Protistresna terapija za odrasle

Pobarvanke za odrasle so obnorele svet. Proizvajalci barvic so morali zaradi povečanega povpraševanja okrepiti proizvodnjo.
Fotografija: Pexels
Odpri galerijo
Pexels

»Sploh nisem vedela, da kaj takega obstaja, dokler tega nisem videla v Nedeljskem dnevniku,« o pobarvankah za odrasle navdušeno pripoveduje Eda Neubauer, 92-letna upokojenka. Pravi, da ji je risanje in barvanje od nekdaj ležalo: »Že kot otrok sem to rada počela, zdaj pa je to postal moj konjiček.« Kupila si je barvice, najprej 36, potem ji je vnuk podaril zbirko 120 barvic, vnukinja pa ji je iz Londona poslala dve knjigi pobarvank. V pol leta, odkar se je navdušila nad pobarvankami, jih je dobila toliko, da jih bo dovolj še za deset let po njeni smrti, pravi v smehu. Barva skoraj vsak dan, večinoma pol ure do uro, vse pa je odvisno tudi od zahtevnosti pobarvanke. »Včasih se mi utrudijo oči, sploh pri tankih črticah,« pripoveduje sogovornica, ki najraje barva motive rož in ptic. Ne mara pa pobarvank, ki že imajo predlogo, po kateri lahko začetniki in tisti, ki ne vedo, kako bi kaj pobarvali, vidijo primer. »S 120 barvicami različnih odtenkov lahko res narediš veliko«, pravi.

Ves svet barva …

Pobarvanke za odrasle so svetovna uspešnica. Sodeč po raziskavah barvanje zmanjšuje stres in anksioznost. Nekatere znane založbe, kot je ameriška PCG Publishing Group, ki je lani prodala več kot milijon pobarvank, uspešno prodajajo take z vzorci za sproščanje in z vzorci živali lajšanje stresa, piše revija Forbes. Po oceni Nielsen Bookscana so v ZDA leta 2015 prodali okoli 12 milijonov pobarvank za odrasle. Poleg protistresnih različic, rož, mandal, narave, so na voljo tudi pobarvanke za hipsterje, oboževalce Dr. Whoja, privržence Taylor Swift, ljubitelje mačk – skratka za vsakogar, ki se želi sprostiti.

Sicer pobarvanke za odrasle niso nič novega, na voljo so že od šestdesetih, razmah pa so doživele leta 2012, ko je prodaja poletela v nebo. Najeeb Khan, ustanovitelj Monthly Coloring Cluba, ki za 4 dolarje mesečne članarine prek družbenih medijev ponuja pobarvanke za odrasle, je prepričan, da so za razmah zaslužni predvsem družabni mediji, piše Forbes.

… tudi Slovenija

Poleg protistresnih različic, rož, mandal, narave so na voljo tudi pobarvanke za hipsterje, oboževalce Dr. Whoja, privržence Taylor Swift, ljubitelje mačk ...

Prodaja pobarvank pa ne upada. Februarja letos se je na Amazonovem seznamu desetih najbolje prodajanih knjig znašlo kar pet pobarvank, pišejo tuji mediji. Tudi Slovenci ne zaostajamo pri fenomenu, ki je obnorel svet. »Pobarvanke so tudi med Slovenci zelo priljubljene. Najbolj priljubljeni pri nas in v svetu so motivi barvitih živali in sanjskih svetov, v katerih živijo. Povpraševanje je precejšnje, zato še vedno izdajamo nove naslove,« pravijo pri Mladinski knjigi. Prvi pobarvanki za odrasle, Cvetlično razkošje in Čar orienta, so pri tej založbi izdali marca lani, v program pa so jih uvrstili, ker so se kot potencialne nove knjižne uspešnice nakazovale že na frankfurtskem knjižnem sejmu jeseni 2014, pojasnjujejo: »Na vrh tujih prodajnih lestvic so se povzpele aprila 2015, v Sloveniji je zanimanje zanje naraslo pred poletnimi počitnicami.«

Pexels
Pexels

Po oceni Mladinske knjige bo letos šlo čez njihove knjigarniške pulte več kot 10.000 izvodov različnih pobarvank. Decembra pričakujejo povečano prodajo, saj so pobarvanke primerne tudi za darila. Dodajajo, da ne prodajajo samo pobarvank, ki nosijo logotipe slovenskih založb, ampak tudi uvožene, »saj količina besedil v njih navadno ne zahteva poglobljenega znanja tujih jezikov«.

Le majhen segment v založništvu

So pobarvanke za odrasle postale pomemben segment v založništvu? »Gre za dobro dopolnitev trga in lepo priložnost, da založniki z novim žanrom prodamo več knjig,« odgovarjajo pri Mladinski knjigi, ki je največji založnik v Sloveniji z zelo raznolikim programom. Dodajajo pa, da so kljub dobri prodaji pobarvanke majhen segment. »Doslej smo izdali deset naslovov. Majhen segment z izdelki, ki ne morejo doseči višjih cen, v celotnih prihodkih večjih založb ne predstavljajo deleža, od katerega bi bilo odvisno preživetje podjetja. Pri manjših specializiranih založbah pa je lahko drugače. V primerjavi z drugimi knjižnimi žanri imajo precej velik odmev v medijih, posebej tistih, ki poleg svojih edicij vlagajo tudi posamezne pobarvanke,« pojasnjujejo.

