Federer: znamka močnejša od Wimbledona

Od nogometnih zelenic v Rusiji, kjer veliki proizvajalci športne opreme preštevajo, koliko reprezentanc imajo še v igri za nogometno krono, pa do teniških zelenic v predmestju Londona – šport je zabava množic in posel.
Fotografija: AP Pictures
Odpri galerijo
AP Pictures

Tokrat je za največje presenečenje vseh na tribunah v All England Clubu poskrbel največji zvezdnik teniške karavane, švicar Roger Federer. Med vihtenjem loparja proti nasprotniku v prvem krogu turnirja v Wimbledonu namreč njegovih prsi, hlačnic in traku v laseh ni več krasila kljukica ameriškega velikana Nike. Zamenjal jo je logo japonskega proizvajalca oblačil Uniqlo, ki je napovedal agresiven vstop v teniško karavano že s podpisi pogodb z »domačim« teniškim zvezdnikom Kelom Nishikorijem in nekoliko pozneje še s srbskim serijskim zmagovalcem največjih turnirjev Novakom Đokovićem, s katerim od lani sicer ne sodeluje več.

Milijoni, ki ustvarjajo milijone

Toda Federer je druge vrste zvezdnik - genij, mojster ali sensei teniškega loparja, kot bi ga poimenovali Japonci. Nedvomno (vsaj za zdaj) največji vseh časov. Švicar je doslej osvojil že dvajset pokalov za grand slam, letos v Wimbledonu naskakuje svojo rekordno deveto lovoriko na sveti travi in skupno 21. zmago na turnirjih za grand slam. Po prav toliko letih je Federer zapustil Nike, s katerim je bil nerazdružljiv od leta 1994, ko je kot 13-letni fant zgolj sanjal o profesionalnem tenisu. Pogodba z največjim svetovnim proizvajalcem športne opreme je Federerju potekla marca letos. Partnerstvo z Nikom naj bi Federerju prineslo okoli 150 milijonov dolarjev.

Federer je s turnirskimi nagradami doslej zaslužil 116,6 milijona dolarjev. Pogodba z Uniqlom mu jih bo prinesla več kot 300.

Japonci mu bodo plačali dvakrat toliko, in to v več kot dvakrat krajšem času. Ameriški športni časnik ESPN je poročal, da bo Uniqlo na Federerjev račun v prihodnjih desetih letih nakazal najmanj 300 milijonov dolarjev. Bo Federer, ki pri 36 letih previdno ravna s svojim telesom in igra tako rekoč samo na največjih turnirjih, igral do 46. leta starosti? Najbrž ne, pri čemer je novemu sponzorju očitno vseeno, saj je menda v pogodbi klavzula, po kateri bo Federer prejel obljubljeno vsoto tudi v zelo verjetnem primeru, če ne bo več igral tenisa. Takšna pogodba ni nič novega v svetu največjih zvezdnikov. Najboljši nogometaš generacije Lionel Messi ima z Adidasom podpisano sponzorsko pogodbo do konca življenja (znesek je skrivnost), eden najboljših košarkarjev vseh časov Lebron James prav tako, pri čemer mu Nike na leto nakaže okoli 30 milijonov dolarjev, torej toliko kot Uniqlo Federerju.

AP Pictures
AP Pictures

 

Zneski povedo, kako pomembni za promocijo blagovnih znamk so lahko zvezdniki največjega formata - pri Niku so v enem od finančnih poročil poročilu lani zapisali, da so sponzorstva močno pripomogla k šestodstotnem povečanju prihodkov - pa tudi, kako velik del celotnega cirkusa predstavlja poslovni svet, povezan s športom. Za primerjavo, Federer je v svoji dvajset let dolgi karieri s turnirskimi nagradami zaslužil 116,6 milijona dolarjev. Če osvoji turnir v Wimbledonu, se bo ta znesek zvišal na slabih 120 milijonov dolarjev, kar bi pomenilo, da bi z nagradami prejel še vedno 2,5-krat manj, kot mu bo naneslo partnerstvo z Uniqlom.

Tradicija in prestiž

Nagradni sklad na letošnjem wimbledonskem turnirju za grand slam znaša 34 milijonov britanskih funtov. Zmagovalca v ženski in moški konkurenci bosta prejela vsak po 2,25 milijona funtov (okoli tri milijone dolarjev). V prihodnje bodo te rasle še naprej, tako kot prihodki All England Cluba, ki prireja grand slam v Wimbledonu. Mick Desmond, direktor komerciale All England Cluba, je za Financial Times potrdil, da so časi dobri: »Ravno smo obnovili celo vrsto pogodb, in to po zelo ugodnih pogojih.« Sodelovanje so podaljšali z britansko televizijo BBC, ameriško športno mrežo ESPN in japonsko NHK. Za televizijske pravice največjega teniškega turnirja na svetu pa se menda resno zanima tudi Amazon. »V svetu športnih pravic vidimo, da se posebnim prireditvam – kronskim draguljem – godi danes precej bolje,« je poudaril Desmond.
A dejstvo je, da kronski dragulj iz Wimbledona že nekaj časa ni več najuspešnejši grand slam turnir na svetu. Res je, da je najbolj prestižen, tudi zaradi najdaljše tradicije, a prav zaveza tradiciji ga omejuje v tekmi, denimo, z ameriškim grand slamom, ki privabi vsako jesen teniško smetano v New York. Zmagovalca si lahko v ZDA obetata približno petino višjo nagrado – 3,7 milijona dolarjev.
Forbes tako piše, da je US Open lani ustvaril 350 milijonov dolarjev prihodkov, kar je približno 21 odstotkov več kot Wimbledon, ki jih je pridelal 289 milijonov dolarjev. Kje se skriva razlika? Wimbledon je bolj zanimiv za televizijske hiše, saj pobere s tega naslova okoli 160 milijonov dolarjev, kar je četrtino več kot US Open. Toda zadnji ustvari bistveno več prihodkov s prodajo vstopnic in s sponzorskimi pogodbami. Centralno igrišče v New Yorku sprejme 23.771 gledalcev, v Wimbledonu le 15.000. Če se okoli teniških igrišč v ZDA svetijo reklamni panoji, jih ob sveti travi ni. In jih tudi ne bo. Desmond je za Forbes namreč pojasnil, da je filozofija »čistih« igrišč v središču filozofije blagovne znamke.
Wimbledon je to, kar je zaradi tradicije, a se hkrati zaradi nje odpoveduje zaslužku. Teh težav na drugi strani nima največji šampion s svete trave Roger Federer, ki ga je na pota slave in do 300-milijonske spoznorske pogodbe katapultiral prav Wimbledon.


Teniška zveza na pomoč mladim

V Sloveniji ni nikogar, ki bi se lahko meril z bogastvom Rogerja Federerja, je pa precej takšnih, ki ne zaslužijo dovolj za lagodno življenje. Otroci mnogih se zaradi pomanjkanja denarja tako ne morejo udeleževati organizirane vadbe. Pri Teniški zvezi Slovenije želijo to spremeniti z dobrodelno akcijo Gibaj mladina!. "V šolskem letu 2018 želimo spraviti v gibanje sto otrok, prihodnje leto 200, čez nekaj let pa tisoč ali več," je dejal direktor teniške zveze Gregor Krušič in dodal: "Gre za zmagovito kombinacijo. Otroci se bodo začeli gibati, igrati tenis, klubi pa bodo lahko začeli vzgajati podmladek."

Dobrodelni akciji, ki traja do 11. avgusta, so se pridružili slovenski športni asi, kot so Goran Dragić, Anže Kopitar, Jakov Fak, njen odmev pa je v tujini prišel na uho tudi teniškemu šampionu Rafaelu Nadalu, ki je za dobrodelno dražbo odstopil enega svojih loparjev.

"Nočemo več drobnjakarstva, 500 evrov tu, tisoč evrov tam, cilj je za prvo šolsko leto zbrati vsaj 30.000 evrov," ne skriva velikih ambicij Krušič. Otroke, ki si sicer ne bi mogli privoščiti igranja tenisa, lahko podprete tudi sami, tako da pošljete sporočilo TENIS5 na številko 1919. V okviru akcije bo 3. avgusta v Portorožu potekal dobrodelni koncert Big Foot Mame.

Več iz rubrike