Avtomobilska prihodnost je tu in je videti bolj žalostno kot kdaj prej

Verjetno je vsak od nas v mladosti z zanimanjem prebiral vizionarske napovedi avtomobilskih družb o razvoju novih tehnologij in avtomatizacije, ki bodo avtomobilski svet naredile veliko čistejši in skoraj brez napak.
Fotografija: Reuters
Odpri galerijo
Reuters

Vizije prihodnosti so obljubljale vrsto novih tehnologij tako na področju pogonskih agregatov kot načina vožnje in samega koncepta transporta. Predstavili bomo nekaj najpomembnejših zgodb, povezanih s trenutnim stanjem novih tehnologij in avtomobilske industrije.

V zadnjih letih se končno zdi, da so začeli proizvajalci resneje uresničevati svoje napovedi o prihodnosti, ko naj bi na cestah vladali avtomobili, ki jih bo poganjal vodik, ko bodo električni avtomobili postali del vsakdana in se bodo avti vozili avtonomno. Stvari so se v resnici začele gibati v to smer in precej nenavadno je, kako samoumevne se nam zdijo že zdaj.

Daimler-Mercedes je obupal nad gorivnimi celicami

Ničkolikokrat smo že slišali, da je vodik, najpogostejši kemijski element v vesolju, naslednja velika stvar v avtomobilskem svetu. Opevanju kar ni bilo konca, nato pa leto za letom ni bilo nobenih pomembnih sprememb, ne glede na to, koliko denarja so družbe porabile za odpravo težav pri stroških proizvodnje in distribuciji.

Zdaj se zdi, da so pri Daimlerju nad tehnologijo obupali. Po poročanju medijev je direktor družbe Dieter Zetsche na avtomobilskem srečanju prejšnji teden v Nemčiji dejal, da vodikove gorivne celice niso več pomemben del načrtov družbe za prihodnost. Kot glavni vzrok za opustitev tehnologije je navedel padajoče cene električnih baterij, zaradi katerih so postali avtomobili na gorivne celice v primerjavi z električnimi avtomobili stroškovno nekonkurenčni. Poleg tega so pri družbi napovedali, da bodo v prihodnjih treh letih pospešili razvoj lastnih električnih vozil.

Reuters
Reuters

Bolj kot neobjektivna retorika lastnika Tesle Elona Muska bi lahko poteza Daimlerja ogrožala prizadevanje Toyote za nadaljnji razvoj te tehnologije, ki jo intenzivno razvijajo že nekaj let. Toyotina iniciativa je sicer del širšega projekta japonske vlade, ki predvideva zgraditev »vodikovega gospodarstva«, kljub temu pa je uspelo družbi po vsem svetu do konca februarja prodati samo 2840 vozil modela mirai, ki jih poganjajo vodikove gorilne celice. Po teh podatkih se zdi poteza Daimlerja zelo upravičena. Ali pa se jim bo prehod na električna vozila maščeval. To bo pokazal čas.

Tesli je v preteklem četrtletju nekako uspelo izdelati rekordno število dveh avtomobilskih modelov v njihovem prodajnem asortimanu. Model S in model X. Tako so izdelali 13.450 limuzin in 11.550 enoprostorcev, hkrati pa je uspelo družbi doseči rekorden obseg prodaje; dostavili so 25.000 vozil.

Avtomobili prihodnosti so postali sedanjost. So takšni, kot ste si predstavljali, da bodo?

A družbi pri objavi podatkov ne gre povsem zaupati, saj to počne na nekoliko nenavaden način. Podatki o dostavah namreč temeljijo na predhodni številki, ki bi se lahko do maja, ko bo družba poročala o svojih najnovejših poslovnih rezultatih, še spremenila. Tesla podatke o svoji globalni prodaji objavlja vsako četrtletje, namesto vsak mesec glede na vsako državo, kot počnejo drugi izdelovalci avtomobilov. Podatki o dostavah vključujejo samo avtomobile, ki so na poti h končnim strankam in imajo vso pravilno dokumentacijo. Glede na prodajne številke zlahka vidimo, zakaj so se pri Daimlerju odločili za opustitev gorivnih celic v korist razvoja električnih avtomobilov.

