Padajo, padajo bankovci kakor zvezde

Če obstaja kaj takega, kar so Kitajci sprejeli od Zahoda, ne da bi hkrati posumili, da poskuša Zahod s tem zrušiti njihov komunistični režim, je to gotovo potrošniška kultura.
Fotografija: Shutterstock
Odpri galerijo
Shutterstock

Niso ravno navdušeni nad novim letom, ki se bo leta 2019 začelo tudi na njihovih koledarjih, božič se jim zdi celo nekoliko sporen, saj pred vsakim 25. decembrom aretirajo nekaj krščanskih duhovnikov in aktivistov – v opozorilo.
Kitajskemu političnemu vodstvu ni všeč, da katerakoli vera ali bog spodkopava brezmejno oblast ateistične komunistične partije. Zato pred velikim krščanskim praznikom nadzira pomembnejše pripadnike »tihe« katoliške cerkve, ki svojeglavo priznava svetega očeta, ter protestantske pastorje, ki si prizadevajo za pristno ljubezen kot smisel vere in prepričanja.
Toda kitajska vlada je pripravljena podpreti potrošnjo, tudi če je povezana z zahodnimi verskimi prazniki. Nakupovanje izdelkov, tudi če ni smiselno.
Shutterstock
Shutterstock

Samo da se zapravlja!

Tako kakor je Kitajska za zahodna družabna omrežja ustvarila nadomestke – Kitajci nimajo facebooka, imajo pa weibo, pri njih ne deluje twitter, ampak wechat –, so tudi namesto zahodnih spletnih trgovcev, denimo Amazona, ustvarili alternative, kot je Alibaba.
Kitajska vlada je pripravljena podpreti potrošnjo, tudi če je povezana z zahodnimi verskimi prazniki.
Podobno kakor se v zahodnih družbah predbožična potrošniška mrzlica prebudi s črnim petkom, se na Kitajskem prednovoletna nakupovalna norost začne z »dnevom samskih« oziroma 11. novembrom (11. 11. je datum z največ enicami), ko ljudje v 24 urah za darila drugim in sebi zapravijo več kakor 30 milijard dolarjev.
Nekateri »dnevu samskih« pravijo »kitajsko protivalentinovo​«​ ali »​valentinovo po kitajsko«, vendar se je ta umetni praznik kljub temu spremenil v nekakšen lakmusov papir, ki razkriva, kako močen je kitajski domači trg, kako optimistični so kupci in ali javnost verjame, da lahko kitajski razvojni model trajno vzdrži.

Potrošniški rekordi

Ko so ugotovili, da ima 11. november čedalje večji pomen in da praznik vsako leto preseže rekord zapravljenega denarja, so si izmislili še 12. 12. oziroma 12. december – nov dan, ko država na veliko zapravlja.
Koubei je 12. decembra dobil 19,5 milijona novih uporabnikov. Prodali so več kakor 50 milijonov kinematografskih vstopnic. Kitajska je pokazala svojo skoraj neizčrpno potrošniško moč.
Tudi »dvojna dvanajstica« je umetni praznik, ki nima zgodovinskega, verskega ali kulturnega pomena. Kratko malo se zgodi mesec in dan za »dnevom samskih« ter pojavi ravno toliko časa pred božičem, da krščanskemu prazniku, ki ga mladi Kitajci zadnje čase sprejemajo preveč odprtih rok za partijski okus, izmakne precejšen del denarja, namenjenega nakupovanju daril.
Letos so 12. december praznovali šele drugič, in čeprav je decembrski praznik, ki ne slavi ničesar, drugačen od 11. novembra, je pokazal, da je zelo vitalen. Število trgovcev, ki so se mu pridružili, se je letos kar 15-krat povečalo v primerjavi z letom 2017 in 12. decembra letos je dejavno poslovalo 300.000 trgovcev. Večinoma brez internetne povezave v nasprotju z »dnevom samskih«, ki je spletni praznik, poleg tega so 12. december podprli večinoma manjši trgovci v nasprotju z novembrskim praznikom, ko med izživljanjem »samskih« prevladujejo velika trgovska imena. Glavni trgovec dvojne dvanajstice je Alipay, ena izmed vodilnih platform plačevanja z mobilnimi telefoni na Kitajskem. Dvanajsti december je priložnost, da pride več denarja v blagajne tistih, ki jim ni uspelo privabiti potrošnikov mesec in dan pred tem, ker delujejo brez internetne povezave in večinoma veljajo za manjše trgovce, čeprav so med njimi tudi velikani, denimo McDonald's, KFC, Carrefour, Walmart ali Uniqlo.
V nasprotju z »dnevom samskih«, ko sorazmerno natančno spremljajo porabo, je 12. decembra lažje ugotoviti, koliko novih članov je pristopilo k storitvam, kakršne, denimo, ponuja Koubei, ki je 12. decembra dobil 19,5 milijona uporabnikov. Tega dne so prodali več kakor 50 milijonov kinematografskih vstopnic, potrdila in kupone za popust je kupilo 28 milijonov ljudi, Kitajska pa je tako pokazala svojo skoraj neizčrpno potrošniško moč.
...
...

1. januar – čas nakupov

Za večino Kitajcev sta božič in novo leto 1. januarja prav tako priložnost za zapravljanje denarja, nekaj za darila, nekaj za zabave, ki jih prirejajo po hotelih, restavracijah in barih. Okrašena božična drevesca so povsod, čeprav partijska oblast v nekaterih mestih izdaja navodila, da ne smejo posvečati toliko pozornosti verskemu prazniku, ki nima nič skupnega s kitajsko tradicijo. Največ potrošniške energije bodo Kitajci vendarle prihranili za tradicionalno novo leto, ki se bo tokrat začelo 5. februarja, ko bo na voljo deset prostih dni, ki jih bodo mnogi izkoristili za potovanja po državi ali v tujino.
Od 11. novembra do festivala lampijonov bodo Kitajci zapravili toliko denarja, kolikor znaša bruto družbeni proizvod neke povprečno gospodarsko razvite in ne ravno majhne države.
Na Japonskem od leta 1873 uporabljajo gregorijanski sončni koledar, zato je v tej državi 1. januar pravi začetek novega leta. Toda prav zato, ker so tudi na Kitajskem nekaj časa menili, da so zahodni prazniki modernejši in zato več vredni od domačih, partijsko vodstvo zadnja leta spodbuja vračanje k tradiciji. Dvojno novo leto na Kitajskem praznujejo od leta 1914, ko je bil po koncu cesarske države na oblasti Yuan Shi Kai. Toda za zahodno novo leto imajo Kitajci na voljo samo en prosti dan (za božič seveda nimajo prostega dneva), zato po »dvojni enajstici« in »dvojni dvanajstici« hranijo energijo za pomladni praznik, kakor pravijo kitajskemu novemu letu.
Od 11. novembra do festivala lampijonov, s katerim se konča tradicionalni novoletni praznik, bodo Kitajci zapravili toliko denarja, kolikor znaša bruto družbeni proizvod povprečno gospodarsko razvite in ne ravno majhne države. To je, pravijo ekonomisti, dobro. Če ne zaradi drugega, zato, ker je na podlagi tega mogoče napovedati, da prihaja leto, ki bo morda prineslo še nižjo stopnjo gospodarske rasti, ne pa tudi prave krize. Po kitajskem horoskopu se 5. februarja začne znamenje prašiča, ta žival pa nikoli ni lačna. Upajmo, da to drži.

Več iz rubrike