Karavaning presega vse rekorde

Na prodajo avtodomov izrazito vpliva gospodarska situacija, zato je razumljivo, da po desetletju od zadnje finančne krize trg avtodomov in karavaninga že sedmo leto zapored presega rekorde. Po drugi strani pa je tudi ljubiteljev aktivnega življenjskega sloga vedno več.
Fotografija: Leon Vidic
Odpri galerijo
Leon Vidic

Dan pred lanskim avgustovskim praznikom Marijinega vnebovzetja v hrvaški Istri ni bi bilo mogoče dobiti ne praznega apartmaja (za nižjo ceno od tisoč evrov na noč) ne koščka zemlje za šotor v kampih. Tudi v Bovcu je bilo vse zasedeno. Letošnjo poletno sezono si lahko glede na napovedi turističnih delavcev in gospodarsko rast obetamo podobno situacijo. Na dopust tik pred zdajci lahko tisti, ki si ga zaradi narave dela ne moremo načrtovati mesece vnaprej, lahko kar takoj pozabimo.

Ana in Tina, freelancerki, sta zaradi prenatrpanosti počitniških kapacitet v poletni sezoni tako na morju kot v gorah lani začeli razmišljati o nakupu lastnega počitniškega objekta. »Na začetku meseca misliš, da ti ne bo uspelo dokončati vsega dela, potem pa ti to le uspe, in v upanju, da boš lahko za podaljšan konec tedna odšel kam v naravo, pregledaš vse turistične ponudbe, nato pa ugotoviš, da se za normalno ceno ne da več dobiti niti ene spodobne postelje,« pripoveduje Ana.

Začeli sta se spogledovati z nakupom vikenda v Kranjski Gori, ko sta spoznali, da ta nikakor ne ustreza njunemu aktivnemu življenjskemu slogu. »Imeti vikend blizu gora bi bila za naju, ki veliko kolesariva in hribolaziva, precej dobra izbira, a kaj, ko si potem obsojen le na tisto lokacijo. Hitro se naveličaš, je pa prednost, da imaš vse stvari tam in ti ni treba vsakokrat znova pakirati.«

Leon Vidic
Leon Vidic

Nakup se izplača, če v njem preživite vsaj dva meseca

Tako sta se, ne da bi imeli kakršno koli resno izkušnjo s karavaningom, odločili za nakup novega vana (potovalnega kombija) proizvajalca Adria Mobil. »To je zame neprecenljiva svoboda. Lahko greva kadarkoli, kamorkoli, se zbujava kjerkoli. Tudi bolj v stiku z naravo si kot pa v počitniškem objektu,« zaupa Ana nekaj dni po tem, ko sta s partnerko zaključili svoje prvo potovanje v novem potovalnem domu.

Definicija ljubiteljev karavaninga po besedah Roka Vizoviška, odgovornega urednika revije Avtodom, ne obstaja. »Lahko rečem, da so to ljubitelji potepov, imajo aktiven življenjski slog, radi spoznavajo nove kraje, običaje in ljudi. Nekateri ga kupijo, drugi si ga občasno izposodijo,« pove. Vsekakor je priporočljivo, svetuje Vizovišek, da si ga pred nakupom nekajkrat izposodijo, da vidijo, ali je »ta šport res zanje«. »Cena, tudi za rabljenega, ni nizka, zato je pred nakupom dobro premisliti, koliko bomo vozilo uporabljali. Na splošno velja, da se nakup izplača, če v njem prenočimo 60- do 65-krat,« razloži sogovornik. »Veliko ljudem je pomembno le to, da je vozilo njihovo in jim je na voljo kadarkoli,« še doda.

Ana in Tina sta izračunali, da se jima bo nakup novega vozila glede na pogostost potovanj, načrtovanih za prihodnost in v preteklosti, ter stroške, ki sta jih imeli z najemi apartmajev ali kampov, povrnil že v treh letih. »Je pa res, da za prihodnost, ravno zaradi možnosti, ki jih ponuja prostočasno vozilo, načrtujeva več potovanj, kot sva jih prej, ko sva zaradi zasedenosti kapacitet več koncev tedna ostali v Ljubljani.«

Leon Vidic
Leon Vidic

Tudi če ni elektrike, vozilo deluje

Nekateri njuni znanci, ki imajo avtodome že dlje časa, so ju opozorili, da poleti stroškovno ni najbolj ugodno hoditi v hrvaške avtokampe, saj ti za prenočitev z avtodomom zaračunajo več kot za apartma. »Medve sva v začetku maja prevozili celoten Jadran, najdražjo prenočitev sva plačali v Splitu, in sicer 21 evrov. V avtokampih so naju opozorili, da imaš z njihovo kartico ugodnosti od deset do petnajst odstotkov popusta, naročiš pa jo po spletu in velja takoj. Za mednarodno plačaš letno naročnino in imaš prav tako ugodnosti. V Skandinaviji, kot vem, je dovoljeno s karavaning vozili prenočiti na namenskih površinah brezplačno, tam je tudi prostor za odlaganje odpadnih voda, prav tako v nekaterih krajih v Italiji,« pove Ana. Za van sta se odločili, ker je bolj primeren za ljudi, ki so aktivni, počitniška vozila B-kategorije, ki so malo širša, pa so primernejša za ljubiteljev kampov, ki si želijo bolj razkošnega bivanja. Kljub temu da sta na otoku Mljet naleteli na zaprte kampe, sta dva akumulatorja v vanu zadostovala za normalno bivanje, torej delovanje luči in hladilnika ter črpalke za vodo. Ogrevanje je na plin, elektrike sicer ni bilo dovolj za računalnik, vode pa je bilo v rezervoarju dovolj za kuhanje in tridnevno tuširanje.

