MBFWLJ: »Dobra novica je, da bodo obleke s tedna mode kmalu v trgovinah!«

Vplivni modni guru Aleš Čakš o vtisih z ljubljanskega mednarodnega tedna mode.
Fotografija: MBFWLJ
Odpri galerijo
MBFWLJ

Intervju je del članku o MBFWLJ, o katerem lahko preberete kaj več tu.

Kako komentirate letošnji FW?

Letos me je večina modnih revij pozitivno presenetila. Slovenski oblikovalci izbirajo vse naprednejše materiale, ustvarjajo inovativne kroje, uporabljajo drzne barve, a kot celota so oblačila vseeno zelo nosljiva, saj je tudi obrtniška izdelava presenetljivo dobra. Všeč mi je bila tudi izvrstna scenografija. Velika prednost MBFWLJ je, da bodo oblikovalci že ta teden svoje izdelke lahko postavili na prodajne police v slogu »see now, buy now«. Oblikovalci niso imeli predpisane kolekcije za poletje ali zimo, poljudno so se lahko odločili, kakšna – seveda aktualna glede na modne trende – oblačila bodo oblikovali. To je zelo dobro tako za kupce kot zanje, saj jih nizkocenovni lovilci trendov ne morejo kopirati.

Je na MBFWLJ sploh dovolj potencialnih kupcev, ki bi lahko zagnali motor slovenske modne industrije?

Mladi oblikovalci pri nas zelo težko prodrejo na trg. Teden mode je sicer odlična priložnost, da javnosti pokažejo, kaj zmorejo, a močnih kupcev na dogodku je še vedno premalo. Horde ljudi na dogodku ne pomenijo tudi tega, da se slovenska moda kupuje. Ta je še naprej zelo butična in – draga. Kupcev je malo, ker bodo Slovenci raje kupili Max Maro, Giorgia Armanija ali Guess za isto ceno. Žal je med občinstvom veliko mladih, ki tam nimajo kaj početi. Večinoma so to mlada dekleta, željna pozornosti in zabave, ki pa prav gotovo ne bodo zagnala tega motorja. V tujini je teden mode velik posel, polovica obiskovalcev je kupcev, drugo polovico pa sestavljajo novinarji, uredniki, blogerji, fotografi in (modni) vplivneži. Vesel sem napredka, da bodo obleke že v nekaj dneh na voljo v veleblagovnici Maxi, to je tudi največji korak naprej. Ne želim biti preveč kritičen. Vesel sem, da imamo v Sloveniji dogodek, ki pomeni za modno oblikovanje trden temelj.

MBFWLJ
MBFWLJ

Na primeru tekmovanja mladih in neuveljavljenih modnih oblikovalcev mi, prosim, razložite vaše mnenje o tem, ali je dizajn dovolj za to, da se moda prodaja.

Ne, zanesljivo ne. Dizajn je zelo pomemben, a ni dovolj. Slovenski oblikovalci večinoma nimajo finančnega zaledja, zato se spopadajo z več težavami. Nimajo lastnih trgovin in tudi ne dovolj pomoči pri trženju in v odnosih z javnostmi, ne morejo si privoščiti bogatih materialov in krojev. Ker ne zaslužijo dovolj za življenje, morajo delati tudi kot stilisti, kostumografi in grafiki, zato se še manj posvečajo že omenjenim aktivnostim. Država jih pri tem ne spodbuja, saj slovensko gospodarstvo v modi ne prepoznava potenciala. Vsa velika slovenska modna podjetja (recimo Mura, Labod, Rašica) so po daljšem hiranju propadla. Mladi odhajajo v tujino, a tudi to jim ne pomaga, tam je konkurenca prevelika. Tedni mode so edini vzvod za mlade, saj se tu lahko pokažejo in morda jih občinstvo vzljubi. To se je zgodilo mojima najljubšima slovenskima modnima oblikovalkama Petji Zorec in Nataši Hrupič. S svojimi enkratnimi kroji in zmernimi cenami sta se približali javnosti in tako postali veliki igralki na našem trgu, še posebno Petja Zorec. Ljubljanski tedni mode niso primerljivi s tujimi, sem pa vesel, da obstajajo. Če se osredotočim prav na tekmovalni del mladih oblikovalcev, sem razočaran. Natečaju so namenili veliko besed, a malo pozornosti. Kreacije so bile razstavljene in stlačene v kot preddverja, svetloba je bila slaba, pred njimi so stale barske mize in stoli. Za prihodnje leto bi organizatorjem predlagal, naj obleke pokažejo na modni reviji, saj ljudje raje vidimo zmagovalne kreacije kot dekleta, ki so jih narisale in sešile. Tudi tekmovalci me niso preveč navdušili. Vse je ponavljajoče in že videno.

Kaj naj obleče poslovnež, ki mu klasika ne zadostuje, ker želi biti v koraku z modo?

MBFWLJ
MBFWLJ

Nekaj oblačil z letošnjega MBFWLJ je primernih za poslovne ženske in moške. Bralcem Sveta kapitala zato priporočam ogled showrooma v Maxiju s kolekcijami, ki so bile predstavljene na nedavnem tednu mode MBFWLJ. Namig zanje: letos so priljubljeni dolgi in preveliki (»oversized«) plašči iz tehnološko naprednih materialov. Še vedno prevladujejo temne barve, kot so črna, siva, rjava, zamolkli modra in zelena, tudi močna oranžna. Za žensko so primerne voluminozne obleke z več volani. Več kot očitno je tudi, da se spet vračajo slogi iz 70. in 80. let prejšnjega stoletja (recimo kolekcija Petra Movrina).

Več iz rubrike