Proizvodnja sistemov lidar ne dohaja potreb trga

Zdi se, da bo do prodaje prvih samovozečih avtomobilov na trgu preteklo več časa, kot je predvidevala avtomobilska industrija, saj pri potrebni tehnologiji nastajajo ozka grla. Lidar je nekakšno električno vsevidno oko, ki skrbi, da lahko vozila zaznavajo celotno dogajanje okoli sebe. Vsi izdelovalci avtomobilov si tehnologije želijo, kar pa je pred kratkim postalo težava. Povpraševanje po izdelkih družbe je tolikšno, da morajo nekatere stranke za izpolnitev svojih naročil čakati več kot šest mesecev. Še pred letom dni je bila povprečna čakalna doba za dostavo nekaj tednov. Po poročanju medijev iz Silicijeve doline so morali raziskovalci na univerzi Waterloo v Ontariu svoj program razvoja samovozečega avtomobila začasno opustiti, potem ko se jim je pokvaril njihov pet let star sistem lidar. Raziskovalni ekipi so nato pri izdelovalcu lidarjev družbi Velodyne sporočili, da bodo morali na zamenjavo počakati šest mesecev.

Dostave lidarjev družbe Velodyne so se letos povečale za trikrat, zato kaže, da bodo morale na trg priti nove družbe, ki bodo lahko izpolnile naše želje po avtomobilih, ki nas bodo varno prevažali, medtem ko bomo mi zaposleni s pisanjem tekstovnih sporočil ali delom na računalniku.

V Münchnu še vedno potekajo preiskave proti Volkswagnu

Pred kratkim so se bavarski tožilci (zvezna država Spodnja Saška, iz katere izvira Volkswagen, se za takšen korak najbrž ne bi odločila) odločili za preiskavo Volkswagnovih poslovnih stavb in pri tem iskali dokumente, povezane z afero zaradi goljufanja pri izpustih njihovih dizelskih motorjev. Družba je bila septembra 2015 ujeta pri goljufanju na ameriških testih emisij škodljivih plinov, saj so v svoje dizelske motorje vgrajevali programsko opremo, ki je lahko zaznala, kdaj je motor testiran, in prilagodila njegovo delovanje, da je izboljšala rezultate testiranj. Pri Volkswagnu so na dogajanje izdali uradno pritožbo, vendar na začudenje medijev niso sporočili, na kaj natančno se ta nanaša. To zdaj niti ni več pomembno, saj so pritožbo na nemškem sodišču že zavrgli.

Reuters
Reuters

Tiskovna predstavnica okrajnega sodišča v Münchnu je dejala, da so bile preiskave prostorov odvetniške hiše Jones Day ter pisarn Volkswagna in Audija, opravljene 15. marca, zakonite. Tožilci iz Münchna pa so povedali, da bo odločitev okrajnega sodišča, da zavrne pritožbo Volkswagna, preverilo tudi münchensko okrožno sodišče.

»Naša stališča se niso spremenila,« je dejal predstavnik Volkswagna s sedeža družbe v mestu Wolfsburg. »Stojimo za svojim pravnim mnenjem,« je sklenil.

Še enkrat se kaže, da je čas čistih avtomobilov tu. Izdelovalci avtomobilov pa so se za delež na trgu pripravljeni bojevati mimo vseh pravil in tudi goljufati, če mislijo, da jim bo to prineslo konkurenčno prednost. Je še kdo pomislil, da avtomobilska prihodnost ne bo samo sijoča, pozitivna in brezmadežna?

Do uvedbe prvih samovozečih avtomobilov bo preteklo več časa, kot smo pričakovali, saj nastajajo ozka grla v tehnologiji.

Pri Fordu so prejšnji teden napovedali že tretji odpoklic vozil letos. Odpoklicali so približno 53.000 poltovornjakov modela F-250, ki so jih prodali v ZDA in Kanadi, ker so se avtomobili, kljub temu da so vozniki avtomatske menjalnike namestili v način za parkiranje, še naprej premikali naprej, so sporočili iz družbe. Tokratni odpoklic je prizadel Fordove modele F250 letnik 2017, opremljene s 6,2-litrskim bencinskim motorjem, izdelane v obratu v Louisvillu v Kentuckyju, so še sporočili iz družbe.

Ford, ki je drugi največji izdelovalec avtomobilov v ZDA (tretji po tržni vrednosti), je sporočil še, da jim ni znano, ali je napaka povzročila kakšno poškodbo ali nesrečo.

Najbrž zaman čakamo dan, ko bodo potrošniki začeli proizvajalcem avtomobilov zaupati, da ti srčno želijo izdelati zanje varen in zanesljiv avtomobil. Prav zato potrebujemo regulativne organe.

Avtomobili prihodnosti so postali sedanjost. Sam ne morem reči, da sem nad njimi razočaran. Vseeno je nekoliko smešen kontrast med sedanjim stanjem in tem, kako veselo so proizvajalci avtomobilov nekoč napovedovali vstop v svet revolucionarno čistih in naprednih avtomobilov. Kako ste si sami predstavljali avtomobilsko prihodnost in kaj od tega se je izkazalo za resnično?

Več iz rubrike