Spomin na otroštvo

Svetovni fenomen pobarvank za odrasle z zanimanjem spremlja tudi Irena Valdes, likovna terapevtka, ki se poklicno ukvarja z otroki in mladostniki. Zanimanje zanje je ni presenetilo, pravi. Svetovni fenomeni namreč dosežejo vsak kotiček sveta, tudi Slovenijo. Jo je pa slednje osupnilo predvsem na svetovni ravni. Zanima jo predvsem, kako so pobarvanke povezane s kulturnim okoljem, v katerem živimo.

Prvi pobarvanki za odrasle, Cvetlično razkošje in Čar orienta, so pri Mladinski knjigi izdali marca lani.

In zakaj so pobarvanke za odrasle tako zanimive? »Ker nas na neki način spominjajo na otroštvo, na čas brezskrbnosti,« razmišlja Valdesova. Gre tudi za obliko samopomoči, pravi, a opomni, da to ni enako likovni terapiji, s katero se ukvarja. V likovni terapiji namreč verbalno izražanje nadomesti likovni medij, ki je zelo primeren za izražanje čustev, nezavednega in na splošno vseh človeških procesov, ki se zgodijo na neverbalni ravni. Razlaga, da sta likovna terapija in pobarvanke dve ločeni stvari in sta si pravzaprav nasprotni: »Pri pobarvankah je oblika že določena in ne zahteva razmišljanja, kaj bomo narisali. Pri likovni terapiji pa je proces obraten – poskušamo spodbuditi kreativnost, izražanje, inovativne pristope pri reševanju težav. Prek tovrstne ustvarjalne poti človek spozna samega sebe, tako kot tudi sebe v kontekstu družbe.« Se pa strinja, da je dobro, da obstaja oblika samopomoči, kot so pobarvanke, ki nekatere pomirja, znižuje krvni pritisk, zmanjšuje željo po hrani in podobno.

Pexels
Pexels

Navdušenje vplivalo na zalogo barvic

Fenomen pobarvank za odrasle ni vplival le na založništvo in vse večjo ponudbo pobarvank z različnimi temami, ampak tudi na zaloge barvic. Rast števila odraslih, ki kupujejo pobarvanke, je ogrozila zalogo barvic po vsem svetu, zato so se proizvajalci morali prilagoditi povečanemu povpraševanju.

Faber-Castell je moral okrepiti izmensko delo, je za Svet kapitala povedala Verena Kern s komunikacijskega oddelka tega nemškega podjetja. »V primerjavi s preteklim letom smo lahko občutno povečati svoje zmogljivosti zaradi velikega svetovnega povpraševanja po barvicah za umetnike,« pojasnjuje. »Zaradi tega trenda, da bi zadovoljili povpraševanje po barvicah za umetnike, naša proizvodnja že nekaj mesecev deluje s polno paro,« je pred meseci dejala predsednica izvršnega odbora skupine, grofica Marija von Faber-Castell. Fiskalno leto 2015/2016 je bilo za skupino, ki na leto proizvede več kot 2,3 milijarde barvic in drugih pisal, najboljše v vsej zgodovini – prodaja je dosegla rekordno vrednost, 631 milijonov evrov, kar je 10 odstotkov več kot v istem obdobju lani.

Kernova pravi, da je trend res pospešil prodajo barvic, a da se bo ta bum sčasoma polegel, »zato se moramo vprašati, kaj lahko naredimo, da bodo naše kupce še naprej zanimali naši izdelki. Prav s tem se zdaj aktivno delamo«.

Zanimanje za pobarvanke in barvice se je iz ZDA in Evrope razširilo tudi v Južno Ameriko in Azijo. V Braziliji je zanimanje za pobarvanke privedlo celo do pomanjkanja barvic, je poročal New York Post, New Zealand Harald pa je pisal, da se s povečanim povpraševanjem po barvicah borita tudi evropska proizvajalca Staedtler in Stabilo. 

Več iz rubrike

trendi

Kako se prepletata budizem in znanost

Znanstveniki vse bolj uporabljajo budistično modrost za razumevanje različnih raziskovalnih tem in človeškega stanja. Menihi in redovnice pa zavzeto srkajo najnovejše raziskave. Njihova vprašanja so …

trendi

Blagoslov in prekletstvo à la Michelin

O tem, kako podjetje, ki prodaja gume, odloča o usodi svetovne kulinarike.

trendi

Ženske se manj ličijo. Posledice se že čutijo

Japonsko luksuzno kozmetično podjetje Shiseido se spogleduje s kitajskim spletnim modelom, ki bi podjetju zagotovil rast po pandemiji. Trenutno časi niso rožnati.

trendi

Na dnu oceana poteka lov na minerale, vredne več bilijonov

Najzanimivejša prihodnost tehnologije za drone morda ne bo v zraku, po katerem bi dostavljali pakete za Amazon, ampak pod vodo, kjer bi pomagali odkrivati ogromno bogastvo.

Komentarji: