Avto, ki vozi in obenem čisti zrak? Je mogoče.

Smo na pragu vodikove revolucije; izuma mladega raziskovalca s kemijskega inštituta namreč prinašata hitrejši prehod v brezogljično družbo.
Fotografija: Matija Gatalo - kemijski znanstvenik. Foto: Blaž Samec/Delo
Odpri galerijo
Matija Gatalo - kemijski znanstvenik. Foto: Blaž Samec/Delo

Ljubljana - Črn prah v treh stekleničkah, ki jih ponosno razkazuje mladi raziskovalec s kemijskega inštituta Matija Gatalo, spominja na prah premoga, enega najbolj umazanih energentov, ki se mu države, med njimi tudi številne podpisnice pariškega podnebnega sporazuma, še kar nočejo odpovedati, čeprav je eden glavnih krivcev za podnebno segrevanje in najmanj 800.000 prezgodnjih smrti zaradi onesnaženja zraka, ki ga povzroča. A v popolnem nasprotju s premogovim prahom črni prah, ki ga je izumil mladi slovenski znanstvenik, prinaša prebojno rešitev za vodikovo revolucijo in prehod v brezogljično družbo.

Vodikova tehnologija prinaša čistejšo mobilnost, saj ne onesnažuje zraka, edini stranski produkt pa je voda. Foto: Blaž Samec/Delo
Vodikova tehnologija prinaša čistejšo mobilnost, saj ne onesnažuje zraka, edini stranski produkt pa je voda. Foto: Blaž Samec/Delo
Vodikova tehnologija ima v času spopadanja s posledicami podnebnih sprememb in prizadevanj za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov vse pomembnejšo vlogo. Povedano zelo poenostavljeno, gre za proizvodnjo električne energije iz vodika, najbolj razširjenega kemijskega elementa v vesolju, pri čemer je edini stranski produkt voda. Ta proces se dogaja v osrčju vodikove gorivne celice; v njej se shranjeni vodik in kisik iz zraka ob prisotnosti katalizatorja pretvarjata v električno energijo.

 

Vodikove gorivne celice, skupaj z baterijami, tako ponujajo do okolja prijazno alternativo konvencionalnim motorjem z notranjim zgorevanjem. Uporabne pa so še veliko širše: omogočajo delovanje telekomunikacijskih stolpov, generatorjev, če imamo vodikovo gorivno celico nameščeno doma, z njo lahko ogrevamo vodo in pridobivamo elektriko.

Kateri velikani so že prepoznali tržni potencial in kje so največje pomankljivosti, preberite na delo.si

Več iz rubrike