Po prihranek v grške marine

Pomorščaki se že nekaj let niso tako nestrpno prestopali med pogledovanjem s kopnega na morje.
Fotografija: Stocksnap
Odpri galerijo
Stocksnap

Po kriznih letih so pomorščaki spet pripravljeni na nove nakupe jadrnic, jaht in drugih plovil ali za njihov najem v evropski industriji rekreativnih plovil, ki je po zadnjih ocenah vredna okoli 20 milijard evrov na leto.

Enega najbolj cvetočih trgov za rekreativna plovila lahko Slovenci najdemo že nekaj kilometrov za južno mejo. Hrvaška s 1777 kilometri obale, 718 otoki in 467 otočki ter razmeroma plitkim morjem in milim podnebjem je kot ustvarjena za raziskovanje s palube jahte ali jadrnice. Kljub slabši turistični ponudbi je vseeno največji trg za industrijo čarterskih plovil. Njihova številnost pomeni kar četrtino svetovne flote čarterskih plovil, povprečje pa krepko prekaša tudi po zasedenosti – skoraj vsak tretji najem jahte ali jadrnice na svetu je menda opravljen nekje ob hrvaških obalah.

Južnim sosedom primat, a tudi prostor za rast

Hrvati s pridom izkoriščajo potezo italijanskega premiera Maria Montija, ki je z uvedbo davka na premoženje leta 2011 z italijanskih obal pregnal 40.000 lastnikov plovil, in seveda naravne danosti, zaradi katerih vsako leto znova dosegajo rekordne izkupičke turistične sezone – lani je turizem prinesel več kot osem milijard evrov. Kako dolgo bo to trajalo, pa je resno vprašanje, ki bi si ga morali postaviti v Zagrebu. Okrnjena ponudba, visoke cene in pogosto neprijazni gostitelji so številne Slovence in druge pomorščake že »pregnali« v Grčijo in druge Sredozemske države.

Vlogo pri tem ima tudi slabša infrastruktura. V hrvaških marinah je približno 17.500 privezov in okoli 5000 mest na kopnem, kar je veliko premalo, četudi so zalivi posejani z bojami za brezskrben, a še zdaleč ne poceni privez čez noč. Težava pri gradnji novih marin je dobro znana vsem Slovencem – pretirana birokracija pri pridobivanju gradbenih in okoljskih dovoljenj, na kar opozarja tudi hrvaška gospodarska zbornica. Ambiciozni načrti, da bi v desetletju, do konca leta 2019, zgradili 15.000 privezov v marinah in pristaniščih, se spreminjajo v mrtve črke na papirju. V sedmih letih jih je bilo narejenih manj kot 500, 30-krat manj od načrtovanih do leta 2019.

Elan stavi na Jadran

Kljub nekaterim posebnostim je hrvaški trg navtičnih proizvodov in spremljevalnih storitev še vedno privlačen za proizvajalce rekreativnih plovil, tudi za Elan. »Jadranski trg je za nas tradicionalno med najmočnejšimi. Naši izdelki so tam znani, blagovne znamke uživajo zaupanje in so gonilna sila naše uspešne prodaje v regiji,« je pojasnil Matic Klemenc iz Elana, ki naj bi po hrvaškem agentu na tem trgu lani prodal 23 jadrnic.

Elan sicer močno povečuje prodajo jadrnic v preteklih letih. Leta 2014 (podatkov za lani še ni) je prodal skupaj 99 jadrnic, s čimer je zaslužil 11,3 milijona evrov. V primerjavi z letom prej, ko je prodal 78 jadrnic, je bila rast prihodkov od te prodaje več kot 30-odstotna. Prihodki so bili višji tudi v primerjavi z letom 2012, ko je bilo prodanih 120 jadrnic, kar kaže na okrevanje povpraševanja po jadrnicah višjega cenovnega razreda.

»Če gledamo čartersko industrijo, naša blagovna znamka Impression Yachts tekmuje z vsemi največjimi proizvajalci jadrnic. Konec leta bomo splovili še prvo predstavnico nove linije jadrnic višjega cenovnega razreda, Gran Turismo, začenši z 12,81-metrsko Elan GT5, s katero merimo na najzahtevnejše kupce v segmentu hitrih potovalnih jadrnic s poudarkom na udobju, visoki kakovosti materialov in najsodobnejši tehnologiji,« je dejal Klemenc. Kar 80–90 odstotkov vseh naročil jadrnic na Hrvaškem opravi čarterska industrija, kjer je največje povpraševanje po 12- do 14-metrskih jahtah, jadrnicah in tudi katamaranih. Francoska znamka jadrnic Dufour je prav zaradi preferenc čarterskih podjetij lani predstavila 14-metrsko jadrnico Dufour 460 in prodaja na Hrvaškem se je na letni ravni lani zvišala za 300 odstotkov.

Največja Beneteau in Bavaria

Novico so z radostjo sprejeli pri nemškem proizvajalcu plovil Bavaria Yachtbau, ki se je iz kriznega brezna, ko so se mu prihodki znižali z 250 na le 90 milijonov evrov, reševal tudi z nakupom dveh priljubljenih francoskih znamk Dufour in Grand Soleil, s katerima bo še okrepil prisotnost na evropskih morjih. Nemci izdelajo okoli 1200 jadrnic na leto, prihodki pa so po zadnjih podatkih iz leta 2013 (Bavaria je zasebna družba, ki javno ne objavlja letnih poročil, na vprašanja Dela pa se niso odzvali) znašali približno 150 milijonov evrov.

Majhen znesek v primerjavi s francoskim velikanom, skupino Beneteau, ki proizvaja jadrnice istoimenske znamke, pa kultno Jeanneau in drugimi. S prodajo plovil je lani ustvarila 819 milijonov evrov prihodkov, kar pomeni 26-odstotno rast na letni ravni. Na evropskem trgu so lani prodali 12,5 odstotka več plovil kot leta 2014, letos pa pričakujejo od pet- do sedemodstotno rast, kar je dobra napoved za evropsko industrijo proizvajalcev rekreativnih plovil z dolžino od 2,5 do 24 metrov, ki združuje okoli 32.000 pretežno malih in srednje velikih podjetij ter zaposluje okoli 280.000 ljudi.

Več iz rubrike