Leon Vidic
Leon Vidic

Zgodovinsko visoka rast prodaje

Da je karavaning postal ena od bolj priljubljenih načinov zabave za številne Evropejce, dokazujejo tudi številke rasti trga. Leta 2017 je bilo na novo registriranih 190.565 vozil, kar je največ v vsej zgodovini, navaja Evropsko karavanško združenje (ECF). V primerjavi z letom prej, ko je bilo na novo registriranih okoli 170.000 vozil, je to 12,1-odstotna rast, trend rasti pa se bo po pričakovanjih združenja nadaljeval tudi letos. Največ novih vozil kupijo v Nemčiji, lani so tako proizvajalci tja prodali 63.264 prostočasnih vozil, kar je 15,4 odstotka več kot leta 2016. Druga največja trga za prostočasna vozila sta Velika Britanija in Francija. Na Otoku so tako lani dobili nekaj manj kot 39.000 novih vozil, v Franciji pa slabih 30.000.

Leta 2017 je bilo v Evropi prodanih več kot 190.000 avtodomov vseh vrst. To je 12,1 odstotka več kot leto prej, rast pa se tudi letos ne bo ustavila.

Prodaja vozil se je, navaja omenjeno združenje, povečala v prav vseh evropskih državah, v Španiji za impresivnih 40 odstotkov, v Italiji in na Norveškem za 16 odstotkov. Rekord prodaje se je lani zgodil tudi v Švici, na Švedskem in v Belgiji. »Glede na rastočo priljubljenost karavaninga rekordno prodajo pričakujemo tudi letos,« je dejal predsednik ECF Jost Krüger.

Tudi Slovenci smo ljubitelji počitniških vozil. V letu 2016 smo kupili več kot 15.000 novih vozil. Na cestah lahko opazujemo tudi vedno večje število doma predelanih kombijev v potovalna vozila. Čeprav se nam morda zdi, da gre za razmeroma nov trend, pa to ni tako. »Trend je skorajda starejši od samih avtodomov, tako da o nekem novem trendu ne moremo govoriti. Lahko pa rečemo, da gre za velik porast priljubljenosti teh vozil. Prodaja se povečuje tudi rabljenim prostočasnim vozilom. Nekoč obrobni, so danes nadvse priljubljeni predvsem zaradi agilnosti, kompaktnosti in uporabnosti,« razloži Vizovišek.

Po njegovem vedenju je doma izdelanih prostočasnih vozil čedalje manj, če pa so, »gre za zelo sofisticirane primerke, ki doma nastajajo zgolj zato, ker na trgu takšnega vozila ni mogoče najti. Ostala predelujejo resna podjetja, ki se uspešno uveljavljajo na tujih trgih, kot so na primer Robeta Mobil, Tourne Mobil, Inspire Camper, Mega Mobil,« pojasnjuje sogovornik.

Leon Vidic
Leon Vidic

Električni avtodomi že, a imajo preveč pomanjkljivosti

Počitniška vozila so se na trgu pojavila takrat, ko se je pojavil aktiven življenjski slog. »Ljudje so od nekdaj potovali, a šele v 30. letih 20. stoletja so se pojavila počitniška vozila, ki so omogočala aktivnejšo izrabo prostega časa, dopusta,« pojasnjuje Vizovišek.

Zadnja velika prelomnica v inovacijah pri počitniških vozilih je bil pojav dvižnih postelj v polintegriranih vozilih, ki je odvzel primat alkovnom (avtodomom s spalnim nadstreškom). To je bilo že pred dobrim desetletjem. Od takrat karavaning po Vizoviškovih besedah pretresljivih inovacij ni bil deležen. Razen kar se tiče sodobnega dizajna in integriranih tehnoloških naprav. »Vsako leto se pojavljajo novi modeli, koncepti, novi kosi opreme, a ni ničesar takšnega, kar bi ljubitelji nestrpno pričakovali. Imamo vse, kar potrebujemo,« pove. Lani je odmevala predstavitev avtodoma na električni pogon. A po Vizoviškovih besedah ima ta še veliko omejitev, od teže in dosega do preskrbe z elektriko. Teža je problematična, povedo v Adrii Mobil, ker mora biti vozilo lahko, da gre vanj čim več opreme, v električnih vozilih pa velik delež teže zavzame baterija, kar pomeni, da je v njem lahko bistveno manj opreme.

Več iz rubrike