Črni petek pljusknil čez lužo. Nakupujejo tudi Slovenci

Black friday oziroma črni petek je s svojo nakupovalno mrzlico zajel tudi Evropo. Na predbožično nakupovalno evforijo računajo tudi trgovci pri nas. In to glede na napovedi o rasti plač in potrošnje povsem upravičeno.
Fotografija: Jože Suhadolnik
Odpri galerijo
Jože Suhadolnik

»Če boste pri nakupu dobili manj kot 37-odstotkov popusta, na črni petek ne boste naredili dobre kupčije,« je v teh dneh v nasvetni rubriki osebne finance zapisal CNBC ter objavil seznam trgovskih verig v ZDA, kjer se danes izplača kupovati; popusti, ki so jih napovedali, dosegajo tudi 66 odstotkov. Kaj pa pri nas?

V največjem nakupovalnem središču, City parku v ljubljanskem BTC, napovedujejo nižje popuste od tistih, ki si jih lahko obetajo čez lužo. Od danes bodo poskušali jadrati na valovih predbožične potrošniške mrzlice. Trgovine bodo odprte od jutra pa vse do polnoči, a popusti bodo le do 30-odstotni. Svoje cene bodo po napovedih sicer znižale tudi trgovine z blagovnimi znamkami, ki ponavadi nimajo tako visokih ugodnosti, napovedujejo. V City parku letos drugič pripravljajo črni petek. »Glede na lanske izkušnje z nočnim nakupovanjem, ki je sovpadalo s črnim petkom, verjamemo, da bomo na omenjeni nakupovalni dan imeli povečan obisk. Iz izkušenj lahko potrdimo, da se obisk na tak nakupovalni dan poveča za 50 odstotkov, medtem ko je prodaja nekajkrat večja,« pravijo o svojih izkušnjah.

Jože Suhadolnik
Jože Suhadolnik

Čeprav je fenomen črnega petka za marsikoga morda povsem nerazumljiv, podatki kažejo, da je nakupovanje za ljudi očitno zelo pomembno. Ameriška NRF (National Retail Federation) je analizirala navade državljanov in ugotovila, da kar 17 odstotkov Američanov, torej tako rekoč eden od šestih, o božičnih nakupih začne razmišljati že septembra, osem odstotkov prve nakupe opravi že v poletnih mesecih, pravi nakupovalni bum se začne novembra, ko že vsak tretji pregleduje ponudbo, 36 odstotkov pa jih tudi že opravi prve nakupe.

Nakupovalna mrzlica pred božičnimi prazniki se tradicionalno formalno začne danes, v ZDA naj bi letos na »black friday« (črni petek) potrošniki po ocenah analitikov za darila zapravili rekordno veliko, okoli 680 milijard dolarjev, torej do štiri odstotke več kot lani. Nakupi rastejo vse od leta kriznega 2008 in črni petek je uspešno pljusknil čez ocean v Evropo, tudi v Slovenijo. Še tudi prva dama gospodarske zbornice Slovenije Sonja Šmuc priznava, da je lani božična darila kupila prav na črni petek.

Jože Suhadolnik
Jože Suhadolnik

Z današnjim uradnim začetkom predbožične nakupovalne mrzlice spletne trgovine tudi pri nas ponujajo velike popuste. Ali bodo boljše makroekonomske razmere v Sloveniji potrošnike dodatno spodbudile k nakupom? Kot kažejo odgovori trgovcev, so pričakovanja seveda takšna, tudi napovedi urada za makroekonomske analize in razvoj kažejo, da bo hkrati z rastjo plač rasla tudi naša potrošnja. Poraba v gospodinjstvih bo po njihovi oceni še naprej spodbujena z rastjo razpoložljivega dohodka ob ugodnih razmerah na trgu dela, kar ugodno vpliva na zaupanje potrošnikov. V prihodnjih dveh letih se bo rast zasebne potrošnje sicer postopno upočasnila, predvsem zaradi pričakovane nižje rasti zaposlenosti, napovedujejo v uradu.

Na črni petek se pripravljajo že več mesecev

Mimovrste, največji spletni trgovec pri nas, se je na letošnji črni petek pripravljal že od pomladi, je pa to zanje sicer četrti črni petek zapored, a kot pravijo, se nanj še nikoli niso pripravljali v tako velikem obsegu. Odstotek popustov je v tej spletni trgovini sicer višji, kot ga oglašujejo za trgovine v BTC.

Zanimanje za črni petek je, pravijo v Mimovste, vsako leto večje, glede na »navadne dneve« se njihova prodaja v tem času poveča za kar 150 odstotkov. In kaj so prodajne uspešnice? »Med njimi lahko izpostavimo računalniško opremo, parfume, vrtalni vijačnik, male gospodinjske aparate in artikle hitre potrošnje (kavne kapsule, žarnice, britvice …). Najbolj prodajanih artiklov prodamo tudi po več kot tisoč kosov. Kupci v tem času kupujejo tudi sezonsko neaktualne artikle ter artikle, ki jih tisti trenutek morda ne potrebujejo, a je cena tako znižana, da se ji ne morejo upreti,« razlagajo predstavniki največje spletne trgovine pri nas, ki ima že več kot 680.000 registriranih uporabnikov. Vsak dan imajo celo večji doseg kot najbolj obiskani slovenski novičarski portali.

