproščeni davka od dohodka pravnih oseb. Sponzorjem, dobaviteljem, franšizam in njihovim podizvajalcem prav tako ne bo treba plačati davka na dodano vrednost in davka na potrošnjo za blago in storitve, ki bodo dobavljene ali zagotovljene v okviru olimpijskih iger.

Kot je po navedbah portala China Briefing povedal Zhou Xing, namestnik vodje sektorja za finance v okviru zimskih olimpijskih iger v Pekingu, so tudi vse tri olimpijske vasi financirane s kapitalom iz zasebnega sektorja. Po igrah bodo hiše v olimpijskih vaseh v Pekingu in Zhangjiakouju prodane kot komercialna stanovanja, hiše v olimpijski vasi Yanqing pa bodo uporabljene kot hoteli v letovišču in bodo zagotavljale donosnost prvotne naložbe. To prav tako nakazuje na upoštevanje načela, ki ga je nekaj mesecev pred začetkom iger izpostavil kitajski voditelj Xi Jinping: »Zeleno, varno, preprosto«.

Prednosti za sponzorje olimpijskih iger

Olimpijski krogi, 30. julij 2016. Foto: Kevin Coombs / Reuters
Olimpijski krogi, 30. julij 2016. Foto: Kevin Coombs / Reuters
Pekinški organizacijski odbor je po navedbah portala China Briefing sponzorjem in podpornikom na vseh štirih ravneh podelil različne pravice, kot so pravice do trženja ter ekskluzivne pravice za zagotavljanje izdelkov in storitev. Na primer, uradni ekskluzivni dobavitelji na ravni 3 bodo lahko izkoristili prednostne davčne spodbude, ekskluzivno posebno obravnavo, pravico do uporabe sponzorskega logotipa, dodatne možnosti oglaševanja in podporo pri razvoju trga.

Poleg preferenčnih davčnih politik so podjetjem ponudili tudi izključne sponzorske pravice - podjetja lahko namreč v določenem časovnem in geografskem obsegu uživajo monopolne pravice za določene izdelke ali storitve. Drugim konkurentom v isti panogi je v istem obdobju ali na istem območju prepovedano zagotavljati take izdelke ali storitve.

image_alt
Kako je živeti na Kitajskem in kolikšne so cene?

Sponzoriranje športnih prireditev ima lahko za podjetja torej veliko tržno vrednost; poleg tega, da pride do povečane prodaje, lahko promovirajo svojo blagovno znamko številčnemu občinstvu po vsem svetu in potencialno znatno povečajo tržni delež blagovne znamke ali izdelka zaradi pozitivne povezave z igrami. S sponzoriranjem uradnih dogodkov v okviru iger lahko podjetja vzpostavijo tudi dobre odnose z vlado, izkoristijo preferenčne davčne politike ter računajo na dodatno zvestobo s strani partnerjev in strank.

Druga plat financiranja zimskih olimpijskih iger na Kitajskem

Olimpijske igre v Pekingu leta 2022 so bile medtem ves čas deležne tudi kritik nekaterih držav zaradi faktorjev, ki so sicer bolj povezani s kitajskimi politikami na drugih področjih, denimo spoštovanja človekovih pravic, omejevanja medijske svobode in svobode govora.

Nekateri analitiki po poročanju portala Insider trdijo tudi, da so trditve Pekinga o nizkem proračunu za olimpijske igre osnovane na prirejenih dejstvih in izračunih, ter da bi bili dejanski stroški na koncu lahko tudi do desetkrat višji od uradno objavljenega zneska.

Visa, eden izmed sponzorjev zimskih OI v Pekingu 2022, 25. januar 2022. Foto: Tyrone Siu / Reuters
Visa, eden izmed sponzorjev zimskih OI v Pekingu 2022, 25. januar 2022. Foto: Tyrone Siu / Reuters
Insider namreč poroča, da naj bi bilo več deset postavk izpuščenih z uradnega seznama. Številne največje kitajske investicije v okviru iger naj bi bile uvrščene v kategorijo »investicijskih izboljšav«, ki jih MOK obravnava ločeno od drugih vrst stroškov, ki nastanejo ob organizaciji iger. Med drugim izpostavljajo stroške, povezane s prometno infrastrukturo, ki je bila v nekaterih primerih zgrajena izključno za potrebe iger.

Kitajska je tako za slabih 180 milijonov evrov uredila letališče v mestu Zhangjiakou, 13 milijard evrov je vložila v gradnjo novih avtocest, da bi še pred olimpijskimi igrami zagotovila povezavo med oddaljenimi prizorišči, skoraj 700 milijonov evrov pa naj bi šlo za podzemno železnico, zgrajeno posebej za potrebe iger. Ob tem naj bi Kitajska dodatnih osem milijard evrov porabila za hitri vlak brez voznika, ki lahko potnike od Zhangjiakouja do Pekinga prepelje v 50 minutah namesto v treh urah.

image_alt
Kako je Kitajska postala država izjemnega tehnološkega napredka?

Športni ekonomist Andrew Zimbalist je za Insider povedal še, da visoki okoljski in socialni stroški, povezani z organizacijo iger, verjetno ne bodo vključeni v noben uradni proračun. Portal China Briefing pa po drugi strani dodaja, da je zimske olimpijske igre v Pekingu z vidika finančnega načrtovanja vseeno moč obravnavati kot dober primer organizacije in pridobivanja dolgoročnih koristi od velikih svetovnih dogodkov, kot so olimpijske igre.

Več iz rubrike