Lep kos nakita prepogosto počiva v škatli

Kupci nakita so čedalje zahtevnejši in hkrati odprti za novosti. Kar so včeraj videli na modni pisti, želijo že danes imeti. K temu sta pripomogla tudi globalizacija in splet.
Fotografija: Pexels
Odpri galerijo
Pexels

Mode iz sveta nakita ne gre enačiti z modo v tekstilni industriji, pravi Zdenka Šamec, glavna oblikovalka nakita iz zlata v Zlatarni Celje: »Spremembe trendov pri nakitu iz plemenitih kovin se dogajajo počasneje in niso dosledno vezane na modo. Kažejo pa se v prepletanju modnih smernic in novih tehnologij, novih brusih kamnov itd.« Kdo določa trende? »Na podlagi globalnih raziskav in analiz podajo nove smernice za draguljarsko industrijo napovedovalci modnih trendov. Te so podlaga za ustvarjalnost in inovacije oblikovalcev nakita po vsem svetu,« pravi Šamčeva, po poklicu oblikovalka nakita, ki se je specifičnosti zlatarske stroke pravzaprav naučila v Zlatarni Celje.

Brezmejne možnosti

Šamčeva že več kot tri desetletja dela v industriji, ki ponuja nešteto možnosti.

Zdenka Šamec, glavna oblikovalka nakita iz zlata v Zlatarni Celje: Diamanti so večni in še vedno v ospredju.

»Oblikovanje nakita je najelegantnejša, brezmejna smer oblikovanja,« pravi. Dodaja, da že nekaj časa niso v ospredju samo briljanti, beli kamni in stroge linije, ampak je vse prepuščeno svobodi: »Že pred leti smo doživeli mali bum barvnih kamnov, kar se je v oblikovanje nakita preneslo iz modnega sveta. Včasih je bilo preveč drzno in ponekod celo nedopustno kombinirati različne barve, danes pa je to povsem običajno in modno.« Pravi, da letos ne izstopa nobena barva posebej, so pa še vedno v ospredju roza, rdeči in rjavi odtenki tako pri zlatu kot pri kamnih. Vse bolj popularno je tudi rdeče zlato. Modne so bohotne linije pa tudi geometrijske in prečiščene. Ampak pri nakitu ni kot pri modi – ko pride nova barva, nov kroj, starega zavržemo. Nakit je večen in vedno moden. Zato ga ljudje nikoli ne zavržejo, pravi direktorica Zlatarne Aura in Zlatarne Karat Novo mesto Vladimira Fink Pavlin in dodaja, da »nakit ni le nakit, ampak je prav vsak kos nekaj posebnega, dragocenega in ima svojo zgodbo«. Nakit ni le naložba, ampak ima čedalje pomembnejšo modno vlogo – brez modnih dodatkov namreč ni popolne podobe, razlaga Šamčeva. »Predstavlja del celote, če že ne kar prevladujoči del imidža.«

Z milenijci diamanti izgubljajo sijaj

Po čem posegajo kupci danes? Po srebrnem nakitu, ki je zaradi cenejše sestavine lahko bolj drzen, razkošen in dostopnejši, posegajo predvsem mladi. »Za posebne ali večerne priložnosti se ženske še vedno najraje zatečejo k zlatu, kjer je ponovno v modi rumeno zlato, zlasti masivni kosi, čez dan pa običajno nosijo nakit iz jekla,« pravi Fink Pavlinova. Prostor v vitrinah njenih zlatarn v Novem mestu in Črnomlju pa so našli tudi zanimivi kosi azijsko-arabskega nakita, ki jih lahko najdemo predvsem v državah Združenih arabskih emiratov.

Vladimira Fink Pavlin, direktorica Zlatarne Aura in Zlatarne Karat Novo mesto: Ljudje nikoli ne zavržejo nakita, saj nakit ni le nakit, ampak 
 je prav vsak kos nekaj posebnega, dragocenega in ima svojo zgodbo.

Pa diamanti? »Ti so večni in še vedno v ospredju,« odgovori Šamčeva. Vendar v svetovnem merilu prodaja diamantov v trgovini na drobno upada, saj mlajše generacije v nasprotju s svojimi starši in starimi starši niso več vezane na tradicionalen nakit z diamanti, opažajo analitiki. »Milenijski potrošniki imajo značilne preference, ki se v marsičem razlikujejo od prejšnjih generacij,« je v raziskavi o trendih na trgu nakita z diamanti zapisala Ashley Wallace, analitičarka pri Bank of America Merill Lynch.

»So cenovno ozaveščeni, skrbita jih trajnost in etična proizvodnja, poleg tega cenijo unikatne in individualne proizvode in ne marajo standardiziranih, namenjenih množicam.« Tudi poročajo se kasneje, ugotavlja Pew Research. To pa je izziv za posel z diamanti. Poleg tega se milenijci raje odločajo za poročne prstane s (pol)dragami kamni ali modnim nakitom z laboratorijsko vzgojenimi diamanti, ki so tudi do 30 odstotkov cenejši od izkopanih diamantov, opažajo analitiki. Da bi trend obrnili sebi v prid, je svetovno združenje sedmih vodilnih proizvajalcev diamantov začelo kampanjo s sloganom: »Pravi je redek, pravi je diamant.« Če s tem ne bodo osvojili src in denarnic milenijcev, se lahko zgodi, da bo ponudba diamantov do leta 2020 presegla povpraševanje. Dodaten udarec pa bi pravim diamantom lahko zadali tudi sintetični.

Lep kos nakita prepogosto počiva v škatli

Pri nakitu drugače kot v modi ni pravil, kaj in koliko ga lahko imamo na sebi, niti ni zapisanih zakonitosti, kakšnega si nadeti ob določeni priložnosti. Pomembno je, da ga znamo lepo kombinirati k obleki. »Treba je prisluhniti občutku za slog, predvsem pa samemu sebi. Tudi nakit je treba znati nositi,« pojasni Šamčeva. Ob nakupu je treba upoštevati tudi dolžino prstov, vratu, dekolte. Iskanje pravega kosa nakita je izziv, meni Fink Pavlinova: »Nemalokrat namreč prstan in ogrlica, ki smo ju občudovali v vitrini, na naši roki ali okrog vratu nista takšna, kot smo pričakovali. Zato je dobro, da vemo, da moramo za tisti popolni prstan izbrati pravo velikost, material, širino, slog, vrsto kamna.« Šamčeva pa doda: »Pri nošenju nakita je prav, da upoštevamo razmerja, na primer na daljših prstih pride lepo do izraza voluminozni prstan ali več prstanov nanizanih hkrati, močnejše osebe vsekakor potrebujejo izrazitejši nakit. Vendar, manj je velikokrat več.« Poudarja pa, da drage, večje in unikatne kose nosimo posebej, da opozorimo nanje. Fink Pavlinova pa opaža, da si Slovenke premalokrat privoščijo nakit, vse prepogosto pa imajo lep kos nakita spravljen doma v škatli, namesto da bi ga nosile. 

Več iz rubrike