Seksapil na visokih petah

Deset, 12, 15 centimetrov in zveneče ime je včasih dovolj, da se vda moški, ne ženska.
Fotografija: Blahnik Manolo
Odpri galerijo
Blahnik Manolo

Po invaziji tednov mode, na katerih razvpita imena mode predstavljajo kolekcije za jesen in zimo 2017/18, tudi po novem konceptu see now/buy now (vidiš, kupiš), so oblikovalci čevljev precej v ozadju. A v modnem svetu so najprej oblačila, potem dodatki. So pa čevlji izjema. Zlasti okrog ženskih z vrtoglavimi petami nastajajo pomenljive in skrivnostne zgodbe. Zelo malo ljudi, denimo, ve, da so bili čevlji s peto sprva obvezen del jahalne oprave francoskih plemičev, šele v 18. stoletju so jih iz estetskih razlogov obule predstavnice nežnejšega spola. In že takrat se je začela zgodba o čevljih kot simbolu ženstvenosti, odločnosti, samozavesti, elegance, danes pa za nekatere tudi – moči.

Zakaj obsedenost z ženskimi čevlji in vrtoglavimi petami? Gre morda za posebno obliko slavljenja dela telesa, zaradi katerega stojimo, hodimo, tečemo, plešemo in ki nekatere moške spravlja v delirij? Ženska obsedenost z obuvali, no, recimo, da tudi moška, ki ne vključuje le iskanja ideala udobja, temveč tudi oblike, je predmet raziskav, debat, uspešnih knjig in filmov. Spomnite se samo kultne nadaljevanke iz devetdesetih let prejšnjega stoletja Seks v mestu. Glavna junakinja Carrie (Sarah Jessica Parker) je obsedena s čevlji najboljših dizajnerjev: Manola Blahnika, Jimmyja Chooja, Christiana Louboutina. Prav ta nadaljevanka in pozneje še dva filma so zlasti Manola Blahnika v letih od 1994 in 1999 izstrelili med čevljarske zvezdnike. On in še drugi oblikovalci, ki so se pojavljali v nadaljevanki, so v hipu pristali na čevljarskem Olimpu.

Vsega je kriv Seks v mestu

Med številnimi razpravami o družbenem, seksualnem in še kakšnem položaju žensk se je zaradi Seksa v mestu debatiralo tudi, kako lahko s tedensko kolumno v New York Postu Carrie zasluži za vsaj sto parov čevljev, ki stanejo nič manj kot 40.000 evrov!

Blahnik Manolo
Blahnik Manolo

Zaradi Seksa v mestu so začele ženske še bolj oboževati »umetnine« čevljarjev in bile zanje z lahkoto pripravljene plačati od 500 do 1500 evrov, čevlji omejenih serij (limited edition) in kolekcij pa so dosegli in še dosegajo cene tja do sedem tisoč evrov.

Raziskovalke in modne zanesenjakinje v tujini ugotavljajo, da gre veliko denarja tudi za unikatne čevlje italijanskih blagovnih znamk Giuseppe Zanotti in René Caovilla pa tudi za izdelke znamke Salvatore Ferragamo. Mimogrede: čevlji te znamke v eni prvih trgovin s konceptom na svetu – 10 Corso Como v Milanu – nikoli ne stanejo manj kot 1000 evrov in nikdar niso na razprodaji. S tem znamka gradi svojo podobo in to ženske (ali njihove moške) z denarjem še posebej vznemirja. To namreč pomeni, da bodo za tako dragocen čevelj plačale plačali vsakršno ceno, tudi več tisoč evrov. Zakaj sploh ženske toliko zapravijo za čevlje? Ker imajo čevlji zvenečih čevljarjev poleg izjemne medijske podobe in statusnega simbola res najboljša kopita, žensko naredijo graciozno, v njih naj bi se, pa čeprav imajo po večini 12 centimetrov in več, res počutila udobno.

Od anatomije do umetnosti

Oblikovanje obutve je že stoletja posebna umetnost in obrt, ki združuje znanje o anatomiji in kreativnosti. Escarpin, peep-toe, d'Orsay, d'Orsay s paščkom okrog gležnjev, Chanel, Mary Jane, T-Strap, pump je le nekaj izrazov v angleščini, francoščini in italijanščini za tisto, kar danes preprosto imenujemo sandal s peto oziroma salonar. Salonarje angleško in romansko govoreči imenujejo décolleté. Beseda ima francoski izvor, pomeni nižati linijo vratu oziroma razgaliti vrat, ponavadi se uporablja pri opisovanju izreza zgornjega dela oblačila pri ženskah – dekolteja.

V svojih kolekcijah imajo décolleté vsa največja čevljarska imena; izumili so jih v družinskem podjetju Salvatore Ferragamo v Firencah, za najbolj zaželene ta hip pa veljajo tisti s podpisom Francoza Christiana Louboutina pa tudi Jimmyja Chooja, Manola Blahnika, Guccija ... Narejeni so iz različnih materialov – (pitonjega) usnja, blaga, semiša, gume – in v različnih barvah.

Pozor, rdeči podplati!

Razvpiti rdeči podplati na seksi salonarjih so zaščitni znak Christiana Louboutina, ki o sebi pravi, da je moški v službi žensk. In medtem ko se je doslej večinoma ukvarjal z zapeljivostjo ženskih gležnjev, mu bodo ženske po novem zaupale še zapestja, saj je za znamko Jaeger Le-Coultre oblikoval omejeno serijo ur.

Blahnik Manolo
Blahnik Manolo

Pa Christian Louboutin čevljev ni povzdignil zgolj v kultni izdelek, ženskemu objektu poželenja je vdihnil še umetniški pečat. Njegovi čevlji brez dvoma zrcalijo ženskost, čutnost, erotičnost. Njegov največji navdih pa so od nekdaj kabaretne plesalke, »showgirls«, ki jih je v pariških klubih občudoval v mladosti in so zaznamovale njegovo videnje estetike. Vsak izdelek, ki ga ustvari za ženske, je povezan z gibanjem, ki je zelo pomembno za dojemanje izdelka. Znamenite »louboutanke« ima tudi peščica znanih Slovenk in vse zatrjujejo, da je vse res – da imajo vrhunsko kopito, da so bile »kruto« drage in da so, presenetljivo, res udobne. 

Več iz rubrike