Jože Suhadolnik
Jože Suhadolnik

Največ kupcev je iz osrednje Slovenije, nato kupci iz Štajerske in Gorenjske. Med našimi registriranimi uporabniki jih je največ iz Ljubljane, sledijo Maribor, Kranj in Celje. »Šestdeset odstotkov obiskovalcev naše spletne trgovine je starih od 25 do 44 let, beležimo pa vse višji odstotek v starostni skupini od 45 do 64 let (okoli 25 odstotkov). Razmerje med ženskami in moškimi je bilo letos 48 odstotkov proti 52 odstotkom. Včasih je veljalo, da slovenski kupci na spletu kupujejo predvsem elektroniko, belo tehniko in knjige, zdaj pa kupci v Mimovrsti kupujejo tudi detergente, toaletni papir, plenice, pripomočke za osebno higieno ter hrano in druge potrebščine za nego hišnih ljubljenčkov,« so povedali.

Studio Moderna s črnim petkom na 21 trgih

Samo v ZDA naj bi danes nakupovalo več kot 115 milijonov ljudi, to je toliko, kot če bi šli po nakupih prav vsi Italijani, skupaj z novorojenci, so zapisali v italijanskem poslovnem dnevniku Il Sole 24 Ore.

Sandi Češko, prvi mož Studia Moderna, pojasnjuje, da letos črni petek letos izvajajo že na vseh svojih 21 trgih, medtem ko je bila aktivnost še pred dvema letoma omejena predvsem na Romunijo, Bolgarijo in Srbijo. »V tem času se tudi do desetkrat poveča število obiskovalcev naših spletnih strani, sama aktivnost pa generira večinski delež naše prodaje v četrtem kvartalu. Največji porast prodaje smo najprej videli na spletu, medtem ko so danes v kampanijo vključeni vsi prodajni kanali. Naše trgovine zaznavajo velik porast prodaje predvsem v soboto in nedeljo. Zaključek prodajne kampanije je na 'Cyber Monday' (kibernetični ponedeljek), ki se tradicionalno izvede na spletu in meri predvsem na zamudnike. Tudi na kibernetični ponedeljek je prodaja iz leta v leto uspešnejša,« je povedal Češko.

Jože Suhadolnik
Jože Suhadolnik

Za črnim petkom je torej na vrsti še kibernetični ponedeljek, ko potrošniki menda kupujejo predvsem izdelke s področja elektronike. Po ocenah ameriške NRF se bo vsak četrti Američan prihodnji torek zbudil kot lastnik neke nove elektronske naprave. Tudi kitajski spletni velikan Alibaba zaznava ob začetku predbožične nakupovalne mrzlice rekorde; vrednost opravljenih nakupov na črni petek več kot štirikrat presega vrednost nakupov ob kibernetičnem ponedeljku ali ob dnevu samskih, ki so ga »praznovali« 11. novembra. Prodaja na ta dan je sicer presegla vsa pričakovanja in dosegla 17,8 milijarde dolarjev (15,2 milijarde evrov), kar je 32 odstotkov več kot lani in pomeni toliko kot letni prihodki države Mozambik. Kitajsko podjetje Alipay, ki se ukvarja z mobilnim plačevanjem, je že sedem minut čez polnoč zabeležilo več kot sto milijonov nakupov. Toliko jih je leta 2012 imel v vseh 24 urah, kolikor trajajo popusti. Več kot 90 odstotkov vseh naročil so Kitajci opravili prek pametnih telefonov.

Od kod poimenovanje

Črni petek je sicer dan, ki v ZDA sledi zahvalnemu dnevu in tradicionalno naznanja začetek božične nakupovalne sezone. Na današnji dan večina trgovin odpre svoja vrata že zelo zgodaj in kupce vabi s posebnimi akcijskimi cenami, ki povzročijo pravo nakupovalno mrzlico. Današnji dan sicer po zahvalnem dnevu ni praznik, vseeno pa na ta dan marsikateri Američan ne gre v službo. Poimenovanje črni petek izvira iz Filadelfije, pojasnjujejo, kjer so ga najprej uporabljali v zvezi s prometnim kolapsom, ki je sledil prazničnemu zahvalnemu dnevu. Pozneje so dodali še razlago, ki pravi, da črni petek označuje trenutek, ko trgovci začnejo ustvarjati dobiček oziroma preidejo iz rdečih številk v črne.

Trgovine s popusti v Sloveniji:

Trgovine v tujini:

Več iz rubrike