Bo trg luksuza na štirih kolesih cvetel ali venel?

Na trgu luksuznih vozil so trdno zasidrana tri imena, s katerimi se ponašajo nemška mesta Ingolstadt, München in Stuttgart. Trojica Audi, BMW in Mercedes-Benz predstavlja več kot polovico globalnega trga luksuznih vozil, še posebno prevladujoča pa je v segmentu limuzin visokega cenovnega razreda, na katere prisegajo poslovneži, tudi v Sloveniji
Fotografija: Pexels
Odpri galerijo
Pexels

V Ingolstadtu še zdaleč ni vse v najlepšem redu. Dizelska afera zaradi izpustov je pred nekaj dnevi odpihnila štiri vodilne inženirje iz Audijeve dizelske divizije na čelu z Ulrichom Weissom, nekdanjim vodjo razvoja motorjev pri proizvajalcu luksuznih vozil, poroča Handelsblatt. Črni oblaki pa se zgrinjajo tudi nad Audijevo kitajsko hčerinsko družbo, ki je januarja utrpela kar 35,5-odstotni padec prodaje na letni ravni.

Dokončno je očitno počilo tudi med kitajskimi distributerji. Od nemškega velikana naj bi zahtevali približno 3,8 milijarde evrov (28,8 milijarde kitajskih juanov) za kritje preteklih izgub, ki naj bi bile posledica prehitre širitve distributerske mreže. In to kljub dejstvu, da je Audi na Kitajskem lani prodal kar 592.000 prestižnih avtomobilov, največ do zdaj – okoli 120.000 avtomobilov več, kot je znašala prodaja konkurenta Mercedes-Benz, in dobrih 280.000 več od BMW. Skozi vrata njegove hčerinske družbe takrat ni bilo slišati glasnega trkanja razjarjenih distributerjev in prodajalcev. A tisto, kar je bilo včeraj, ne zanima nikogar. V Audiju na izzive prihodnosti odgovarjajo s kovanjem nove dolgoročne strategije rasti.

So leta rekordov na trgu luksuznih vozil postala preteklost? Bodo sladke skrbi, ki jih je še do včeraj povzročala nenasitnost kitajskih in drugih potrošnikov v razvijajočih se gospodarstvih, kmalu zamenjala prizadevanja za iskanje vprašanj na izzive, ki jih prinaša jutri?

Pexels
Pexels

Na videz nezadržen vzpon proizvajalcev luksuznih vozil se lani (še) ni ustavil, saj je globalni trg zrasel za še približno desetino na 438 milijard evrov. Toda vse to se lahko spremeni že letos, ko vlagatelji na Wall Streetu pričakujejo prvi padec prodaje celotnega trga osebnih vozil, in sicer s 17,55 na 17,3 milijona enot.

Vzrokov za to je več. Prvi je vsekakor nižja rast prodaje na Kitajskem, kjer se obetajo težji časi predvsem za proizvajalce luksuznih znamk avtomobilov. Peking oziroma komunistična partija, ki se zavzema za zmernejše trošenje pri prebivalstvu, je konec lanskega leta uvedla desetodstotni davek na avtomobile, dražje od 1,3 milijona kitajskih juanov (dobrih 177.000 evrov), ki so že tako obdavčeni s 35-odstotno carino in visokimi davki za škodljive izpuste.

Z 11,3-odstotno rastjo števila prodanih avtomobilov si je Mercedes-Benz prvič v desetletju spet priboril naslov najbolj prodajane znamke luksuznih avtomobilov.

Prodaja avtomobilov luksuznih znamk, kot so Lamborghini, Aston Martin, Bentley, McLaren, Ferrari, je bila ponekod na zadnji novembrski dan pred uvedbo novega davka izjemna, primerljiva s številkami za celotno četrtletje. Avtomobili najvišjega cenovnega razreda tudi zato verjetno letos ne bodo tako zaželeni med kupci. Zadnja Bloombergova primerjava kaže, da stane na primer športni avtomobil znamke McLaren 570GT v Hongkongu skoraj 415.000 dolarjev, kar je približno dvakrat več kot v Parizu, kjer je zanj treba odšteti 197.000 evrov (okoli 210.000 dolarjev).

Rusi od pomembnih do obrobnih kupcev

Bistvenega izboljšanja prodaje ni mogoče pričakovati niti v Rusiji, ki je bila nekoč za Nemčijo drugi največji evropski avtomobilski trg z okoli tremi milijoni prvič registriranih avtomobilov. Po štirih letih obstreljevanja Bruslja in Moskve z mednarodnimi gospodarskimi sankcijami in nižje vrednosti rublja se je prodaja avtomobilov na ruskem trgu zmanjšala že za več kot polovico na 1,4 milijona avtomobilov. Tudi petodstotna rast, ki jo strokovnjaki napovedujejo za letos, ne bo bistveno pripomogla k izboljšanju absolutnih številk.

Na srečo za proizvajalce luksuznih vozil pa premožnejši za sedanje razmere niso preveč občutljivi, kar ugotavljajo tudi v BMW Slovenija, kjer sicer ostajajo previdni: »Ruski trg prestižnih vozil ima možnosti za znatno rast s sedanje stopnje, in to v doglednem času. A glede na siceršnja nihanja na trgu ni jasno, ali bodo spremembe zgolj pozitivne.« Med zimskim sprehodom po Moskvi je bilo sicer mogoče videti vse, od rolls-royceov, znamke pod okriljem BMW, do unikatnih zlatih lexusov, ter našteti kar nekaj najnovejših izvedb modelov evropskih luksuznih znamk.

Razen težav Audija, če jih ob dejstvu, da je bila lanska prodaja spet rekordna, sploh lahko tako imenujemo, imata druga člana elitne trojice proizvajalcev prestižnih in luksuznih vozil – Mercedes-Benz in BMW – za seboj še eno odločno poslovno leto. Ponos Stuttgarta je lani prodal za skoraj 90 milijard evrov avtomobilov, kar je dobrih 55 odstotkov več kot pred petimi leti. Lani je bilo v svetu prvič registriranih skoraj 2,1 milijona avtomobilov z značilno trikrako zvezdo. Z 11,3-odstotnim povečanjem prodanih avtomobilov si je Mercedes-Benz prvič v desetletju spet priboril naslov najbolj prodajane znamke luksuznih avtomobilov.

Pexels
Pexels

V bavarskem konkurentu BMW, ki je bil desetletje najbolj prodajana blagovna znamka luksuznih avtomobilov na svetu, kljub temu niso preveč razočarani. Prihodki še vedno rastejo, nič drugače ne bo letos. »Leta 2017 pričakujemo nizko do srednje visoko enoštevilčno rast prodaje, pri čemer bo ta na Kitajskem nekoliko višja od povprečja,« so dejali v BMW Group Slovenija. Potencialno težavo pomeni le nedavni korupcijski škandal v proizvajalcu letalskih motorjev Rolls-Royce, ki bi lahko slabo vplival na istoimensko znamko luksuznih avtomobilov, ki je že nekaj časa v lasti nemškega avtomobilskega velikana iz Münchna.

Slovenci prisegajo na Nemce

Azija je z 32 odstotki prodaje zelo pomemben trg za BMW, ki še vedno ustvari največ prihodkov v Evropi, in sicer 46 odstotkov. Bavarska znamka ima velik ugled tudi med slovenskimi kupci.

BMW serije 7 je najuspešnejša luksuzna limuzina v Sloveniji. Lani jih je bilo prodanih 44, kar pomeni 70-odstotni delež trga.

BMW serije 7 je tako najuspešnejša luksuzna limuzina pri nas. Lani jih je bilo resda prodanih »le« 44, vendar to pomeni kar 70-odsototni delež trga. Podobno prevlado kaže BMW tudi na področju visoko zmogljivih luksuznih vozil – med te spadajo avtomobili BMW serije M, Audi serije S in Mercedes-Benz serije AMG. BMW je lani prodal 59 takih vozil.

Druga dva glavna igralca v Sloveniji sta seveda Mercedes-Benz in Audi. »Leta 2016 so tri nemške znamke obvladovale skoraj 90 odstotkov trga prestižnih znamk v Sloveniji. Glede na sedanji prodajni trend ne poznamo drugega proizvajalca, ki bi se v kratkem lahko enakovredno kosal,« so pojasnili v Porsche Slovenija, ki je zastopnik za vozila znamke Audi.

A pri tem je treba poudariti, da tržne deleže izkrivlja praksa Slovencev, da zaradi nespodbudne davčne ureditve predvsem luksuzne avtomobile raje registrirajo v tujini.

Več iz rubrike